• شنبه 29 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 10 ذی القعده 1445
  • 2024 May 18
یکشنبه 10 اسفند 1399
کد مطلب : 125481
+
-

نقشه زیرزمینی اتصال تهران به حومه

دورنمای برنامه های شرکت متروی تهران نشان می دهد تا سال 1410 با توسعه خطوط هفتگانه و بهره برداری از 4 خط جدید، مجموع خطوط یازده گانه مترو به 504 کیلومتر خواهد رسید


مرضیه ثمره‌حسینی ـ روزنامه‌نگار

کرونا هم خیابان‌های تهران را خلوت نکرد، بلکه فقط از تعداد مسافران حمل‌ونقل عمومی کاست. کاهش مسافران، ضررهای مالی هنگفتی به این بخش، به‌ویژه مترو، وارد آورده است؛ فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران، چندی پیش در گفت‌وگو با همشهری عنوان کرد که به‌طور میانگین کرونا ماهانه بیش از 70میلیارد تومان به مترو خسارت می‌زند. در منفعت حمل‌ونقل عمومی برای تهران جای شک و شبهه‌ای نیست. نفع توسعه حمل‌ونقل عمومی، کاهش آلودگی هوا، کاهش سرسام‌آور ترافیک و انضباط شهری است. اما تحریم‌ها، ‌پرداخت نشدن سهم کامل دولت که خود نیز با محدودیت‌های مالی مواجه است، کاهش درآمدهای شهرداری و از آن‌طرف افزایش هزینه لوازم و تجهیزات در مقابل کاهش درآمدها متأثر از شیوع کرونا، همگی سد راه توسعه حمل‌ونقل عمومی در تهران هستند. کرونا فعلاً رفتنی نیست و باید از در همزیستی مسالمت‌آمیز با آن درآمد، از طرفی با توجه به تراکم روزافزون جمعیت و تشدید بحران آلودگی هوا و ترافیک، باید در جهت توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی کلانشهر تهران تلاش شود تا اقبال عمومی به این بخش برگردد و بار اصلی سفرهای درون‌شهری به ناوگان حمل‌ونقل عمومی محول شود. از شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) پیگیر برنامه‌های امسال و دورنمای دهه 1400 این شرکت شدیم.


توسعه خطوط ریلی

در قالب طرح جامع حمل‌ونقل ریلی، شرکت متروی تهران از یک‌سو به‌دنبال توسعه خطوط در حال بهره‌برداری در قالب انشعابات تازه است، و از سوی دیگر ساخت و راه‌اندازی 4خط جدید را مدنظر دارد.

توسعه خطوط در حال بهره‌برداری:
در خط یک، طرح توسعه از میدان قدس به سمت زعفرانیه با راه‌اندازی یک ایستگاه به طول تقریبی یک کیلومتر در برنامه قرار‌دارد. در این خط، طرح توسعه مسیر از ایستگاه شهید حقانی به خیابان ولی‌عصر با راه‌اندازی 2ایستگاه به طول تقریبی 2کیلومتر مدنظر است.
در خط 2، طرح توسعه از ایستگاه فرهنگسرا تا پارک سرخه‌حصار با راه‌اندازی 2ایستگاه به طول تقریبی 6کیلومتر در برنامه قرار‌دارد.
در خط 3، انشعاب مسیر شمال‌غربی از میدان نوبنیاد به سمت خیابان نیاوران و میدان قدس با راه‌اندازی 3ایستگاه به طول تقریبی 6کیلومتر در برنامه قرار‌دارد. همچنین، در جنوب این خط با اضافه‌شدن یک کیلومتر و یک ایستگاه، خط 3به منطقه 18تهران می‌رسد. این خط در ادامه توسعه جنوبی خود به‌عنوان قطار حومه‌ای به سمت اسلامشهر حرکت می‌کند. این بخش با راه‌اندازی 5ایستگاه به طول تقریبی 15.5کیلومتر طراحی شده‌است.
در خط4 توسعه غربی مسیر از ایستگاه ارم سبز (در تقاطع با خط 5مترو) تا میدان چهارباغ با 3ایستگاه جدید به طول 4.5کیلومتر در برنامه قرار دارد. توسعه شرقی این خط با 9ایستگاه از میدان شهید کلاهدوز به حکیمیه و خاک سفید به طول تقریبی 8کیلومتر دیده شده‌است.
توسعه جنوبی خط 6در قالب اتصال به خط یک متروی تهران از ایستگاه حرم حضرت عبدالعظیم به سمت شهرری با راه‌اندازی یک ایستگاه و طول تقریبی 2کیلومتر در برنامه قرار دارد.
در طرح توسعه خط 7 از ایستگاه میدان کتاب تا جنت‌آباد شمالی به طول تقریبی 5کیلومتر با راه‌اندازی 3ایستگاه و رسیدن به پارکینگ شمالی خط 7در انتهای بزرگراه شهید باکری مدنظر قرار دارد.

خطوط جدید مترو

این خبر را به اشتراک بگذارید