• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
دو شنبه 11 آذر 1398
کد مطلب : 89242
+
-

مرد مصالحه در تهران

یوسف بن‌علوی به فاصله کمتر از یک هفته بعد از ملاقات با پمپئو برای رایزنی با مقامات ایرانی وارد تهران می‌شود

مرد مصالحه در تهران


سیاوش فلاح‌پور ـ خبرنگار

اگرچه در فضای عمومی ایران آشنایی چندانی با وضعیت سیاسی کشورهای عرب حاشیه جنوبی خلیج‌فارس وجود ندارد اما نام عمان همواره برای افکار عمومی یادآور میانجیگری و مصالحه است؛ تصوری که فاصله چندانی هم با واقعیت نداشته و به عملکرد سیاسی این کشور در بحران‌های اخیر خاورمیانه و خلیج‌فارس بازمی‌گردد. از میانجیگری بر سر آزادی زندانیان آمریکایی گرفته تا میزبانی محرمانه از مذاکرات اولیه هسته‌ای میان تهران و واشنگتن و همچنین سایر تلاش‌های این کشور برای جلوگیری از تنش و بحران در منطقه خلیج‌فارس؛ منطقه‌ای که وضعیت آن به شکل قابل توجهی بر مناسبات اقتصادی و حتی سیاسی جهان تأثیرگذار است. حالا و در سایه شرایط بحرانی منطقه، یوسف بن‌علوی، وزیرخارجه عمان برای سومین‌بار در سال‌جاری به تهران سفر می‌کند؛ سفری که از روز گذشته توجه بسیاری از رسانه‌های منطقه‌ای و جهانی را به‌خود جلب کرده است. آیا بن‌علوی باز هم پیامی برای تهران به همراه دارد؟ از سوی دیگر پیام احتمالی منحصر به آمریکاست یا دیگر بازیگران منطقه‌ای، ازجمله ریاض و ابوظبی هم پیام‌هایی را از طریق وزیر خارجه عمان برای تهران ارسال کرده‌اند؟ 

صلح هرمز و جنگ یمن
اگرچه هنوز اطلاعات دقیقی از جزئیات رایزنی یوسف بن‌علوی با مقامات ایران در دست نیست اما بدون شک، طرح صلح هرمز ایران و مذاکرات مرتبط با جنگ یمن، بخش عمده‌ای از این رایزنی‌ها را به‌خود اختصاص خواهد داد. صلح هرمز طرحی است که ماه گذشته توسط ایران در اختیار کشورهای عربی خلیج‌فارس و همچنین روسیه، فرانسه و آمریکا در شورای امنیت قرار گرفت. ماهیت این طرح امنیتی است و با هدف جلوگیری از تشدید تنش‌‎های نظامی در منطقه خلیج‌فارس و تنگه هرمز ارائه شده است. بسیاری از رسانه‌ها این طرح را جایگزینی ایرانی برای ائتلاف دریایی آمریکا می‌دانند که بعد از بحران نفتکش‌ها در منامه، پایتخت بحرین از آن رونمایی شد. انتظار می‌رود یوسف بن‌علوی، پاسخی از سوی آمریکا و سایر کشورهای عربی منطقه نسبت به طرح صلح هرمز را برای ایران به همراه داشته باشد. از سوی دیگر طی نزدیک به یک‌ماه گذشته، مذاکراتی مستقیم میان عربستان سعودی و نمایندگان جنبش انصارالله یمن در مسقط آغاز شده است؛ مذاکراتی که با سفر خالد بن‌سلمان، برادر ولیعهد و معاون وزیر دفاع سعودی به مسقط رسمیت یافت. این مذاکرات بعد از حادثه آرامکو و پیشنهاد جنبش انصارالله برای توقف یکجانبه حملات موشکی و پهپادی آغاز شده و همزمان با آن، حملات هوایی ائتلاف عربی به صنعا نیز به‌طور چشمگیری کاهش یافته است. نتایج سفر امروز یوسف بن‌علوی می‌تواند تأثیر مهمی بر سرنوشت مذاکرات مسقط و شاید پایان جنگ 5ساله یمن داشته باشد.


بن‌علوی در 7‌ماه گذشته

30اردیبهشت
سفر بن‌علوی به تهران 


به نوشته روزنامـه العرب، بن‌علوی در این سفر حـامل پیام مذاکـره از سوی آمریکا برای ایران بوده است. چند روز پیش از سفر بن‌علوی به تهران، پمپئو در تماسی تلفنی به او گفته بود آمریکا به‌دنبال براندازی نظام در ایران نیست.


3تیر
ملاقات با برایان هوک در مسقط


برایان هوک، مسئـول پرونده ایـران در وزارت خارجه آمریکا در جریان سفری از پیش اعلام‌نشده به عمان با یوسف بن‌علوی ملاقات کرد. جزئیات این ملاقات محرمانه مانده و سرفصل‌ آن، بررسی راه‌های ممکن برای تقویت ثبات در خلیج‌فارس عنوان شده است.


5مرداد
سفر دوم بن‌علوی به تهران


این سفر بعد از تشــدید تنش‌های موسوم به نفتکش‌‎ها در خلـیج‌فارس و مشخصا توقیف چند نفتکش انگلیسی توسط ایران انجام شد. پیش از بن‌علوی هم عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر سابق عراق به ایران سفر کرده بود. روزنامه گاردین در آن زمان از وساطت عمان بین ایران و انگلیس خبر داد؛ اگرچه این خبر توسط شخص بن‌علوی تکذیب شد.


4آذر
تأیید مذاکرات  یمن


یوسف بن‌علوی با تأیید میزبانی کــشورش از مذاکــــرات مــستقـــیم و بی‌سابقه میان عربستان سعودی و جنبش انصارالله یمن گفت: به حصول آتش‌بس خوش‌بینم چراکه طرفین در مذاکرات جدی هستند. این اظهارات بعد از سفرهای ازپیش اعلام‌نشده خالد بن‌سلمان، معاون وزیر دفاع سعودی و طحنون بن‌زاید، مشاور امنیتی ولیعهد ابوظبی به مسقط بیان شد.


5آذر
ملاقات با پمپئو


این خبر را مایک پمپئو با انتشار تصــویر ملاقات خود و بن‌علوی در صفحه توییترش اعلام کرد. او نوشت: ما به همکاری مشترک برای پشتیبانی از یک راه‌حل سیاسی در یمن ادامه خواهیم داد. سفر بن‌علوی به تهران، به فاصله کمتر از یک‌هفته بعد از این ملاقات صورت گرفته است.

این خبر را به اشتراک بگذارید