• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
پنج شنبه 21 مرداد 1400
کد مطلب : 138016
+
-

حراج نام‌های تازه

چهاردهمین حراج تهران سهم بیشتری به هنرمندان جوان داده است

حراج نام‌های تازه

 مرتضی کاردر- روزنامه‌نگار

حراج تهران پس از مدتی انتظار برای کسب مجوز، چهاردهمین دوره خود را روز جمعه برگزار می‌کند. ظاهراً حراج چهاردهم با رعایت اصول بهداشتی و قواعد برگزار می‌شود و قرار است شمار حاضران در سالن اصلی حراج به صورت حداقل باشد. آثار از دوشنبه در سالن‌های هتل پارسیان آزادی به نمایش درآمده‌اند و بازدید از آثار نیز به‌صورت محدود و با وقت قبلی ممکن است. از تیرماه انتظار می‌رفت که دوره چهاردهم حراج برگزار شود، اما وضعیت نامناسب کرونایی برگزاری حراج را به تعویق انداخت. البته این روزها نیز وضعیت بسیار اسف‌بارتر از گذشته است، اما احتمالاً برگزار‌کنندگان ترجیح داده‌اند حراج را در همین شرایط برگزار کنند. حراج هر ساله در 2نوبت تیر و دی برگزار می‌شود و برگزارکنندگان نخواسته‌اند حراج را به شهریور موکول کنند.

نام‌هایی که برای نخستین‌بار آمده‌اند
نگاهی اجمالی به آثار ارائه شده در حراج تهران از تغییر رویکرد برگزارکنندگان خبر می‌دهد. تنوع نام‌ها بسیار بیشتر از دوره‌های گذشته است و بسیاری از هنرمندانی که در سال‌های گذشته جایی در حراج نداشته‌اند در دوره چهاردهم به بازار بزرگ هنر تهران راه یافته‌اند تا جایگاهشان در میان خریداران معلوم شود. از بسیاری نام‌های آشنای حراج تهران خبری نیست و خیلی از هنرمندان پیشکسوت و نامداران هنر ایران در حراج چهاردهم جایی ندارند. ارائه آثار هنرمندان جوان‌تری مثل امیرحسین زنجانی، قاسم محمدی، حامد صحیحی، عباس شهسوار، مریم آیین، مهدی فرهادیان، ایمان صفایی، سهند حسامیان، فرامرز خانی، حمید احمدزاده، حامد صدرارحامی، حسین شاه‌طاهری، محمود آزادنیا، محمد طباطبایی، علی اتحاد، شنتیا ذاکر عاملی و بسیاری دیگر سبب شده‌اند که در حراج چهاردهم غلبه با هنرمندان جوانی باشد که بسیاری از آنها برای نخستین‌بار به حراج تهران می‌آیند. در میان هنرمندان نام‌آشنایی که پیش‌تر در حراج حاضر نبوده‌اند یا آثارشان کمتر در حراج ارائه شده نیز نام‌هایی به چشم می‌خورد؛ مثل امین نورانی، الهه حیدری، عذرا عقیقی‌بخشایشی، شیده تامی و محمد خلیلی‌ که بر تنوع نام‌های حراج می‌افزایند. شمار مجسمه‌ها و آثار حجمی نیز در حراج چهاردهم افزایش یافته است. آثار حجمی هادی روشن‌ضمیر، علیرضا آستانه، امیرمسعود اخوان‌جم، رضا امیریاراحمدی، قدرت عاقلی، امیر معبد، فرهاد فزونی، امیر نصر کم‌گویان، علیرضا عماد، محمدحسین عماد، حامد رشتیان، ایمان صفایی، سهند حسامیان، کامبیز صبری، کورش گلناری و... به حراج چهاردهم آمده و شمار آثار حجمی را بیشتر از دوره‌های گذشته کرده است. ناگفته نماند که بعضی از این هنرمندان نیز برای نخستین‌بار به حراج تهران می‌آیند.

عکس‌هایی که جا باز کرده‌اند
به‌نظر می‌رسد هر چه پیش‌تر می‌آییم عکس‌ها در حراج تهران جایگاه بیشتری پیدا می‌کنند. زمانی عکس‌های حراج بیشتر مختص به عباس کیارستمی و درنهایت یکی، دو عکاس دیگر مثل بهمن جلالی و سعید صادقی بود، اما در حراج چهاردهم به جز عکس‌های عباس کیارستمی، رضا کیانیان و سعید صادقی عکس‌های آلفرد یعقوب‌زاده، جاسم غضبانپور، جمشید بایرامی و مهدی مقیم‌نژاد نیز عرضه شده است. بی‌تردید استقبال از عکس‌های جنگ سعید صادقی در دوره‌های گذشته در ارائه آثار هنرمندانی مثل جاسم غضبانپور و آلفرد یعقوب‌زاده بی‌تأثیر نبوده است.

تازه‌واردها با احتیاط بیایند
روند قیمت‌گذاری آثار مثل همیشه محتاطانه است. علیرضا سمیع‌آذر در مقام مدیر حراج بارها تأکید کرده است آثار هنرمندانی که برای نخستین‌بار به حراج می‌آیند باید حداقل قیمت ممکن را داشته باشد و اگر این هنرمندان بتوانند در دوره نخست حضورشان به قیمت‌های بالاتر برسند در دوره‌های بعد قیمت‌ آثارشان بیشتر می‌شود. لذا آثار هنرمندان تازه‌وارد بسیار محتاطانه قیمت‌گذاری شده است و قیمت آثار خیلی از آنها زیر 100میلیون تومان است؛ درحالی‌که به‌نظر می‌رسد بعضی از آنها همین الان در بازار قیمت بیشتری دارند.

باشگاه انگشت‌شمار میلیاردی‌ها
در باشگاه میلیاردی‌های حراج تهران نیز هنرمندان نامداری حاضرند؛‌ کامران یوسف‌زاده (وای. زی. کامی) که یکی از گنبدهای آبی او در حراج عرضه می‌شود و فرهاد مشیری که با اثر «ما، رزها» به حراج آمده است. قیمت اثر مشیری و یوسف‌زاده بین 3تا 4میلیارد تومان برآورد شده است. قیمت پایه اثر قاسم حاجی‌زاده و واحد خاکدان هم یک میلیارد تومان است. عکس عباس کیارستمی نیز بین 800میلیون تا یک‌میلیارد و 200میلیون تومان برآورد شده است.

 مجموعه آثار هنرمندان جوان و هنرمندانی که پیش‌تر به حراج تهران نیامده بودند، حراج چهاردهم را به حراج نام‌های تازه تبدیل کرده است. باید منتظر ماند و دید که جسارت حراج‌ تهران در وارد کردن نام‌های تازه چقدر جواب می‌دهد و آیا آنها خواهند توانست رویکرد حراج تهران را در دوره‌های آینده تغییر دهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید