• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 13 مرداد 1400
کد مطلب : 137323
+
-

سفر با تأخیر به دهه خروشان 20

مروری بر بهترین فیلم‌های قرن بیست‌و‌یکم درباره سینمای صامت

آرش نهاوندی- مترجم

در پاییز امسال فیلم «بابیلون» به کارگردانی «دیمین شزل» که او را با فیلم های «شلاق» و «لا لا لند» می شناسیم، اکران می شود. این فیلم که روایتگر داستانی از سال‌های متاخر عصر سینمای صامت است، فیلمی پربازیگر و پرستاره است. برد پیت و مارگو رابی که در فیلم «روزی روزگاری هالیوود» ساخته کوئنتین تارانتینو هم‌بازی بودند، در فیلم بابیلون هم حضور دارند. هم کوئنتین تارانتینو و هم دیمین شزل در فیلم‌های خود یادی از دوران طلایی سینمای هالیوود کرده‌اند. با این حال موضوع فیلم بابیلون برخلاف داستان فیلم تارانتینو که روایتگر عصر تاریخی هالیوود در پایان دهه 1960است، درباره سال‌های پایانی دوران سینمای صامت در دهه1920و سال‌های آغازین سینمای ناطق در همین دهه است. ماکس مینگلا و سامارا ویورینگ نیز ازجمله دیگر بازیگران مطرحی هستند که در فیلم بابیلون که به‌منظور گرامیداشت دوران طلایی عصر سینمای صامت در هالیوود ساخته خواهد شد، نقش‌آفرینی می‌کنند. فلی، نوازنده باس گروه«فلفل‌های قرمز تندچیلی» (Red Hot Chilli Peppers) نیز اخیرا به گروه بازیگران فیلم بابیلون اضافه شده است. بابیلون نخستین فیلمی نیست که در آن داستانی از دوران سینمای صامت روایت می‌شود، در این گزارش مروری خواهیم داشت بر فیلم‌های مطرحی که در قرن بیست‌و‌یکم براساس روایات تاریخی و داستانی عصر سینمای صامت ساخته شده‌اند.

سایه خون آشام

«سایه خون‌آشام» فیلمی ترسناک به کارگردانی الیاس مرهیچ و به نویسندگی‌استیون کاتز و با بازی جان مالکوویچ و ویلم دافو است. این فیلم ساخته سال 2000، روایتگر مستند داستان‌گونه‌ای از فیلم کلاسیک صامت آلمانی خون‌آشام باعنوان «‌نوسفراتو: یک سمفونی وحشت» به کارگردانی اف. دابلیو. مورنائو در سال 1922است. گفته می‌شد ماکس شرک، بازیگر این فیلم بازی در نقش خون‌آشام را بسیار جدی‌تر از معنا و مفهوم انسانی آن گرفته و این مسئله باعث بروز مشکلاتی در زمان ساخت این فیلم شده بود.

صدای گربه

«صدای گربه» یک فیلم تاریخی به کارگردانی‌ پیتر بوگدانوویچ‌ و با بازی کریستن دانست، ‌ادی ایزارد و ‌ادوارد هرمن‌ است. صدای گربه محصول سال 2001است. استیون پروس، فیلمنامه این فیلم را براساس نمایشنامه‌ای به همین نام نوشته است. این فیلم داستان مرگ مشکوک به قتل توماس اچ اینس، تهیه‌کننده مشهور هالیوود در عصر سینمای صامت در کشتی تفریحی ویلیام راندولف هرست همزمان با برگزاری مراسم جشن تولدش در این کشتی تفریحی در نوامبر 1924را روایت می‌کند.

هوانورد

«هوانورد» فیلم زندگینامه‌ای به کارگردانی ‌مارتین اسکورسیزی ‌است که در سال 2004با اقتباس از کتاب ناداستان «هوارد هیوز: زندگی پنهان» اثر چارلز هیگنام ساخته شده است. در این فیلم لئوناردو دی کاپریو در نقش هوارد هیوز، کیت بلانشت در نقش کاترین هپبورن و کیت بکینسیل به جای آوا گاردنر، بازی کرده‌اند. «هوانورد»، فیلمی زندگینامه‌ای است که در آن به سال‌های اولیه زندگی و فعالیت هنری‌ هوارد هیوز، کارگردان اسطوره‌ای سینمای آمریکا از سال‌های پایانی دهه 1920تا سال‌های میانی دهه 1940پرداخته است. این فیلم در سال 2005در 11رشته کاندیدای دریافت جایزه اسکار شده بود و در نهایت 5جایزه اسکار را به‌خود اختصاص داد.

آرتیست

«آرتیست» فیلمی کمدی - درام ساخته شده به سبک فیلم‌های سیاه و سفید عصر سینمای صامت و نخستین سال‌های دوران سینمای ناطق، در سال 2011است. کارگردان و نویسنده فیلمنامه آرتیست، مایکل هازاناویسیوس است. ‌ژان دوژاردن و ‌برنیس بخو‌ در این فیلم نقش‌آفرینی کرده‌اند. داستان این فیلم در هالیوود سال‌های 1927و 1932می‌گذرد و روایتگر رابطه عاشقانه میان یک بازیگر زن جوان و یک ستاره فیلم‌های صامت در دورانی است که عصر«سینمای صامت» رو به پایان و افول است و دوران سینمای ناطق در حال آغاز. این فیلم صامت را می‌توان موفق‌ترین رویکرد هالیوود به این دوران تاریخی دانست. آرتیست در ۵ رشته بهترین فیلم سال، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر مرد، بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی لباس برنده جایزه اسکار شد و با موفقیت و توجه جهانی بار دیگر سبک زیبایی‌شناسی سینمای صامت را یادآوری کرد.

تولد هالیوود از نگاه پل مرتون

«تولد هالیوود از نگاه پل مرتون» سریال مستند 3قسمتی ساخته پل مرتون، نویسنده، بازیگر و کمدین مشهور بریتانیایی در سال 2011است. پل مرتون در این مینی‌سریال مستند، داستان ایجاد صنعت فیلمسازی آمریکا در هالیوود را از سال‌های اولیه فیلمسازی و دوران فیلم صامت تا نخستین سال‌های تاسیس استودیوهای فیلمسازی، روایت کرده است.

بازگشت به بابیلون

بازگشت به بابیلون فیلم صامت سیاه و سفیدی است که در سال 2013درباره عصر سینمای صامت ساخته شده است. کارگردان این فیلم ‌آلکس مونتی کاناواتی‌ است. در این فیلم جنیفر تیلی‌، ماریا کونچیتا آلونسو، یون اسکای، لورا هرینگ و تیپی هدرن نقش‌آفرینی کرده‌اند. در این فیلم به جنجال‌ها و رسوایی‌های زندگی ستاره‌های سینمای دهه 1920پرداخته شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید