• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
چهار شنبه 30 خرداد 1403
کد مطلب : 227744
+
-

ایستگاه‌شعر و غزل

متروی تهران در ابتکاری تازه ، نام برخی ایستگاه‌ها را به صورت یک بیت شعر نوشته است

ایستگاه‌شعر و غزل

فاطمه عباسی

تابلوها و بیلبوردهای شهری با مضامین معرفی شاعران و نویسندگان که در چند سال اخیر شاهدش بودیم و در هرجای شهر قابل رؤیت بود، به خوبی نشان می‌دهد که مدیریت شهری اهمیت زیادی برای این حوزه قائل است و به طرق مختلف در این زمینه فرهنگسازی‌ می‌کند.
این روزها علاوه بر بیلبوردهای تبلیغاتی در گوشه و کنار تهران شاهد تابلوهایی هستیم که توسط شهرداری تهران به اشعار شاعران مزین شده‌اند و طبیعتا کار بسیار خلاقانه و مؤثری است؛ زیرا بر ترویج فرهنگ ادب و شعر تأثیر مثبتی می‌گذارد. تعدادی ازاین تابلوها در واقع تابلوی چند ایستگاه مترو هستند که احتمالا آنهایی که مسیر هر روزه‌شان را با مترو طی می‌کنند، دیده‌اند. ایستگاه سعدی، رودکی، فردوسی، شادمان و ابن سینا به تازگی تغییر کرده و به جای تنها یک اسم، شعری روی تابلو نوشته شده که اسم ایستگاه هم در آن شعر آمده است.
شاید برایتان جالب باشد که بدانید ایده اجرای این طرح از شیطنت کاربران فضای مجازی گرفته شده است. علی دولت جاوید، رئیس اداره رسانه و مجازی معاونت امور فرهنگی و اجتماعی متروی تهران در این باره به خبرنگار همشهری می گوید: « تعدادی از کاربران فضای مجازی تابلوهای برخی از ایستگاه ها را با فتوشاپ تغییر داده و برایشان شعر نوشتند که برایمان جالب بود و دیدیم که ایده خوبی است و
 می توان آن را به واقعیت تبدیل کرد؛ بنابراین تابلوی تعدادی از ایستگاه های مترو را تغییر دادیم که با استقبال هم مواجه شد.» این مسئول تاکید می کند که این نهضت ادامه دار است و در آینده تعداد بیشتری از تابلوها به شعر شعرای نامدار مزین می شود. یکی از مهم‌ترین تأثیرات این طرح و طرح‌های اینچنینی معرفی کردن شاعران و شعرهای برگزیده آنان به عموم مردم است. به هر حال تا زمانی که شعر و ادبیات از محاق بیرون نیاید و در رسانه‌های بزرگ و عمومی ‌به مردم معرفی نشود، امکان رونق گرفتن دوباره ادبیات در کشور وجود ندارد. سامانه‌های تبلیغاتی شهری به‌عنوان یک رسانه عمومی ‌که با میلیون‌ها نفر از ساکنان یک شهر، برخورد مستقیم و روزانه دارد، یکی از مؤثرترین رسانه‌هایی است که در سطح شهرهای بزرگ وجود دارد. به این رسانه‌ها می‌توان به چشم منبعی برای درآمدزایی و آگهی گرفتن بی‌حد و مرز نگاه کرد و همچنین به‌آن به‌عنوان محلی برای انتقال پیام‌های مثبت و مؤثر به جامعه نگریست. شهرداری تهران و مسئولان مترو نیز این رویکرد را با تغییر در تابلوهای ایستگاه‌های مترو برگزیده‌اند و از این منظر، باید به مسئولان شهرداری تهران تبریک گفت. این طرح، رویداد مهمی‌است که می‌توان آن را موفق و قابل تقلید و تکرار در دیگر شهرهای ایران دانست.

این خبر را به اشتراک بگذارید