• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
دو شنبه 18 مرداد 1400
کد مطلب : 137682
+
-

راه‌اندازی پویش مردمی برای رسیدن خط ۴ مترو به منطقه ۲۱

۵ هزار امضا برای ساخت ایستگاه مترودر تهرانسر

۵ هزار امضا برای ساخت ایستگاه مترودر تهرانسر

مهدی اسماعیل‌پور


 چند وقتی است که کمپین و کارزاری مجازی در «تهرانسر» به راه افتاده است که در آن تعدادی از شهروندان خواستار امتداد خط ۴ مترو یعنی ایستگاه‌های میدان «آزادی» و «بیمه» تا این محله شده‌اند. در متنی که به امضای مجازی حدود ۵ هزار نفر از ساکنان تهرانسر رسیده، درخواست شده خط ۴ مترو از ایستگاه بیمه به تهرانسر امتداد پیدا کند. هم‌چنین براساس برنامه جامع ریلی تصویب شده در شورای عالی «ترافیک کشور» قرار است ۲ خط جدید یعنی خط‌های ۸ تا ۱۱ به خطوط ریلی شهر تهران اضافه شود. خط ۱۱ از حوالی «شهر ری» آغاز و پس از عبور از جنوب تهران وارد تهرانسر می‌شود و سپس به ایستگاه «چیتگر» در تقاطع خط «کرج‌ـ صادقیه» می‌رسد. این خط پیش‌بینی شده تا سال ۱۴۲۰ کامل شود. البته احتمال اینکه پای مترو با خط ۱۱ بسیار زوتر از آنچه که انتظار می‌رود به تهرانسر باز شود، وجود دارد. با توجه به درخواست جمعی از اهالی محله برای تغییر برنامه خطوط مترو، به سراغ تعدادی از شورایاران و فعالان اجتماعی رفتیم که در سال‌های گذشته پیگیر ورود مترو و بی. آر. تی به منطقه بودند و نظر آنها را درباره این کمپین و خواسته مطرح شده کارزار جویا شدیم.

نیاز منطقه ۲۱ به ایستگاه مترو ضروری است
دبیر کارگروه حمل‌ونقل و ترافیک منطقه ۲۱، درباره کمپین انتقال مترو به تهرانسر می‌گوید: «منطقه ۲۱ به مترو نیاز دارد و هرچقدر این اتفاق زودتر رخ بدهد، خوب است. با آمدن مترو بخش زیادی از ترافیک منطقه به‌ویژه در بزرگراه‌های «شهید لشکری»، «فتح» و «آزادگان» کاهش پیدا می‌کند. به دلیل ضعف حمل‌ونقل عمومی، اغلب شهروندان ترجیح می‌دهند که با وسیله نقلیه شخصی این سو و آن سو بروند. اما اگر مترو به منطقه بیاید و رفت‌وآمد به نقاط مختلف شهر تسهیل و تسریع شود، استفاده از وسیله نقلیه شخصی نیز کاهش پیدا می‌کند. از سوی دیگر با آمدن مترو فعالیت ناوگان اتوبوسرانی منطقه که با مشکلات و کمبودهای فراوانی روبه‌رو است، سبک‌تر می‌شود و آنها می‌توانند به جای انتقال مسافران از محله‌های مختلف به میدان آزادی، تنها انتقال مسافران را از محله‌ها به ایستگاه‌های مترو انجام دهند یا در مسیرهایی به کار گرفته شوند که خط مترو آن را پوشش نمی‌دهد. برای مثال، اتوبوس‌ها می‌توانند مسافران را بین محله‌های مختلف منطقه جابه‌جا کنند.» «ساسان احمدی» از جمله افرادی است که موافق امتداد خط ۴ مترو به منطقه ۲۱ است: «قرار است خط ۱۱ مترو به تهرانسر برسد، اما بعید می‌دانم چنین اتفاقی به این زودی‌ها رخ دهد و تا ساخته و تکمیل شدن این خط، سال‌ها به طول می‌انجامد تا مترو به محله‌های ما برسد. امتداد خط ۴ مترو یعنی ایستگاه‌های میدان آزادی و بیمه به تهرانسر و محله‌های دیگر می‌تواند در زمان سریع‌تری اتفاق بیفتد. با توجه به شیوع ویروس «کرونا» در این مدت، جلسه کارگروه ترافیک برگزار نشده است و نتوانسته‌ایم درباره مترو صحبت و تبادل نظر داشته باشیم.»

آینده خوب در انتظار فرزندان
دبیر محله «باشگاه نفت» تهرانسر می‌گوید از سال‌ها پیش به دنبال آمدن خطوط مترو به تهرانسر بوده‌ایم و آمدن قطار شهری به منطقه ۲۱ با خط ۱۱ مترو طرحی بود که در نهایت تأیید شد و قرار است که اجرا شود: «از سال‌ها پیش پیگیر آمدن مترو به منطقه بوده‌ایم تا اینکه در دوره «حسن رحمانی»، شهردار وقت منطقه و «محمدرضا سالمی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک، طرح‌های مختلف بررسی شد که ادامه و امتداد خط ۴ نیز یکی از آنها بود. در نهایت پس از کارشناسی‌ها و برآورد‌های انجام شده در شورای حمل‌ونقل و ترافیک، قرار بر این شد که خط ۱۱ مترو از جنوب شهر و منطقه ۱۸ به تهرانسر و منطقه ۲۱ بیاید و در اندیشه‌سرای تهرانسر، چهارراه «صدف» و بزرگراه فتح نزدیک «مسکن مهر» ایستگاه داشته باشد. در زمینه خطوط مترو، نگاه و سیاستگذاری کلانی وجود دارد. مانند منطقه ۲۱ و تهرانسر، مناطق و محله‌های دیگری نیز در تهران وجود دارند که ایستگاه مترو ندارند و برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ایی است که آنها هم تحت پوشش قرار بگیرند.»


داود حاج اسفندیاری/ شورایار محله

«داود حاج اسفندیاری» امتداد خط ۴ مترو به تهرانسر را اتفاق خوبی برای این محله و منطقه ۲۱ می‌داند، اما بر این باور است چنین‌کاری شدنی نیست: «در اینکه منطقه ۲۱ به مترو نیاز دارد و شهروندان برای‌ تردد آسان به آن نیاز دارند، شک و‌ تردیدی وجود ندارد. من هم به‌عنوان یکی از ساکنان قدیمی تهرانسر، بسیار خوشنود می‌شوم و موافق هستم که خط ۴ مترو و ایستگاه‌های میدان آزادی، بیمه و فرودگاه مهرآباد را تا اینجا امتداد بدهند، اما اطمینان دارم چنین اتفاقی نخواهد افتاد. اجرای چنین طرح عظیمی چند هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و هیچ نهاد و سازمانی حاضر نیست برای اینکه فقط تهرانسر و منطقه ۲۱ صاحب مترو شوند، چنین هزینه‌ای را صرف کند. باید نگاه منطقی داشته باشیم. شاید رسیدن خط ۱۱ مترو به تهرانسر، ۱۵ سال دیگر به طول بی‌انجامد، اما طرحی است که مصوب شده و باید اجرا شود. حداقل مطمئن هستیم که فرزندان ما در آینده مترو خواهند داشت.»

هزاران میلیارد هزینه نمی‌کنند که یک محله صاحب مترو شود
«یوسف غیاثوند»، فعال اجتماعی منطقه و از معتمدان شهرک «استقلال» هم باور دارد که کارزار درخواست ادامه خط ۴ مترو تهران تا تهرانسر و کمپینی که به راه افتاده است، کمکی نخواهد کرد: «چنین درخواست‌هایی سبب می‌شود تا طرح اصلی یعنی انتقال خط ۱۱ مترو به منطقه ۲۱ نیز به فراموشی سپرده شود. بدیهی است که هیچ‌کسی موافق نیست که هزاران میلیارد تومان بودجه به ایجاد مترو در تهرانسر اختصاص داده شود. با توجه به اینکه سال‌ها به‌عنوان دبیر شورایاری و فعال اجتماعی، پیگیر مسائل و مشکلات مختلف منطقه بوده‌ام، تجربه‌ام می‌گوید با چنین درخواستی موافقت نمی‌شود و در مدیریت شهری یک نگاه کلان وجود دارد. البته اگر چنین اتفاقی بیفتد، بسیار خوب است و من هم خوشحال می‌شوم و از آن استقبال می‌کنم. اما اگر این کار عملی بود، همان چندین سال پیش که پیشنهاد آن را مطرح کردند و مورد بررسی و کارشناسی قرار گرفت با آن موافقت می‌کردند.»

انتقال پایانه آزادی و راه‌اندازی  ایستگاه بی‌آر تی
غیاثوند پیشنهاد می‌دهد به جای چنین درخواستی بهتر است شهروندان منطقه ۲۱ موضوع انتقال پایانه آزادی به «وردآورد» و بی. آر. تی را مطالبه کنند که توجیه و منطق اقتصادی نیز دارد: «از سال‌ها پیش پیشنهادی مطرح کردیم تا پایانه میدان آزادی به وردآورد منتقل شود و خط بی. آر. تی در بزرگراه شهید لشکری تا وردآورد ادامه پیدا کند. طرحی که با توجه به هزاران کارگر و کارمندی که در صنایع منطقه مشغول به کار هستند و شهرک‌ها و محله‌هایی که در حاشیه بزرگراه قرار دارند، تعداد زیادی مسافر خواهد داشت و از سوی دیگر سبب می‌شود تا میدان آزادی از این حالت شلوغی و آشفتگی خارج شود. این طرح توسط شهرداران وقت منطقه نیز قرار گرفت، اما در ادامه مسکوت ماند. بهتر است شهروندان منطقه چنین طرح‌هایی را مطالبه کنند که منطقی و قابل اجرا هستند.»

محمدرضا سالمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه 21

احداث ایستگاه ممکن است اما از خط ۱۱
 «محمدرضا سالمی»، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه ۲۱، درباره پویش مردمی امتداد خط ۴ مترو به همشهری محله می‌گوید: «برای آمدن مترو به منطقه ۲۱ و تهرانسر، چندین طرح ارائه کردیم که امتداد خط ۴ مترو که ایستگاه آخرین آن فرودگاه «مهر‌آباد است»، یکی از آنها بود. با توجه به اینکه برای این کار باید تونل مترو از زیر باند فرودگاه عبور می‌کرد، با این موضوع مخالفت شد. چون به سبب لرزش‌های خطرناک حاصل از پرواز و فرود هواپیما‌ها امکان انجام این کار وجود نداشت. در نهایت قرار شد در خط ۱۱ مترو، ۲ ایستگاه نیز در منطقه و محله تهرانسر ایجاد شود که یکی حوالی بوستان «نرگس» و دیگری در چهارراه «صدف» خواهد بود. امیدواریم در دولت جدید کارهای مربوط به ساخت خط ۱۱ مترو آغاز شود و در سریع‌ترین زمان ممکن منطقه ۲۱ نیز دارای مترو شود.»

 

 

 

این خبر را به اشتراک بگذارید