• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
دو شنبه 25 دی 1402
کد مطلب : 215628
+
-

شهر پویا همراه با زنان توانا

گفت‌وگو با «مریم اردبیلی» مشاور شهردار و مدیرکل امور زنان و خانواده شهرداری تهران، کسی که معتقد است زنان ما توانمند هستند و شهری که نتواند توانمندی زنان را به مرحله عرضه برساند، ناتوان است

شهر پویا همراه با زنان توانا

جمعیت زنان و دختران تهران بالغ بر ۵میلیون نفر است و همه آنها موضوعی برای مراجعه به اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران دارند. این اداره کل از سال 1400تاکنون توسط مریم اردبیلی مدیریت شده و او در این مدت تلاش کرده برنامه‌های متنوعی را برای هر چه توانمندتر شدن بانوان تهرانی اجرا کند و همین موجب تغییر حال و هوای بانوان  شده است. با اردبیلی درباره زنان، طرح‌های شهرداری برای زنان و چالش‌هایی که زنان سرپرست خانوار برای ترویج کسب‌وکار دارند، گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در سال 2بار شاهد برپایی نمایشگاه «زنان و تولید ملی» با حضور زنان دارای کسب‌وکار هستیم. اما امسال نمایشگاه حال و هوای دیگری داشت. در این‌باره توضیح می‌دهید؟
نوزدهمین نمایشگاه «زنان و تولید ملی» با حضور ۲۸۲کسب‌وکار داخلی به‌مدت 10 روز برگزار شد. بله؛ این دوره از نمایشگاه بنا به دلایلی متفاوت برگزار شد که همین تفاوت آن را ارزشمند کرد؛ نخست اینکه فرصتی برای ارائه تولیدات شهر تهران فراهم شد و از سوی دیگر تولیدکننده‌ها مواجهه مستقیمی با مصرف‌کنندگان که شهروندان تهرانی هستند خواهند داشت؛ محصولاتی که اغلب از سوی زنان سرپرست خانوار شهر تهران تولید شده است. ما معتقدیم زنان ما توانمند هستند و شهری که نتواند این توانمندی را به مرحله عرضه برساند، ناتوان است. همه زنان جامعه ما این توان و پتانسیل را دارند که هم به‌دنبال شکوفایی فردی در زمینه تحصیل، مهارت‌آموزی و هر فعالیت و حرفه‌ای دارند باشند و هم در جایگاه مادری، همسری، خواهری، دختری و... در کنار خانواده بدرخشند. این ارزشمند است که پویا عمل کنند و خدماتی را به جامعه ارائه بدهند و بتوانند یک رشد در این زمینه با کنش مسئولانه رقم بزنند. در کنار این تلاش فردی، جامعه باید نسبت به زنان هوشیار عمل کند و به این باور از زنان برسد که آنها می‌توانند ترکیب‌های زیبا و هم‌افزا از نقش‌های متنوعی را خلق کنند. این باور معنی‌اش این است که باید برای آنها در خانواده، اجتماع و محیط کاری انعطاف عمل بیشتری ایجاد شود.
آماری از تعداد زنان سرپرست خانوار می‌دهید؟
اطلاعات بانوان سرپرست خانوار تهرانی ظرف سال‌های گذشته در یک سامانه ایجاد شده بود که نیازمند بازنگری بود و اکنون این کار انجام و تمام آمار بازنگری و به‌روز شده است. اطلاعات تعداد زنان سرپرست خانواری که به همراه فرزندانشان در سامانه ما ثبت شده، رقمی حدود ۲۰هزار نفر را نشان می‎دهد که از طریق این سامانه، خدماتی به زنان سرپرست خانوار و همچنین فرزندان آنها ارائه خواهد شد. چون شهرداری تهران به زنان سرپرست خانوار نگاه کارآفرینی دارد. همه تلاش‌ها برای این است که بتوانند در تأمین معاش و حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی فعالیت داشته باشند. به‌طوری‌که 2سازمان و شرکت از مجموعه شهرداری تهران تمامی لباس فرم پرسنل خود را که تعداد قابل توجهی نیز بوده، به مراکز کوثر که زنان سرپرست خانوار در آن اشتغال دارند، سفارش داده است که اقدام مؤثر حمایتی به‌شمار می‌رود.   نگاه شهرداری تهران به برگزاری این نمایشگاه، نگاه درآمدزایی نیست و در این‌باره از آنها حداقل هزینه‌ها را برای غرفه‌ دریافت می‌کنیم و همین موضوع قیمت تمام‌شده محصولات ارائه شده در این نمایشگاه را کاهش داده تا قیمت عرضه محصولات، متناسب باشد.
اکنون استقبال بانوان از مراکز کوثر شهرداری چگونه است؟
در این‌باره این را می‌توانم بگویم که استقبال به‌گونه‌ای بوده که 20مرکز به مراکز کوثر ما طی یک سال و نیم گذشته اضافه شده و تعداد این مراکز را به عدد ۸۵ رسانده‌ایم. در این مراکز جدید موضوع دانش‌بنیان‌ها و ایده‌های جدید مورد توجه قرار گرفته و مزیت‌هایی درنظر گرفته شده، لذا نمونه‌هایی از کوثرهای جدید را پیش‌رو داریم که به لحاظ تجربه کارآفرینی که دارند در فرصتی دیگر معرفی خواهند شد.
برای آنکه زنان شهرمان بتوانند روی پای خودشان بایستند طرح‌های مختلفی توسط اداره کل امور زنان و خانواده شهرداری تهران اجرا شده است. درباره این طرح‌ها بفرمایید؟
طرح‌هایی که با ابتکار عمل و ایده بانوان تاکنون انجام و استقبال خوبی از آن شده است کمپین«کار تو خونمونه» و «کانون کوشانه» است. اتفاق خوبی که 2سال پیش شاهد آن بودیم ایجاد اشتغال برای زنان زندانی رأی باز بود که سبب شد تا یک‌چهارم فضای زندان زنان، خالی شود و این گروه از زنان به مراکز توانمندسازی کوثر ملحق شوند. البته از تلاشی که دوستان شهرداری‌‎های مناطق در آزادسازی مادران زندانی انجام دادند نباید غافل شد.
طی تفاهمنامه‌ای با سازمان زندان‎ها، امکان رأی باز شدن زنان زندانی به شرط اشتغال در مراکز کوثر وجود داشت که برخی از آنها پس از پایان دوره محکومیت نیز تمایل داشتند که در این مراکز همچنان مشغول به‌کار باشند. در حوزه توانمندی اقتصادی هم دوره‌های آموزشی و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی در کوثرهای کارآفرینی مناطق و برپایی بازارچه‌های دائمی برای فروش محصولات و تولیدات بانوان هم از اقدامات انجام شده دیگر است. همچنین ۲ بازارچه جدید هم در شرف احداث است. در بازارچه‌های دائمی غرفه‌های تعیین شده به شرط احراز شرایط و تولیدکننده بودن، به‌مدت یک‌سال به زنان سرپرست خانوار به‌طور رایگان واگذار می‌شود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید