• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 4 اردیبهشت 1400
کد مطلب : 128972
+
-

تازه‌های نشر/ جامعه مصرفی و شهر پسامدرن


کتاب «جامعه مصرفی و شهر پسامدرن» نوشته دیوید کلارک را حمید پورنگ به فارسی برگردانده که به‌تازگی از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.
 این کتاب 472صفحه‌ای، روایت شکل‌گیری جامعه مصرفی و تناقضات آن در بطن تحولات اخیر است. این اثر سعی دارد از طریق دیدگاه اندیشمندانی چون باومن و بودریار نشان دهد که تلاش مدرنیته در نگهداشت کمیابی، قطعیت و بیگانه‌هراسی ناکام مانده و در پسامدرنیته این موارد به‌صورت هزینه گری، عدم‌قطعیت، و تسری پرسه‌زنی به کل جامعه، درمقام مصرف کننده، به مدار زندگی بازگشته‌اند؛ جامعه‌ای که ویژگی بارز آن اغواگری است وگرچه افراد فکر می‌کنند که قدرت انتخاب و آزادی دارند، نوعی مشق بدنی خودراه‌بر را در پیش می‌گیرند که هدف آن متناسب‌ساختن بدن خویش با وعده کالاهاست. به‌موازات تغییرات جامعه مصرفی، در فضای جهانی، محلی‌شدن نیز شاهد جایگزینی دولت ملت‌ها با شهرها در جایگاه بازیگران اصلی هستیم. در این شهرها برخی افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها ابتکار عمل جهانی دارند و مکان و فضا را در می‌نوردند، اما برخی دیگر مقهور مکان هستند و در فضاهای طردشده‌ای مانند دگرجاها سیر می‌کنند. جامعه مصرفی و شهر پسامدرن با شمارگان هزار نسخه به بهای 45هزار تومان منتشر شده است.

  النی
کتاب «اِلِنی» با زیرعنوان «عشق یک مادر و انتقام یک پسر؛ داستانی مستند» نوشته نیکلاس گیج را مینو مشیری به فارسی برگردانده که از سوی انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است. کتاب، داستانی واقعی از زندگی نیکلاس گیج، روزنامه‌نگار آمریکایی یونانی‌تبار است؛ داستانی که از پیش از تولد وی و در واقع پیش از ازدواج پدر و مادرش آغاز می‌شود و به یونان سال‌های جنگ داخلی می‌رسد. گیج، ژورنالیست مشهور و باتجربه نیویورک تایمز، در جست‌وجوی پاسخ چراها و چه‌کسی‌هایی که سال‌ها در گوشه ذهنش نگه داشته بود، روانه یونان می‌شود تا قاتلان مادرش، النی گاتزویانیس را پیدا کند. این کتاب که خود به نوعی زندگینامه النی نیز هست، با خاطراتی از کودکی نویسنده و برداشت‌های او از مسئله‌های پیرامونش در سال‌های کودکی در آمیخته است. نویسنده که دانش‌آموخته دانشگاه‌های بوستون و کلمبیا در آمریکاست، در این کتاب با روحیه‌ای یونانی به شرح رویدادهای جنگ جهانی دوم و پس از آن جنگ داخلی یونان می‌پردازد. اما این بار نه از دید یک آمریکایی ساکن آمریکا که از دید یونانی‌تباری در جست‌وجوی انتقام. انتشارات علمی و فرهنگی این کتاب 802صفحه‌ای را با شمارگان هزار نسخه به بهای 70هزار تومان منتشر کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید