• پنج شنبه 4 بهمن 1403
  • الْخَمِيس 23 رجب 1446
  • 2025 Jan 23
یکشنبه 14 دی 1399
کد مطلب : 120691
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/lYLEj
+
-

سال سفر

احمد دهقان، رزمنده دیروز، حالا نویسنده‌ای موفق است

داستان
سال سفر


محمد مقدسی   

چند سالی از جنگ گذشته و دوران بازسازی بود. آثار داستانی ادبیات جنگ در زمان جنگ و دو،‌سه سال بعد از آن بیشتر متأثر از فضای خود جنگ و در پی حماسه‎‌‎آفرینی بودند، اما با گذشت 8سال از جنگ، رزمندگان دیروز داستان را جدی‎‌‎تر گرفته و داستان‎‌‎گویی را آموخته بودند؛ بالاخره زمان تولد دوباره داستان جنگ به‎‌‎نحوی که فراتر از خاطره و مستندنگاری مرسوم شعاری باشد، رسیده بود. «احمد دهقان» که نویسنده‎‌‎ای جوان بود، در این سال رمان «سفر به گرای 270درجه» را منتشر کرد. این رمان روایت سفر نوجوانی بود که مدرسه را رها ‌می‌‌‎کرد و به جبهه می‎‌‎رفت. قهرمان قصه، ماجراهایی از سر می‎‌‎گذراند، زخمی می‎‌‎شد و دوباره به خانه باز‌می‎‌‎گشت.
داستان دهقان نثری پاکیزه و روان داشت و به شیوه اول‎‌‎شخص روایت می‎‌‎شد و این قدرت واقع‎‌‎نمایی رمان را افزایش می‎‌‎داد، اما از سوی دیگر رمان چندان در پی تعلیق و همراه کردن خواننده نبود. شخصیت‎‌‎های فرعی عمقی پیدا نمی‎‌‎کردند و در نهایت سبک روایت به‎‌‎گونه‎‌‎ای بود که همه‎‌‌‎چیز قابل‌پیش‎‌‎بینی بود. دهقان نویسنده‎‌‎ای تجربه‎‌‎گرا بود و تجربه خوب و آبرومند سفر به گرای 270درجه او را در داستان‎‌‎های جنگی بعدی‎‌‎اش بسیار یاری‎‌‎ کرد.
«شهریار مندنی‎‌‎پور» نویسنده فرم‎‌‎گرا و مدرن ایران و یکی از شاگردان «هوشنگ گلشیری»، در این سال سومین مجموعه داستان خود را با عنوان «مومیا و عسل» منتشر کرد.
مندنی‎‌‎پور معتقد بود نثر، گوهر داستان است و همین اعتقاد، سبب توجه افراطی او به نثر و سخت‎‌‎خوان‌شدن داستان‎‌‎هایش می‎‌‎شد. از سوی دیگر به خاطر نگاه مدرنی که به داستان داشت، بازی‎‌‎های فرمی فراوانی در داستان‎‌‎هایش به‎‌‎کار می‎‌‎گرفت. قطعی نبودن زمان، تعدد راویان داستان و... از نمونه‎‌‎ تلاش‎‌‎های فرمالیستی مندنی‎‌‎پور بود. داستان‎‌‎های او پیرنگ معمایی داشتند و اما فرم‎‌‎گرایی بیش از اندازه، داستان‎‌‎هایش را از رمق می‎‌‎انداخت و باید برای فهم جهان داستان‎‌‎هایش بارها آنها را خواند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :