• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 2 دی 1402
کد مطلب : 213139
+
-

راهنمای گردشگری در جاده چالوس

جاده آبشار‌های خروشان

جاده آبشار‌های خروشان

آبشار هفت‌چشمه  


ارنگه که در ابتدای جاده چالوس واقع شده، با انبوهی از آبشارها، چشمه‌ها و نیز با طبیعتی زیبا یکی از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در نزدیکی شهر کرج است. برای ورود به مسیر آبشار می‌توانید وسیله خود را رو‌به‌روی رستوران هفت‌چشمه، از رستوران‌های جاده چالوس، پارک کنید یا پس از کیوسک هلال‌احمر و امداد خودرو سایپا آدران با دیدن تابلوی ارنگه به ‌سمت راست بپیچید، وارد آن جاده بشوید، پس از پیمودن راهی کوتاه وسیله خود را در نزدیکی ویلایی که در ابتدای جاده قرار دارد پارک کنید و از همان جا پیاده‌روی را آغاز کنید. این آبشار در بالادست رودخانه خروشان ارنگه جاده چالوس واقع‌ شده است. مسیر دسترسی به آبشار از کنار رودخانه می‌گذرد و در بعضی قسمت‌ها بسیار تنگ و باریک می‌‌شود. لازم است‌ از میان شکاف سنگ‌ها و صخره‌ها عبور کرد که در فصول بارش مناسب نیست. ارتفاع آبشار در حدود ۹۰متر است که در دایره آبشارهای بزرگ ایران قرار می‌گیرد. با طی مسافت تقریبا نیم ساعت به آبشار می‌رسید، در مسیر، آبشارهای کوچکی نیز وجود دارند که از ارتفاع ۵متری به پایین می‌ریزند که به هفت‌چشمه معروفند. در مسیر حرکت به‌سمت آبشارها از میان دره‌ای بسیار دیدنی و باصفا باید گذشت و درخت بید، غالب بر درختان منطقه است. همینطور بوته‌ها و درختچه‌های بسیاری در حاشیه رودخانه وجود دارند ‌. در حرکت به ‌سمت آبشار چشمه‌های زیادی نیز قرار گرفته‌اند.


آبشار چهارچال  

یکی از مناطقی که گردشگران را به ‌خود جذب کرده روستای سرزیارت است. برای رسیدن به سرزیارت باید راهی جاده چالوس شوید، با دیدن تابلوی «خوزنکلا» مسیر خود را تغییر دهید و وارد جاده فرعی شوید، اما قبل از ورود به روستای خوزنکلا جاده فرعی دیگری خواهید دید که باید وارد آن شوید؛ جاده‌ای که به روستای سرزیارت می‌رسد، جاده‌ای زیبا و پرپیچ و خم که چشم‌انداز آن جاده اصلی چالوس است. پس از پشت سر گذاشتن چند روستا، تابلوی روستای سرزیارت به چشم می‌خورد.
برای رفتن به آبشار چهارچال به سمت مسجد سرزیارت بروید، تا انتهای مسیر ادامه دهید تا به جاده‌ای خاکی برسید، به یک دوراهی که رسیدید به سمت چپ تا به انتهای جاده ادامه مسیر دهید و خودرو را پارک کنید. باید از این جای مسیر کمی پیاده‌روی کنید تا به رودخانه و این آبشار زیبا برسید.
روستای سرزیارت یکی از سرسبز‌ترین روستاهای استان البرز به ‌شمار می‌رود؛ هرچند این روستا طبیعت زیبایی دارد، اما وجود چشمه‌ای طبیعی به نام چشمه «قلقلک» در ابتدای این روستا یکی از دلایلی است که گردشگران، سرزیارت را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کنند.


آبشار خور  

یکی از این مکان‌های دیدنی حوالی جاده چالوس که مقصد خوبی برای طرفداران هیجان هم هست روستایی به نام خور در دامنه غربی قله گندم‌چال در استان البرز است.
برای رفتن به آبشار اول باید به روستای خور رسید. این روستا بین جاده چالوس و جاده سولقان قرار دارد. راه رسیدن به این روستا هم از جاده چالوس می‌گذرد. پیش از رسیدن به سد کرج در جاده چالوس باید وارد مسیر فرعی روستای خوزنکلا شد. پس از حدود 15 کیلومتر رانندگی، یک دوراهی‌ وجود دارد که یکی به خوزنکلا می‌رود و دیگری به روستاهای سیجان و خور منتهی می‌شود.

پس از رسیدن به روستای خور باید ماشین را گوشه‌ای پارک کنید و بقیه راه را تا آبشار در مسیری هموار پیاده‌روی کنید. در طول این پیاده‌روی تقریبا 30 ‌دقیقه‌ای از میان باغ‌های پر از درختان سیب، زردآلو، گیلاس و آلبالو می‌گذرید و هوای تازه و چشم‌نوازی مناظر، جایی برای خستگی باقی نمی‌گذارد.
فرود از آبشار، شاخه‌ای از ورزش دره‌نوردی به معنی پایین آمدن از صخره‌ها و آبشارها با طناب و تجهیزات حرفه‌ای است. فرود از هر آبشاری ممکن نیست و در جهان، تعداد مشخصی آبشار وجود دارند که برای این تفریح و ورزش مناسب‌ و امن‌اند؛ یکی از بهترین این آبشارها آبشار خور است. پایین آمدن از صخره‌ها زیر آب آبشار هیجانی‌ است که در کمتر جایی می‌شود تجربه‌اش کرد.

آبشار سپهسالار

 روستای سپهسالار یا تکیه سپهسالار روستایی است از توابع بخش آسارا در شهرستان کرج که در مسیر جاده زیبا و پرپیچ و خم چالوس و در 15کیلومتری سد کرج قرار دارد. روستای سپهسالار در غرب جاده چالوس به‌ خاطر داشتن آب و هوای دلچسب و طبیعت سرسبز و مکان‌های دیدنی مانند رودخانه، دره سپهسالار، آبشار سپهسالار و امامزاده و ... یکی از نقاط دیدنی جاده چالوس است. برای رفتن به آبشار سپهسالار باید از محل امامزاده و کوه سرخ‌رنگ روستا پایین آمده، به ابتدای روستا بروید و خلاف مسیر رودخانه را پیش بگیرید.
از روستا تا آبشار حدود 2کیلومتر پیاده‌روی نه‌چندان سخت پیش‌رو دارید. به‌سمت آبشار که حرکت کنید، بعد از دقایقی آثار روستا محو می‌شود و خود را در دره‌هایی می‌یابید که با کوه‌ها و صخره‌های بزرگ محاصره شده‌اند. مسیر، پوشش گیاهی خاصی ندارد و تراکم درخت در آن کم است، اما باز هم زیباست و صدای رودخانه خروشان در دره می‌پیچد و طراوت و خنکای خاصی به محیط می‌دهد.
در مسیر رودخانه‌ای که به روستای سپهسالار منتهی می‌شود، چندین آبشار بزرگ و کوچک دیده می‌شوند که بعد از طی مسافت یک تا یک‌ساعت‌ونیم قابل دسترسی هستند. در قسمت شمالی رودخانه سپهسالار و در جنوب قله هفت‌خان و در قسمت شرقی البرز غربی، دره سپهسالار به همراه آبشار آن دیده می‌شود. این دره یکی از مناطق ییلاقی جاده چالوس به ‌شمار می‌رود.

آبشار مورود  

در ایستگاه پل خواب، سمت راست جاده، پلی قرار دارد و جاده آسفالته‌ای که به روستای مورود منتهی می‌شود. این روستا از قدیم به‌خاطر داشتن درختان سیب مرغوب، شهرت داشته است. روستای مورود در بخش آسارای استان البرز قرار گرفته است. این روستای زیبا در ۳۵کیلومتری جاده کرج _ چالوس و در دشتی سرسبز قرار گرفته و آبشار و چشمه‌ای دیدنی، زیبایی آن‌ را بیش ‌از ‌پیش کرده ‌است. دسترسی راحت به این روستا از جاده چالوس باعث شده تا افراد زیادی آن را به‌عنوان مقصدی یک روزه برای سفر انتخاب کنند.
برای رفتن به آبشار دقیقا قبل از نگهبانی روستا ماشین را پارک کنید و ‌سمت چپ خود را از بغل نگهبانی پایین بروید؛ نیازی به وارد شدن به روستا نیست.
مسیر پیمایش هرچند کوتاه است و تقریبا 20دقیقه زمان می‌خواهد، اما شیب زیادی دارد. از محل پارک ماشین تا آبشار را باید پایین بروید و مسیر برگشت سربالایی است.

آبشار آزادبر  

روستای آزادبر در ۷۰کیلومتری کرج ‌ است. این روستا که از جاده چالوس می‌توان به آن دسترسی داشت، دارای زمستانی بسیار سخت و تابستانی بسیار دل‌انگیز است. بنابراین در فصل مناسب سال می‌توانید یک روز دلچسب را در منطقه آزادبر سپری کنید. ورودی شهر گچسر (جاده چالوس کیلومتر ۶۵)، سمت چپ جاده پلی روی رودخانه کرج وجود دارد که شما را به جاده آزادبر هدایت می‌کند. این جاده پس از طی ۳ کیلومتر خاکی می‌شود و اگر این جاده را ۱۰کیلومتر ادامه دهید به یک آبشار بزرگ می‌رسید. پشت این آبشار بزرگ دریاچه کوچکی هست که در فصل گرما برای شناکردن ایده‌آل است. بعد از این آبشار، منطقه آزادبر شروع می‌شود.‌




 

این خبر را به اشتراک بگذارید