• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 22 فروردین 1397
کد مطلب : 11821
+
-

انتقال آب وان به دریاچه ارومیه؛ در دست بررسی

سرپرست دفتر امور تالاب‌ها در سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه هنوز مطالعات مربوط به انتقال آب دریاچه وان به دریاچه ارومیه انجام نشده است، گفت: این طرح به‌طور رسمی در ستاد احیای دریاچه ارومیه مطرح نشده و گزارش فنی برای آن تهیه نشده است. مسعود باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: سناریوهای متعددی درباره انتقال آب از دریای خزر، دریاچه وان ترکیه، دریاچه سوان ارمنستان و... به دریاچه ارومیه مطرح است و ستاد احیای دریاچه ارومیه اعتقاد دارد که این ایده‌ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

 انتقال آب دریاچه وان در ترکیه به دریاچه ارومیه گرچه موضوع تازه‌ای نیست و از سال پیش بحث‌هایی در این‌باره مطرح بود اما اظهارات معاون اول رئیس‌جمهور در بازدید از دریاچه ارومیه که اوایل فروردین‌ماه امسال صورت گرفت، این موضوع را در صدر اخبار احیای دریاچه ارومیه قرار داد.

باقرزاده کریمی در پاسخ به این پرسش که ایده‌پرداز اصلی انتقال آب وان به دریاچه ارومیه کدام دستگاه است، گفت: نمی‌دانم ایده انتقال آب وان به دریاچه ارومیه از طرف کدام دستگاه مطرح شده است اما به‌طور کلی ایده‌هایی در مورد خرید آب از خارج مطرح شده و به این معناست که احیای دریاچه تحت هر شرایطی باید صورت گیرد.

سرپرست دفتر امور تالاب‌ها با تأکید بر اینکه درستی و امکان‌پذیری اجرای چنین ایده‌هایی باید به تأیید کارشناسان برسد، تصریح کرد: هنوز ترکیب آب و ترکیب بیولوژی دریاچه وان استخراج نشده و مطالعه‌ای درباره مشخصات آب 2دریاچه وان و ارومیه صورت نگرفته است. به‌طور قطع بدون برخورداری از مطالعه نمی‌توان درباره این موضوع تصمیم‌گیری کرد.

باقرزاده کریمی تأکید کرد: هنوز از من به‌عنوان کارشناس حوزه تالاب‌ها در مورد موضوع انتقال آب وان به دریاچه ارومیه استعلام و نظرخواهی نشده و حتی این موضوع در ستاد احیای دریاچه ارومیه به‌طور رسمی مطرح نشده است.تنها حرف‌هایی در این‌باره مطرح شده و احتمالا بررسی‌هایی برای امکان‌سنجی طرح صورت می‌گیرد.

 هرچند سرپرست دفتر امور تالاب سازمان محیط‌زیست می‌گوید هنوز مطالعات لازم برای انتقال آب وان به دریاچه ارومیه انجام نشده اما هادی بهادری- نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی- که پیش از این مجری ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی بود اخیرا  اعلام کرد: شناخت کیفیت آب دریاچه وان و تطابق آن با دریاچه ارومیه در دانشگاه‌های مراغه، ارومیه و تهران انجام شده و فرصت مناسبی برای احیای دریاچه ارومیه فراهم شده است. بر این اساس، احتمال انتقال آب وان به دریاچه ارومیه وجود دارد.



   پیشینه طرح انتقال آب وان به دریاچه ارومیه

تابستان سال ۹۵ عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست و دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه، از آغاز مطالعات انتقال آب وان به دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: ترکیه به انتقال آب از دریاچه وان متمایل است. بخشی از مطالعات این طرح صورت گرفته و در حال تکمیل است. مطالعات این پروژه از لحاظ شیمیایی در  دانشگاه‌های مراغه، تربیت مدرس و ارومیه انجام  و نتایج آن به سوئیس ارسال شده است. کلانتری با اشاره به اینکه شوری آب دریاچه وان کمتر از دریاچه ارومیه است، تأکید کرد: «PH دریاچه وان ۹.۲ است و PH دریاچه ارومیه ۷.۴ است بنابراین از لحاظ شیمیایی ترکیب آنها مشکلی ندارد. مطالعات بخش بیولوژیک این پروژه  نیزدر حال انجام است که درصورت مثبت بودن نتایج آن وارد مذاکره با  دولت ترکیه خواهیم شد و اگر بتوانیم 1.5 تا 2 میلیارد مترمکعب آب از دریاچه وان وارد دریاچه ارومیه می‌کنیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید