• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 20 مرداد 1400
کد مطلب : 137881
+
-

توسعه زیرساخت‌های درمانی قم

پس‌از همه‌گیری ویروس کرونا، 2بیمارستان نیمه‌تمام امیرالمومنینع و مادر با حدود 450 تخت بیمارستانی دراین استان به بهره‌برداری رسیده‌است

توسعه زیرساخت‌های درمانی قم

روح‌الله کریمی-خبرنگار

روزهای تلخ کرونایی با همت خیران حوزه سلامت قم شیرین می‌شود، چراکه از ابتدای سال‌گذشته که همه‌گیری ویروس کرونا در کشور آغاز شد، مسئولان و خیران حوزه سلامت برای کمک به توسعه زیرساخت‌های درمانی این استان، آستین‌های همت را بالا زدند. با توجه به این موضوع می‌توان گفت استان قم نیز با توسعه زیرساخت‌های درمانی و به‌کارگیری ظرفیت‌های مختلف مردمی، به‌ویژه خیران و گروه‌های جهادی، یکی از استان‌های پیشگام و موفق در استفاده از همه امکانات موجود برای مقابله با ویروس کرونا محسوب می‌شود. دراین مدت تلاش شده از تهدید کرونا برای تقویت حوزه سلامت استان از طریق جذب کمک‌های مردمی و دولتی فرصت‌سازی شود.

بهره‌برداری از 2بیمارستان
آن‌گونه که استاندار قم به خبرنگار همشهری گفته، از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا تاکنون، 2بیمارستان نیمه‌تمام امیرالمومنین(ع) و مادر، درمجموع با حدود 450 تخت بیمارستانی، دراین استان به بهره‌برداری رسیده‌است. «محمدرضا قدیر»، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی قم نیز به خبرنگار همشهری می‌گوید: بیمارستان 230تختخوابی امیرالمومنین(ع) با تزریق 60میلیارد تومان اعتبار، راه اندازی شده‌است. این بیمارستان نوساز با تجهیزات جدید، خدمات خوبی به بیماران ارائه می‌کند و یکی از بهترین سانترهای کرونای کشور است. بیمارستان امیرالمومنین(ع) در زمینی به مساحد 22هزارمترمربع در 8طبقه ساخته شده که دارای بخش‌های داخلی، جراحی، زنان و زایمان و بخش‌های تخصصی آی. سی. یو و سی. سی. یو است.
این بیمارستان آبان‌ماه سال‌گذشته با حضور رئیس جمهوری سابق، به‌صورت ویدئوکنفرانسی به بهره‌برداری رسید. برای ساخت این بیمارستان 70میلیارد تومان به همت ورثه مرحوم آیت‌الله خوانساری و 300میلیارد تومان نیز از محل اعتبارات دولتی برای تجهیز آن هزینه شده‌است.

بیمارستان 218تختخوابی
یکی دیگر از بیمارستان‌هایی که توسط رئیس جمهوری سابق و به‌صورت ویدئوکنفرانسی به بهره‌برداری رسید، بیمارستان فوق‌تخصصی غیردولتی مادر است. این بیمارستان 218تختخوابی که در منطقه مسکن مهرنشین «پردیسان» واقع شده، در زمینی به مساحت 34هزارمترمربع، در 5طبقه ساخته شده‌است. بیمارستان مادر دارای بخش‌های اورژانس، داروخانه، آزمایشگاه، اتاق عمل، زنان و زایمان، نوزادان، تصویربرداری و بخش‌های ویژه است. به گفته رئیس بیمارستان مادر، عملیات ساخت این بیمارستان در اسفندماه 1394 آغاز شده و با اعتباری بیش‌از هزار میلیارد تومان ساخته و تجهیز شده‌است و یکی از بیمارستان‌های مجهز استان به‌شمار می‌رود. «علی ارجمند» می‌گوید: بیمارستان مادر ظرفیت پذیرش روزانه ۲۵۰ تا ۵۰۰بیمار را دارد و بخش‌های ویژه‌ای برای جمع‌آوری زباله‌های عفونی، پارکینگ و رختشوی خانه درنظر گرفته شده‌است. اگرچه بخش‌های این بیمارستان به‌تدریج وارد بهره‌برداری کامل می‌شود، اما به‌گفته ارجمند، در طرح توسعه این بیمارستان بخش‌های فیزیوتراپی، پذیرش تیم‌های ورزشی، محل فرود بالگرد و برخی بخش‌های دیگر به بیمارستان افزوده می‌شود.

ارتقای سرانه تخت‌های بیمارستانی
با توسعه مراکز درمانی در قم، درحال‌حاضر حدود هزارو 600تخت دولتی و 500تخت بیمارستانی در بخش غیردولتی فعال هستند. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم دراین زمینه می‌گوید: سرانه تخت‌های بیمارستانی به ازای هر هزار نفر، 6/1تخت است که این رقم درحد میانگین کشوری است. قدیر می‌افزاید: اگر مراکز درمانی که قرار است تا سال 1404 به بهره‌برداری برسد وارد چرخه درمان شوند، سرانه تخت‌های بیمارستانی در قم به 5/2تخت افزایش می‌یابد که عدد قابل‌قبولی است و با فاصله قابل‌توجهی از میانگین کشوری بیشتر خواهد شد و قم جزو استان‌های با برخورداری بالا تلقی می‌شود.

ساخت بیمارستان‌های جدید
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم همچنین درباره ساخت 2 بیمارستان دیگر دراین شهر می‌گوید: بیمارستان فوق‌تخصصی نور زیرنظر دفتر آیت‌الله‌العظمی سیستانی و مجتمع هزار تختخوابی خاتم توسط بانک پاسارگاد درحال ساخت است که این 2طرح 30 تا 40درصد پیشرفت فیزیکی دارند. به گفته قدیر، قرار است 50درصد از تخت‌های بیمارستان فوق‌تخصصی نور بعد از پایان کار، در خدمت بخش دولتی قرارگیرد.

تجهیز مراکز درمانی
بخشی از اخبار خوش در دوران تلخ کرونایی مربوط به تجهیز مراکز درمانی استان است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم دراین باره نیز می‌گوید که دراین مدت 3دستگاه سی تی اسکن برای بیمارستان‌های کامکار، شهدا و امیرالمومنین(ع) تهیه شده‌است. وی می‌افزاید: تجهیز مراکز درمانی به دستگاه اکسیژن‌ساز و تأمین بخش قابل‌توجهی از تجهیزات موردنیاز مراکز درمانی، از دیگر اقدام‌هایی است که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا انجام شده‌است. قدیر عنوان می‌کند: در بحران همه‌گیری ویروس کرونا، واحد رادیوتراپی را راه‌اندازی کردیم که یکی از مجهزترین مراکز رادیوتراپی کشور است و یکی از خیران حوزه سلامت حدود 50میلیارد تومان برای این مرکز هزینه کرده‌است. وی از ارتقای دانشگاه علوم‌پزشکی قم از تیپ 3 به تیپ 2 خبر می‌دهد و می‌گوید: اقدام های زیاد دیگری دراین مدت انجام شده که یکی از آنها، تشکیل هیأت ممیزه مرکزی است که باعث ارتقای درجه 12 استاد از دانشیاری به استادی شده‌است. قدیر درباره پرداخت مطالبات کارکنان بیمارستانی استان نیز اضافه می‌کند: مطالبه‌هایی از بیمه تأمین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی داریم و پیگیر هستیم که معوقات کادر بهداشتی و درمانی را جبران کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید