• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 10 اردیبهشت 1399
کد مطلب : 99479
+
-

یاد رفتگان کرونا در زیتون‌زار جوانه زد

حاشیه حشمت‌رود آستانه اشرفیه با نهال‌های جوان زیتون و عکس‌هایی ماندگار از متوفیان کرونا سبز شد

گیلان
یاد رفتگان کرونا در زیتون‌زار جوانه زد

فرشته رضایی- آستانه‌اشرفیه – خبرنگار

 در مرکز شهر آستانه ‌اشرفیه در شرق گیلان رودخانه‌ای وجود دارد که نامش حشمت‌رود است. رودخانه‌ای که تا همین چند سال پیش جایی برای تفریح و ماهیگیری مردم شهر بود. اما در روزهایی که زیبایی‌های بهاری رودخانه کمتر به چشم مردم غمگین و کرونازده می‌آمد، مدیران شهری ابتکار جالبی را رقم زدند که به مذاق همه شهر خوش آمد. درختان جوان زیتونی در حاشیه رودخانه قد علم کرده‌اند و بر سرشاخه‌هایشان عکس متوفیان کرونایی رخ‌نمایی می‌کند. درگذشتگانی که به خاطر کرونا به غریبانه‌ترین شکل ممکن به خاک سپرده شدند و تلخ‌ترین خاطره را برای خانواده‌هایشان رقم زدند. مسئولان این مکان در حاشیه رودخانه و فرمانداری آستانه اشرفیه را به دلیل نزدیکی به بیمارستان کوثر انتخاب کرده‌اند؛ بیمارستانی که طی دو ماه اخیر بیماران زیادی آخرین نفس‌های بی‌قرار خود را زیر سقف آن کشیدند و برای همیشه چشم از این دنیا فرو بستند.

مرهمی بر زخم بازماندگان
اولین کسی که در اثر بیماری کرونا در گیلان جان باخت‏، یک پزشک از آستانه اشرفیه بود. دکتر رضا کوچکی‌نیا، رئیس مرکز بهداشت آستانه اشرفیه که در راه خدمت به بیماران، جان خود را فدا کرد. و همین دلیلی شد تا مدیریت شهری آستانه اشرفیه به پیشنهاد یکی از اعضای شورا اقدامی انجام دهد که در روزهای گذشته باعث توجه بسیاری به این حرکت فرهنگی شده است. به گفته محمد دانش‌شکیب، شهردار آستانه اشرفیه آنقدر درخت در حاشیه رودخانه کاشته شده است که هر کسی بخواهد می‌تواند عکس عزیز فوت‌کرده‌اش را بر آن بیاویزد و این شاید مرهمی باشد بر زخم ماندگار فراق آنها.
صدرا قاسمی یکی از شهروندان آستانه اشرفیه در این باره می‌گوید: اقدام قابل توجهی از سوی مدیریت شهری بود که برای افزایش شادمانی و روحیه در فضای غمگین صورت گرفت و تاکنون در هیچ شهری انجام نشده است. به عنوان یکی از مردم این شهر بسیار خوشحالم که در مصایب پس از کرونا متوفیان و خانواده‌های آسیب‌دیده آنها گم نشدند.
مهدیه ربیعی هم خود داغدار مرگ مادر بر اثر کروناست، می‌گوید: با دیدن این درخت‌ها و عکس‌های روی آن آنقدر گریه کردم که گفتنی نیست. ما مادرمان را خیلی غریبانه به خاک سپردیم، نه توانستیم او را تشییع و تدفین کنیم و نه توانستیم مراسمی درخور شأن و مقامش برگزار کنیم که دوستان و اقوام‌مان هم حضور داشته باشند. روزهای زیادی نمی‌توانستیم سر خاکش برویم و تنها با خاطرات و عکس‌هایش زندگی کردیم. حالا با این اقدام شورا و شهرداری انگار دوباره مادرم زنده شد و هر لحظه و زمان در انتظار روزی هستم که این درخت پربار و بزرگ شود و من حسی از سرزندگی و رضایت مادرم را ببینم.
علی قربانزاده نیز به عکس دوست جوانش روی یکی از درخت‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: با این کار نام و یاد این عزیزان زنده شد. بسیاری از آنها در غربت به خاک سپرده شدند اما با این اقدام یادشان در زادگاهشان زنده می‌ماند. امیدوارم چنین مرگی نصیب هیچ خانواد‌ه‌ای نشود اما این کار حس بسیار خوبی به مردم داغدار این شهر داد.

آرامش زیر سایه درختان زیتون
در این باره پای صحبت‌های عضو شورای شهر آستانه اشرفیه، پیشنهاددهنده این طرح نشستیم. نرجس محمددوست که شادمانی مردم را اتفاقی خوب می‌داند به همشهری می‌گوید: در نطق پیش از دستور شورا در 2 اردیبهشت پیشنهاد کاشت نهال به یاد درگذشتگان کرونا و همدردی با خانواده‌هایی که عزیزان خود را در اثر کرونا از دست داده بودند، دادم. البته به جز داغداران کرونا کسانی که در این ایام فوت‌شدگانی داشتند و به خاطر کرونا نمی‌توانستند برایشان مراسم و یادبود بگیرند هم مد نظرم بود که در نهایت این پیشنهاد مورد موافقت سایر اعضا و شهردار محترم و مدیران شهری قرار گرفت.
وی ادامه می‌دهد: این روزها خانواده‌های زیادی هستند که عزیزی را از دست داده و دلتنگ و پر‌درد هستند اما چاره‌ای جز سکوت و خویشتنداری نیست تا این ایام بگذرد. من به عنوان فرزندی از این شهرستان، شرایط روحی بسیاری که پدر و مادر یا یکی از اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند درک می‌کنم و برایشان آرزوی صبر دارم.
محمددوست درباره عدم دعوت خانواده‌ها برای کاشت نهال‌ها عنوان می‌کند: به دلیل رعایت نکات بهداشتی و جلوگیری از تجمع شهروندان، دعوت از خانواده‌های داغدار صورت نگرفت. اما امیدوارم همین اقدام کوچک سبب تسلی خاطر آنها شود. شاید روزی زیر سایه این درختان فرزندان‌شان به آرامش برسند.

استقبال خانواده‌ها و نصب اسامی جدید
شهردار آستانه اشرفیه هم مهم‌ترین دلیل این اقدام فرهنگی را همدلی با خانواده‌هایی عنوان می‌کند که نتوانستند مراسمی بگیرند. محمد دانش‌شکیب می‌افزاید: تعداد درختان با تعداد متوفی‌ها برابر نیست و ممکن است خانواده‌ای تمایل به درج نام عزیز از دست رفته بر درخت نداشته باشد. البته هنوز هم کسانی هستند که با مراجعه به دفتر شهرداری و ارائه عکس متوفی خواهان نصب آن به روی درختان هستند. دانش شکیب با اشاره به کاشت 100 درخت در حاشیه حشمت‌رود، عنوان می‌کند: این درختان نهال تلخ زیتون هستند و از اکنون قیم دارند. با توجه به استقبال خانواده‌ها در نیمی از درختان کاشته شده در حاشیه رودخانه امکان نصب اسامی جدید فراهم است.
این مسئول درباره مراقبت از این درختان نیز می‌گوید: این نهال‌ها از سوی شهرداری مراقبت می‌شوند که هم از نظر رشد و هم حفظ عکس‌ها آسیب نبینند.
شهردار آستانه اشرفیه با ابراز رضایت از بازتاب این حرکت نمادین در شهرستان بیان می‌کند: امیدوارم شهروندان ما با رعایت اصول بهداشتی مانع از افزایش بیماری و شیوع آن شوند و از  فشار به کادر درمان بکاهند. تلاش ما این است که تا حد امکان بتوانیم رضایت و آرامش خاطر آنان را در این فضای پراضطراب فراهم کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید