• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
سه شنبه 22 خرداد 1403
کد مطلب : 227228
+
-

آغاز مگاپروژه زیرساخت حمل و نقل برقی در شهر‌تهران

یادداشت
آغاز مگاپروژه زیرساخت حمل و نقل برقی در شهر‌تهران

محسن هرمزی؛   معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران

همانطور که در سال گذشته وعده داده شد، امسال بهار حمل‌ونقل شهر تهران است. از سال گذشته با نگاه ویژه شهید جمهور ، موضوع برقی‌سازی‌ حمل و نقل شهر تهران در دستورکار قرار گرفت. اکنون با ورود ۲۰۰‌تاکسی‌ برقی به ناوگان تاکسیرانی شهر تهران، مسیر توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل در جمهوری اسلامی ورق جدیدی خورده است و از این پس شاهد گسترش زیرساخت های حمل و نقل برقی خواهیم بود. امروز شاهد برقی‌سازی‌‌ در یکی از مهم‌ترین شئون آن یعنی حمل‌ونقل عمومی ‌بودیم.
شورای ششم و شهرداری تهران از همان ابتدا به برقی‌سازی‌ حمل و نقل  تأکید داشتند و با همکاری دولت، امروز نخستین بخش از ناوگان حمل‌ونقل عمومی برقی شد و مشخصا «تاکسی» در اختیار شهروندان قرار گرفت. امسال با کمک دولت درخصوص ورود 27500 دستگاه تاکسی برقی جدید توافق کرده‌ایم و قرارداد ۵۰۰۰ دستگاه منعقد شده که در گام نخست ۱۰۰۰‌دستگاه تاکسی برقی و ظرف یک ‌ماه آینده ۱۰۰۰‌دستگاه دیگر به ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت وارد خواهد شد و تا پایان سال نیز این عدد به‌طور کامل محقق می‌شود.
همچنین قرارداد خرید و ورود 27500 دستگاه تاکسی برقی‌ از سمت‌ شهرداری تهران با چینی‌ها بسته شده‌ و همزمان در حوزه مطالعات احداث جایگاه شارژ هم اقداماتی انجام گرفته، به‌گونه‌ای که تا کنون ۷۴‌جایگاه شارژ جانمایی شده است. علاوه بر این با هدف تأمین هرچه بیشتر زیر ساخت‌های مورد نیاز حمل و نقل برقی، قراردادی با شرکت مپنا برای جانمایی حدود ۹۰۰ جایگاه شارژ بسته شده‌  است که تلاش می‌کنیم تا پایان سال اجرایی شود.
با ۱۱‌خودرو‌ساز هم برای تأمین 27500 دستگاه تاکسی‌برقی تا پایان سال قرارداد منعقد کرده‌ایم. هفته آینده نیز همکاران ما سفری به چین خواهند داشت و مرحله اول تاکسی و اتوبوس‌های برقی تحویل گرفته می‌شود. همچنین ورود موتورهای برقی به‌زودی رقم‌ می‌خورد. با توجه به قرارداد تأمین 27500 دستگاه تاکسی‌برقی به‌علاوه 10هزار دستگاه ون‌تاکسی‌برقی توسط شهرداری‌تهران و تأمین 27500 دستگاه تاکسی برقی دیگر از سوی دولت، تا پایان سال شاهد ورود 65هزار تاکسی و ون  برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران خواهیم بود.
باید به این نکته توجه داشته باشیم هر مبلغی که برای زیرساخت حمل و نقل‌برقی  هزینه می‌کنیم،  در واقع برای آینده سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و در بلند‌مدت چند برابر آن سود خواهیم برد.  
بر این اساس با مگاپروژه‌ای که در حوزه برقی‌سازی در دست اقدام است، شاهد اتفاقات خوبی به‌ویژه در حوزه رفع و کاهش معضلاتی مانند ناترازی در مصرف سوخت، موضوع ترافیک و آلودگی هوا خواهیم بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید