• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 22 خرداد 1402
کد مطلب : 194251
+
-

ایراد شورای نگهبان به‌عبارت‌های «رمز‌‌پول» و «رمز‌دارایی»

شورای نگهبان، به‌دلیل مشخص نبودن تعریف «رمز‌پول» و «رمز‌دارایی» در طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی بند مربوط به دریافت مالیات از مبادله‌کنندگان این دارایی را مبهم دانست و آن را تأیید نکرد.
به گزارش پیوست، در ماده ۱۲ طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی گفته شده است که همه اشخاص غیرتجاری «انتقال‌دهنده عین» یا «واگذارکننده حق» درخصوص انتقال دارایی‌های املاک، خودروی سواری، انواع طلا و جواهر‌آلات، انواع ارز و انواع رمز‌پول و رمز‌دارایی در کلیه مناطق کشور ازجمله مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند.
هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در کانال شخصی خود در یکی از پیام‌رسان‌‌های داخلی، ایرادهایی که شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی گرفته است را تشریح کرد.
در توضیح طحان‌ نظیف آمده است: «در کنار ایرادات مذکور باید به این نکته اشاره کرد که غالب ایرادات شورای نگهبان به «طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی»، ناظر به ابهاماتی بود که شورا رفع  آنها را توسط مجلس برای اظهارنظر خود ضروری دانسته است. ازجمله مهم‌ترین این ابهامات، می‌توان به ابهام عبارت «رمزپول و رمزدارایی» در بند ۵ ماده ۱۲ طرح اشاره کرد. بند مذکور انواع رمزپول و رمزدارایی را در کنار 4نوع دارایی دیگر مذکور در ماده ۱۲، مشمول مالیات بر عایدی سرمایه دانسته بود. با این‌حال به‌علت فقدان تعریف مشخص از رمزپول و رمزدارایی، این بند توسط شورای نگهبان دارای ابهام شناخته شد.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید