• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 30 مهر 1399
کد مطلب : 113753
+
-

نزول 22میلیارد دلاری بورس با افزایش ریسک

ارزش کل بازار سهام از چهارشنبه هفته قبل به این‌سو 668هزارمیلیارد تومان افت کرده است

با نزول 182هزار میلیارد تومانی بازار سهام در مبادلات روز سه‌شنبه جمع کل نزول بازار سهام از چهارشنبه هفته قبل تا دیروز به 668هزار میلیارد تومان، معادل 22میلیارد دلار، رسید.
به‌ گزارش همشهری، با اضافه شدن ریسک‌های جدید به بازار سهام، نزول بورس هم ابعاد تازه تری پیدا کرده؛ به‌طوری‌که روزبه‌روز شیب منحنی شاخص بورس نزولی‌تر می‌شود و هر روز شاخص بورس کف‌های جدید تری می‌سازد. برآورد نظر کارشناسان نشان می‌دهد نزدیک بودن به زمان انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، احتمال افزایش نرخ بهره بانکی و همینطور احتمال اعمال سیاست‌های تازه‌تر برای سرکوب قیمت‌ها ازجمله دلایل نزول بازار سهام است. به‌ویژه آنکه ظرف روزهای گذشته خبرهای بیشتری در مورد افزایش نرخ سود بانکی منتشر شده و این موضوع اثر روانی منفی بر بازار سهام گذاشته است. هنوز از صحت و سقم و میزان افزایش نرخ سود بانکی اطلاعی در دست نیست، اما برخی خبر‌ها نشان می‌دهد بانک مرکزی در تلاش است به‌دنبال افزایش نرخ سود بین بانکی، نرخ سود بانکی را هم به محدوده 22 تا 25درصد افزایش دهد. هر چند به باور کارشناسان این موضوع نمی‌تواند به خروج نقدینگی از بازار سهام منجر شود، اما به‌نظر می‌رسد اثر روانی این موضوع به گسترش ترس در بازار سرمایه منجر شده است. تحلیلگران می‌گویند با توجه به آنکه انتظار می‌رود، نرخ تورم امسال از محدوده هدف‌گذاری بانک مرکزی یعنی 22درصد فراتر رود در نتیجه افزایش نرخ سود بانکی حتی تا سطح 25درصد هم نمی‌تواند به خروج نقدینگی از بازار سهام منجر شود.امین دامچه، کارشناس بازار سرمایه در این‌باره می‌گوید: با توجه به اینکه نرخ تورم نقطه به نقطه بالای ٣٠درصد است جذابیت چندانی برای خروج نقدینگی از بازار سرمایه و ورود آن به بانک وجود ندارد؛ در نتیجه افزایش نرخ سود بانکی حتی تا ٢٦درصد هم مشکلی را برای بورس ایجاد نمی‌کند. اما افزایش نرخ سود همه ماجرا نیست و به باور کارشناسان این روزها بحث‌هایی درباره دامنه دار‌تر شدن سیاست سرکوب قیمت‌ها از سوی وزارت صنعت و همینطور نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ریسک‌های موجود در بازار سهام وجود دارد. به‌گفته فعالان بازار نتایج انتخابات آمریکا می‌تواند سرنوشت بازار سهام را با تغییرات زیادی مواجه کند زیرا پیروزی دونالد ترامپ، کاندیدای جمهوریخواهان احتمالا به رشد دلار و افزایش شاخص بورس منجر می‌شود، اما انتظار می‌رود پیروزی کاندیدای دمکرات‌ها به کاهش قیمت دلار منجر خواهد شد و این موضوع افت شاخص بورس را به‌دنبال خواهد داشت.

ادامه نزول
همزمان با افزایش ریسک‌های پیرامونی بازار سهام روند نزولی شاخص بورس هم هر روز بیشتر می‌شود و شاخص بورس هر روز کف‌های جدیدتری می‌سازد؛ به‌طوری‌که در مبادلات روز گذشته هم شاخص کل بورس تهران با سقوطی سنگین 43هزار واحد کاهش یافت و به محدوده یک‌میلیون‌ و419هزار واحد رسید. شاخص کل بورس تهران فقط چند گام دیگر تا نزول و سقوط به کانال یک میلیون‌و300هزار واحد فاصله دارد. به باور تحلیلگران تکنیکی چنانچه شاخص بورس از مرز یک‌میلیون‌ و300هزار واحد به‌سمت اعداد پایین‌تری حرکت کند احتمال اینکه با سقوط بیشتری مواجه شود، افزایش می‌یابد. در مبادلات دیروز 182هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شد و میزان نزول بازار سهام از چهارشنبه قبل تاکنون که دور تازه نزول آغاز شده به 668هزار میلیارد تومان معادل 22میلیارد دلار رسیده است. ظرف 2روز گذشته همچنین جمع کل ارزش روزانه معاملات به پایین‌ترین حد خود در یک‌ماه گذشته رسیده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید