• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 2 دی 1398
کد مطلب : 90958
+
-

روزهای‌شلوغ بانک‌ها برای رمز‌پویا

هرچند روز گذشته و با وجود رسیدن به اول دی‌ماه ضرب‌الاجل بانک مرکزی برای ازکارافتادن رمزهای ثابت و جایگزینی رمزهای دوم پویا یا یک‌بار مصرف اجرایی نشد اما شعب بانک‌های مختلف  روزهای  شلوغی را با مراجعه مردم نگران پشت‌سر  می‌گذرانند.

گزارش همشهری از شعب مختلف بانک‌ها نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از شلوغی این روزهای شعب بانک‌ها به‌خاطر آشنانبودن مردم به نحوه فعال‌سازی رمز دوم یک‌بار مصرف و نگرانی شدید آنها از احتمال فلج‌شدن ناگهانی کارهای روزمره‌شان ازجمله کارت به کارت و تراکنش اینترنتی است. بانک مرکزی پیش از این اول دی‌ماه را به‌عنوان ضرب‌الاجل اجباری‌شدن رمز دوم یک‌بار مصرف یا پویا اعلام کرده بود، اما روز گذشته اعلام شد که استفاده از رمز پویا برای خریدهای اینترنتی باز هم به‌تعویق افتاده و بانک مرکزی قصد دارد این سیستم را به‌صورت تدریجی و مرحله به مرحله تا پایان دی‌ماه برای همه بانک‌ها فعال کند. تا زمان نهایی‌شدن این طرح، رمز ایستای کاربران همچنان فعال خواهد ماند.

بانک مرکزی اکنون اعلام کرده است کسانی که تا‌کنون اقدام به دریافت رمز پویا کرده‌اند می‌توانند از امروز برای خرید اینترنتی از رمز پویا استفاده کنند اما استفاده همگانی از رمز پویا و توقف فعالیت کامل رمز ایستا تا پایان دی‌ماه به تعویق افتاده است.
گزارش همشهری از شعبه بانکی در منطقه سعادت‌آباد نشان می‌دهد که اکثر مردم به‌خاطر فقدان آموزش‌های لازم و مشخص‌نشدن تکلیف ارسال رمز دوم پویا به‌وسیله پیامک مجبور به مراجعه به شعب بانک‌ها شده‌اند. ازدحام جمعیت در برخی شعب حتی باعث شده تا باجه‌ای ویژه فقط برای نصب اپلیکیشن‌های رمزساز روی گوشی مشتریان اختصاص پیدا کند و به‌صورت حضوری به مشتریان سردرگم نحوه استفاده از رمز دوم پویا آموزش داده شود.
به‌نظر می‌رسد آماده‌نبودن شبکه بانکی و آماده‌نبودن بستر ارسال پیامک برای دارندگان گوشی‌های غیرهوشمند موجب شد تا اجرای سراسری این طرح به تعویق بیفتد. به‌خاطر افزایش پرونده‌های فیشینگ و برداشت‌ غیرمجاز اینترنتی، بانک مرکزی از مدتی پیش تصمیم جدی برای جایگزینی رمزهای دوم ایستا با رمزهای پویا یا یک‌بار مصرف گرفت. هرچند این مسئله به کاهش شدید تخلفات و سرقت آنلاین از کارت‌های مردم کمک می‌کند اما نحوه اجرای آن و عدم‌اطلاع‌رسانی مناسب سیستم بانکی در این رابطه با گلایه‌های متعددی روبه‌روست.

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی روز گذشته در توییتی اعلام کرده که اجبار به استفاده از رمز دوم پویا از هفته دوم دی‌ماه و تنها با یک بانک آغاز می‌شود و روند اجباری‌شدن آن تا پایان دی‌ماه برای بقیه بانک‌ها ادامه خواهد یافت. به گفته او از هفته آینده سامانه ارسال رمز پویا با پیامک فعال می‌شود و به تدریج بانک‌ها باید به این سامانه ملحق شوند. دریافت رمز با پیامک راه‌حلی است که بانک مرکزی در کنار استفاده از اپلیکیشن‌های رمزساز برای دریافت رمز پویا در نظر گرفته است. دریافت پیامک هم به شرطی است که شماره موبایل فرد در سامانه بانک ثبت شده باشد. 

هر بانک، یک روش!
این در حالی است که اکثر مشتریان بانک‌ها از نبود آموزش‌های لازم به‌ویژه برای افرادی که کمتر با گوشی‌های هوشمند آشنا هستند گلایه می‌کنند.
علاوه بر این مردم میان اپلیکیشن‌های رمزساز مختلف و روش‌های گوناگون بانک‌ها برای فعال‌سازی رمز پویا سرگیجه گرفته‌اند. یکی از مشتریان بانکی که برای فعال‌کردن رمز پویا به شعبه بانک مراجعه کرده به خبرنگار همشهری می‌گوید: من از چند کارت از بانک‌های مختلف استفاده می‌کنم. هرکدامشان برای خودشان اپلیکیشن و روشی را معرفی کرده‌اند. با جست‌وجو در سایت‌هایشان هم به نتیجه‌ای نرسیدم و امروز برای گرفتارنشدن در روزهای آینده راهی شعبه‌هایشان شده‌ام. بسیاری از بانک‌ها برگ‌‌های راهنمایی را پرینت گرفته و در ورودی خود چسبانده‌اند و از مشتریان می‌خواهند از آنها برای یاد گرفتن فعال‌سازی رمز پویا عکس بگیرند! یکی از مشتریان یکی از بانک‌های مشهور خصوصی می‌گوید: در سایت بانک آمده برای فعال‌سازی رمز دوم لازم نیست به شعبه مراجعه کنید و کافی است پس از نصب اپلیکیشن شماره موبایل خود را روی ATM بانک بزنید تا کدی برایتان ارسال شود. با اینکه مدت‌هاست پیامک‌های اطلاع‌رسانی مثل واریز و دریافت بانک را دریافت می‌کنم اما به‌خاطر پیغام عدم‌مطابقت شماره تلفن همراه روی دستگاه عابربانک مجبور به گرفتن مرخصی از محل کارم برای مراجعه حضوری به شعبه بانک شده‌ام. با توجه به بیانیه اخیر روابط عمومی بانک مرکزی، استفاده از سرویس پیامک برای دریافت رمز دوم بانکی (پویا) نیز به‌صورت الزامی در همه بانک‌ها اجرا خواهد شد تا تمامی دارندگان موبایل‌های ساده و هوشمند بتوانند از خدمات این نوع رمز بانکی استفاده کنند. بانک مرکزی برای سهولت دسترسی به رمز پویا راه‌اندازی سامانه هریم را اعلام کرده است. با استفاده از این سامانه یک دکمه جدید در درگاه‌های بانکی مشاهده خواهد شد و با فشردن آن حین پرداخت اینترنتی می‌توان به رمز دوم یک‌بار مصرف بانکی (پویا) با ارسال پیامک دست پیدا کرد. این سامانه هم‌اکنون در مرحله فراخوان شرکت‌های پرداخت‌ساز برای انجام آزمون و تست نهایی قرار دارد.

اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که اکثر بانک‌ها مایل هستند به‌خاطر هزینه پیامک، کاربرانشان از اپلیکیشن موبایل استفاده کنند. پیش از این بسیاری از بانک‌ها صرفا به ارائه اپلیکیشن برای کارایی رمز یک‌بار مصرف بانکی روی آورده بودند و خبری از خدمات پیامکی در سرویس‌های آنها نبود.

این خبر را به اشتراک بگذارید