• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 16 بهمن 1399
کد مطلب : 123729
+
-

پیشنهادهای ویژه هفته/خواننده پرکار


  کجا رفته‌ای

این شما و این هم سومین آلبوم سالار عقیلی در یک ماه. البته یکی از آلبوم‌های منتشر شده او که ضبط شده از قبل بوده، ولی روی هم رفته با خواننده‌ای روبه‌رو هستیم که حسابی پرکار شده است. نام این آلبوم هم «کجا رفته‌ای» است. محمدامین همایی آهنگسازی این آلبوم را عهده‌دار بوده. شعرهای این مجموعه را هم احسان افشاری کار کرده است. به‌گفته شاعر اثر، این آلبوم با رویکردی مینی‌مال و خالی از پیچیدگی‌های رایج موسیقی شکل گرفته‌است. چیزی که می‌دانیم، این است که سالار عقیلی قصد کرده که در این آلبوم، نوآوری‌های خاص خودش را داشته‌باشد و دست به یک کار تجربی زده‌است. نام قطعات این آلبوم «کجا رفته‌ای»، «رویای فراموش شده»، «جشن تنهایی»، «تماشا کن»، «حاشا» و «کیستم» است.

موسیقی بدون مرز

  حرف بی‌حروف

این روزها یک آلبوم بی‌کلام در موسیقی ایران تولید شده است که برای کسانی که دنبال موسیقی بدون خواننده هستند می‌تواند جالب باشد. آلبوم «حرف بی‌حروف» با هنرمندی زکریا یوسفی تولید شده است؛ که خواننده و نوازنده سازهای کوبه‌ای است. البته تینا لاجوردیان، نوازنده عود نیز در تولید این آلبوم حضور داشته‌است. آنها در توضیحات مربوط به تولید این آلبوم چنین گفته‌اند:«غرض از ساخت این آلبوم نیز ارائه موسیقی شرقی توأم با سلیقه شخصی و با توجه به مرزهای موسیقی دستگاهی ایرانی است. دستگاه در موسیقی ایرانی نظامی چند‌مدی است... از این ‌رو با توجه به شناختی که از موسیقی ایرانی و خصوصاً موسیقی عرب و ترک داشتیم و بر آن شدیم تا تلفیق‌شان قطعاتی بسازیم که برای شنوندگان غیرایرانی هم ناآشنا به گوش نباشند.»

تا ‌ماه می‌رم

  عاشق یعنی من

سایت‌ها و درگاه‌های مجازی موسیقی قطعه‌ای پاپ منتشر کرده‌اند به نام «عاشق یعنی من»؛ قطعه‌ای ریتمیک ولی با مفهومی جدی. خواننده‌اش بیژن زارع است و علی احمدیان هم آهنگسازی‌اش را بر عهده داشته‌است. ترانه‌اش هم کاری از سحر کاظمی است. البته قطعه شاخصی نیست، ولی خوب از آب درآمده است، خاصه اینکه خواننده‌اش هم چندان مطرح و نام‌آشنا نیست. در ترانه این قطعه آمده است:«یه چیزایی به یادم مونده از تو/ که داره تو خیالم راه میره/تو رو حس می‌کنم آروومه حالم/دلم با دیدنت تا ‌ماه میره/تو می‌دونستی این دل، دل نمیشه/واسه اومدنت تأخیر کردی/تو می‌دونستی عکساتو می‌بوسم/ واسه برگشتنت هم دیر کردی/عاشق یعنی من/من که می‌خوامت تو رو دیوونه‌وار/اسمتو میگم همش بی‌اختیار/واسه با من بودنت شرطی نذار...».

تابستان‌های غمگین

  بازی تابستان سیاه

بازی‌ها در واقع صرفا بازی نیستند، خودشان نوعی فرهنگسازی و نوعی انتقال پیام و داده و اطلاعات هم هستند. به همین دلیل است که معمولا برای آنها داستان‌ها و روایت‌هایی هم درنظر گرفته می‌شود؛ درست مثل همین بازی رایانه‌ای تابستان سیاه که به موضوع صدر انقلاب و ترورهایی که در آن موقع توسط منافقین انجام شده، می‌پردازد. این بازی با مشارکت 20تیم و طی ۲سال طراحی و ساخته شده است. بازی را هم طبق اول شخص طراحی کرده‌اند که شما به‌عنوان بازی‌کننده، باید دنبال معماهای اتفاق افتاده و ترورهای صورت‌گرفته بروید. مهم‌ترین روایت صورت گرفته در این بازی هم ترور نافرجام رهبر انقلاب در مسجد ابوذر است که درست ۳سال بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بود.

پنج فصل رؤیا

  بازی موبایلی لبه آسمان

یادتان مانده که در روزگار مدرسه، خیلی از بچه‌ها دوست داشتند که خلبان شوند و به آسمان بروند؟ خب، حالا اگر خلبان نشده‌اید، می‌توانید نقش‌اش را بازی کنید. مثل این بازی موبایلی لبه آسمان که ایرانی‌ها هم طراحی کرده و ساخته‌اند. این بازی، درست مثل بازی‌های ماشینی، یک بازی شبیه‌سازی پرواز است. شما در نقش گیمر، در مراحل مختلف باید هواپیمای خودتان را به سلامت نگه دارید و هدف‌هایی را که در آن مرحله برایتان درنظر گرفته شده، شکار کنید. بازی، مرحله‌های جالب و مأموریت‌ها و دشمنان مختلف و همچنین گرافیک و محیط بصری خوبی دارد که حسابی می‌تواند برای شما آن را جذاب کند. بازی در سطح بازی‌های ایرانی، قابل‌قبول و استاندارد به‌نظر می‌رسد.

کدام حیوان؟ کجا؟

  بازی موبایلی دالی

این دیگر یک موقعیت خیلی آشناست که گوشی‌های همراه پدر و مادرها، غالباً دست بچه‌هاست و با آن‌ بازی می‌کنند و فیلم می‌بینند. اما حالا که گاهی تلفن همراه شما دست آنهاست، بهتر است هر از چندی بازی‌های آموزنده‌ای را هم دانلود کنید تا دست‌کم بچه‌ها چیزی هم یاد بگیرند. یکی از بازی‌ها، همین بازی دالی است. این بازی، یک بازی ایرانی در سبک آموزشی است که می‌خواهد حیوانات را در ۳دسته، به بچه‌ها یاد بدهد. دسته اول حیواناتی که در جنگل زندگی می‌کنند، دسته دوم هم حیواناتی که  در مزرعه یا همان اصطبل زندگی می‌کنند و مورد آخر هم که پرندگان هستند. کودکان در این بازی، علاوه بر اسم حیوانات، با صدا و محل زندگی‌شان هم آشنا خواهند شد.

بازی قرنطینه

  بازی بهبود

تبریزی‌ها در صنعت بازی‌سازی رایانه‌ای و موبایلی حسابی پیشتاز هستند و خبرهای خوبی از آنها می‌شنویم. یکی از بازی‌های خوب و به روزی هم که برای این روزهای کرونایی ساخته‌اند، بازی رایانه‌ای بهبود است. این بازی توسط گروه «starjam» از دانشگاه هنر اسلامی تبریز ساخته شده است. آنها حتی در رقابت‌های بازی‌های تبریز هم رتبه اول را کسب کرده‌اند. این بازی در واقع زندگی روزمره جوانی را روایت می‌کند که در قرنطینه است و باید در خانه بماند ‌اما دچار افسردگی شده چرا‌که نمی‌تواند کاری انجام بدهد. اما شما به‌عنوان کسی که دارد گیم را بازی می‌کند، باید به او کمک کنید تا بر مشکلاتش چیره شده و بتواند راه‌حل‌هایی برای فرار از این شرایط ایجاد کند.

بطری‌های سبز

  گلدا‌ن‌های پلاستیکی

بطری‌های پلاستیکی معمولاً جزو زباله‌های ما محسوب می‌شوند که حالا یا تفکیک می‌کنیم و دور می‌اندازیم، یا رعایت نکرده و همینطور قاطی زباله‌های دیگر، راهی سطل‌های زباله شهری می‌شوند. نکته اینجاست که شما از این بطری‌های پلاستیکی که در قالب نوشابه و دوغ و شیر و مواد شوینده و بهداشتی و شبیه آن استفاده می‌شود، می‌توانید گلدان‌های زیبایی هم تولید کنید و در نقاط مختلف خانه‌تان یا بالکن و... بگذارید. همین فرایند تبدیل این بطری‌ها به گلدان و خاک‌ریختن و آبیاری، می‌تواند کلی زندگی‌تان را از یکنواختی دربیاورد. به این منظور به بطری تمیز، روزنامه یا کاغذ کرافت، رنگ آکریلیک، نوارچسب پلاستیکی یا کاغذی، خاک، ریسمان، قلم‌مو برای رنگ، قیچی و... نیاز خواهید داشت.

سرای امید

  تصنیف سپیده

یکی از معروف‌ترین قطعه‌های مربوط به انقلاب را باید بدون شک تصنیف سپیده از استاد شجریان بدانیم. تصنیفی که در اوج دغدغه و کیفیت و موسیقی قرار دارد و هنوز هم شنیدن دارد و به بهانه‌ها و مناسبت‌های مختلف، می‌بینیم که شهروندان گوش می‌کنند. این تصنیف را مردم با همان نام معروف «ایران ‌ای سرای امید» به یاد دارند. کاری از گروه شیدا و استاد شجریان که آهنگسازی‌اش را محمدرضا لطفی عهده‌دار بوده است. جالب اینکه شعرش هم کاری از هوشنگ ابتهاج، شاعر معروف ایرانی است. این تصنیف در همان روزهای ابتدایی پیروزی انقلاب تولید شده‌است. البته این قطعه را شهرام ناظری و محمد معتمدی هم بازخوانی کرده‌اند، با آهنگسازی لطفی. این تصنیف بعدها در آلبوم چاووش گنجانده شد و بدون شک با کیفیت‌ترین آهنگ مرتبط با انقلاب است.

والاپیامدار

  وحدت

یکی از ترانه‌هایی که در زمستان 1357حسابی سر‌و‌صدا کرد و هنوز هم ماندگار است و در اوج کیفیت و موسیقی، همین ترانه وحدت است. این قطعه را فرهاد مهراد خوانده است. آهنگسازی آن با اسفندیار منفرزاده بوده و شعرش را هم سیاوش کسرایی سروده است. این قطعه با دکلمه «المُلک یبقی مَعَ الکفر ولایبقی مَعَ الظُلم» آغاز شده و بند ترجیع آن نیز «والاپیامدار محمد» است. شعر معروف آن نیز چنین است:«والا پیامدار، محمد/گفتی که یک دیار/هرگز به ظلم و جور نمی‌ماند/برپا و استوار/هرگز هرگز/والا پیامدار محمد/آنگاه تمثیل‌وار/کشیدی عبای وحدت/ بر سر پاکان روزگار/والا پیامدار محمد/در تنگ پرتبرک آن نازنین عبا/دیرینه، ‌ای محمد/جا هست بیش و کم/آزاده را/که تیغ کشیده است بر ستم...» این قطعه هنوز هم شنیدنی است.

می گذرد کاروان

  تصنیف شهید

گروه یا کانونی به نام چاووش وجود داشت که بعد از استعفای دسته‌جمعی هنرمندان شخص در 1357از رادیو، تشکیل شد تا به‌صورت مخفیانه موسیقی‌های هم‌سو با انقلاب را بسازد. در این کانون، بزرگان موسیقی ایران جمع‌آمده‌بودند و قطعه‌هایی هم تولید کردند. یکی از آنها تصنیف «شهید» از شهرام ناظری است که به‌شدت شنیدنی و نوستالژیک است. در ساخت این تصنیف‌ها گروه‌های عارف و شیدا و بزرگانی چون لطفی، مشکاتیان و... مشارکت داشتند. تصنیف شهید چنین است:«می‌گذرد کاروان، روی گل ارغوان/قافله‌سالار آن، سرو شهید جوان/در غم این عاشقان، چشم فلک خون فشان/داغ جدایی به دل، آتش حسرت به جان/خورشیدی تابیدی، ‌ای شهید/در دل‌ها جاویدی، ‌ای شهید/می‌گرید در سوگت، آسمان/می‌سوزد از داغت، شمع جان...».

سال های پرخاطره

  بازی ایران 57

با این بازی به تهران روزهای انقلاب پرتاب خواهید شد؛ در واقع در این بازی رایانه‌ای، با یک بازی اکشن ماجرایی روبه‌رو هستید که می‌خواهد از طریق داستان‌هایی که روایت می‌کند، شما را سرگرم کند. در این بازی، شما با روایت معمایی و پیچیده، اکشن، تیراندازی، ماشین‌سواری و... روبه‌رو خواهید بود. در این بازی شما با 40شخصیت روبه‌رو هستید که دیالوگ‌هایی هوشمندانه و هدفمندانه دارند. همچنین با سندهایی روبه‌رو خواهید شد که شما را به‌صورت واقعی‌تر با وقایع آن سال درگیر خواهد کرد. بازی از خرداد 1342 شروع می‌شود و یکی از شرکت‌کنندگان در قیام مردم ورامین، پسرش را به برادرش می‌سپارد. در سال‌های انقلاب، با روایت پسر او که حالا جوانی 25ساله است، به پیش می‌رویم.

 فریادی از جنوب

 فریاد آزادی: تنگستان

مبارزاتی که ایرانیان علیه اشغالگران و استعمارگران داشته‌اند، در دل خودش هم اکشن و هم پیام مثبت دارد و هم جدی و تاریخی است. به همین دلیل است که بخشی از این مبارزات، تبدیل به بازی می‌شوند؛ مثل همین بازی رایانه‌ای فریاد آزادی؛تنگستان. این بازی از سال1389 ساختش شروع شد. بازی هم برداشتی آزاد از رشادت بوشهری‌ها و تنگستانی‌ها از زمان اشغال این شهر به‌دست انگلیسی‌هاست. این بازی می‌تواند برای نوجوانان ایرانی که زیادی درگیر با تاریخ و مقاومت‌های ایرانیان نیستند، هم حسابی سرگرم‌کننده باشد و هم آموزنده. گیم را براساس سبک تیراندازی اول شخص و برای رایانه‌های شخصی طراحی کرده‌اند؛ گیمی که می‌تواند برای این روزهای شما حسابی کارساز باشد.

مرزها و موشک ها

  بازی دفاع موشکی

یکی از بازی‌های خاصی که ایرانی‌ها برای پلتفرم موبایل و اندروید ساخته‌اند، همین بازی دفاع موشکی است. لابد می‌دانید که قدرت موشکی ایران پیشرفت‌های زیادی داشته است. در این بازی شما در نقش یگان موشکی بازی می‌کنید. وظیفه دارید که از مرزهای ایران در برابر حملات دشمن دفاع کنید. اما چطور؟ شما به این منظور، انواع و اقسام موشک‌ ایرانی با بردهای مختلف را در اختیار دارید. این موشک‌ها منتظر هدف‌گیری و شلیک شما هستند. از دیگر نکات جالب این بازی، تنوع آب و هوایی آن و همچنین امکان انتخاب حالت شب و روز است. در این بازی همچنین برای یگان اسکادران اف‌14هم اختیارات مختلفی پیش‌روی شما هست تا بتوانید از آنها استفاده کنید.

خاطرات رهبر معظم انقلاب

  شرح اسم

یکی از کتاب‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه خاطره‌نگاری انقلاب اسلامی مورد‌توجه قرار‌گرفت، «شرح اسم» بود. این کتاب را هدایت‌الله بهبودی که از بزرگان عرصه خاطره‌نگاری و ادبیات انقلاب اسلامی است، نوشته. کتاب، در واقع زندگینامه رهبر معظم انقلاب از لحظه تولد تا پیروزی انقلاب اسلامی است. به همین دلیل است که برای مرور مبارزات انقلابی و نحوه برخورد رژیم شاه با مخالفان، یکی از گزینه‌های مناسب است. این کتاب همچنین عکس‌هایی جالب و جذاب از روزگار کودکی و جوانی رهبر انقلاب نیز دارد. بخش اعظمی از این خاطرات، روایت‌های آیت‌الله خامنه‌ای است که برای مرکز اسناد انقلاب اسلامی در زمان ریاست‌جمهوری‌شان نقل کرده‌اند. کتاب علاوه بر اینکه مستندنگاری است، خط روایی خوبی هم دارد.


روایت اول

  هاشمی بدون روتوش

البته آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی خاطرات زیادی از روزگار پیش و پس از انقلاب دارد اما شاید حوصله سرک کشیدن به این انبوه خاطرات را نداشته باشید. به این منظور می‌توانید کتاب «هاشمی بدون روتوش» را مطالعه کنید که حاصل سلسله مصاحبه‌های صادق زیباکلام با این چهره در سال‌های ابتدایی دهه80 بوده‌است. البته کتاب خط روایی مشخصی ندارد که از جایی به جای خاصی برسد. گفت‌وگوها پراکنده است و به نسبت موقعیت، هاشمی از خاطرات مبارزاتی خودش سخن می‌گوید. جالب‌ترین بخش خاطرات او، نقل دوستی‌ها و خاطره‌هایی است که از این روزگار دارد؛ مثل همان ماجرای اجاره‌دادن بخشی از منزلش به آیت‌الله خامنه‌ای. فعالیت‌های اقتصادی او پیش از انقلاب و کمک‌های مالی‌ای که به خانواده‌های انقلابیون زندانی می‌کرد از بخش‌های جالب دیگر کتاب است.

خاطرات شیخ

  خاطرات آیت‌الله محمد یزدی

آیت‌الله محمد یزدی، از روحانیون باسابقه‌ای است که به تازگی مرحوم شده است. به واسطه پست‌هایی که داشته و فعالیت‌های بعد از انقلاب، شاید درباره خاطرات پیش از انقلاب او کمتر سخن گفته شده‌باشد. این کتاب می‌تواند روایت‌هایی دست اول از انقلاب و گسترش آن خاصه در حوزه علمیه قم تحویل شما بدهد. حمله رژیم پهلوی به مدرسه فیضیه، ماجراهای کتاب «شهید جاوید»، تحرکات سازمان مجاهدین خلق و... از اتفاقات جالبی است که می‌توانید در این کتاب، از آنها نقل‌های تاریخی بیشتری را مطالعه کنید. شاید جالب‌ترین بخش این کتاب دودستگی ایجادشده به واسطه چاپ کتاب «شهید جاوید» صالحی نجف‌آبادی باشد که عملاً در حال تبدیل به اختلافی بزرگ بود. بد نیست بدانید آیت‌الله یزدی، مدتی هم در قم صاحبخانه حضرت امام (ره) بوده.

فرار از شعارزدگی

  ای ایران

یکی از فیلم‌های خاص مرتبط با وقایع انقلاب و پیش از آن را باید همین فیلم «ای ایران» بدانیم؛ اثری از ناصر تقوایی. طبیعی است وقتی تقوایی فیلمی درباره انقلاب و شرایطی که منجر به آن شده می‌سازد، انتظار هیچ‌گونه شعارزدگی را نداشته باشیم؛ انتظاری که در این اثر برآورده شده است. او به راحتی قصه‌اش را بدون هیچ لکنت‌زبان و لکنت‌هنری می‌گوید و یک فیلم ‌تر‌و‌تمیز تحویل مخاطب می‌دهد. فیلمبردار این اثر که در یک لوکیشن روستایی فیلمبرداری شده، محمود کلاری است. بازیگرانی چون اکبر عبدی، ثریا حکمت، حسین سرشار و غلام‌حسین نقشینه هم در آن ایفای نقش کرده‌اند. این فیلم هنوز هم دیدن دارد و هنوز هم گرد کهنگی بر آن ننشسته است.

من توحیدم

  تشریفات

یکی از خاص‌ترین فیلم‌های مرتبط با انقلاب اسلامی را باید همین فیلم «تشریفات» بدانیم که مهدی فخیم‌زاده کارگردانی کرده و البته به‌صورت مشترک هم با محمدرضا میرلوحی سناریوی آن را نگارش‌کرده. خود او هم در این فیلم نقش اول را داشته، در کنار علی شعاعی و مهوش صبرکن.  اما ماجرای فیلم خیلی جالب است؛ حسن مطرب، برای دزدی وارد خانه‌ای می‌شود. همزمان یک روحانی به اسم توحید در همسایگی او دارد مردم را تحریک به قیام می‌کند. پلیس حمله می‌کند و او را به جای توحید دستگیر می‌کند. البته پلیس متوجه می‌شود که اشتباهی رخ داده‌است، ولی می‌خواهد از این شباهت ظاهری برای به دام انداختن انقلابیون و دلسرد کردن آنها استفاده کند. در نهایت، این سارق منقلب شده و خود، ایفای نقش واقعی توحید را در واقعیت برعهده‌می‌گیرد.

به دنبال یک انقلابی

  تیرباران

فیلم را علی‌اصغر شادروان نویسندگی و کارگردانی کرده‌است. فیلم، درباره یکی از مهم‌ترین انقلابیون ایرانی به نام سیدعلی اندرزگو است که رسماً دستگاه امنیتی و اطلاعاتی رژیم پهلوی را سر کار گذاشته است. در این اثر مجید مجیدی، جعفر دهقان، رضا چراغی و عطا سلیمانیان ایفای نقش کرده‌اند. فیلم از صحنه ترور حسنعلی منصور روبه‌روی ساختمان مجلس شروع می‌شود. پلیس همه عاملان را دستگیر و مجازات می‌کند، به غیرسیدعلی اندرزگو. باقی فیلم، به زندگی این مبارز انقلابی و صحنه‌های گریز و فرار می‌پردازد. دست آخر نیز بعد از چند فرار موفق، او را در محل زندگی‌اش به دام انداخته و محاصره می‌کنند. البته پلیس موفق به دستگیری او نمی‌شود و در نهایت او را به شهادت می‌رسانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید