• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
پنج شنبه 9 آبان 1398
کد مطلب : 86598
+
-

آخرین تذکر دولت درباره FATF

محمود واعظی: متأسفانه صدا و سیما در مورد لوایح FATF یک طرفه عمل می‌کند - فرهاد دژپسند: در صورت ورود به فهرست سیاه FATF شرایط سخت‌تری خواهیم داشت

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفته است کسانی که مانع تصویب لوایح مرتبط با FATF شده‌اند یا تبلیغ می‌کنند که این لوایح نباید تصویب شود باید روشن با مردم صحبت کنند و مسئولیت عدم‌تصویب این لوایح را بپذیرند. همزمان فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد هم هشدار داده که مهلت ایران برای پیوستن به FATF خیلی کمتر از 4‌ماه است و طبیعی است اگر در این مهلت کارهای مربوطه در داخل کشور انجام نشود، به‌طور خودکار وارد لیست سیاه FATF می‌شویم. او گفته است پس از آن برای خروج از لیست سیاه باید مجددا برنامه اقدام بنویسیم که ممکن است آن زمان شرایط سخت‌تری را مطرح کنند. دولت 4لایحه را برای پیوستن به FATF (گروه ویژه اقدام مالی) به مجلس برده بود که 2مورد آن تبدیل به قانون شده است، ‌2 مورد از این 4لایحه یعنی CFT (کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم) و پالرمو، بعد از مخالفت‌های شورای نگهبان، به مجمع تشخیص مصلحت نظام رفته است اما در مجمع تشخیص نیز که قرار بود حلال مناقشات مجلس و شورای نگهبان باشد، این لوایح به بن‌بست خورده است. یک سال از ارسال پالرمو (لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی) به مجمع تشخیص مصلحت نظام گذشته است و با پایان مهلت بررسی این لایحه در مجمع، عملا این لایحه تأیید شده تلقی می‌شود.
دیروز محمود واعظی در حاشیه جلسه هیأت دولت در این‌باره گفت: این لایحه در این یک سال رسیدگی نشده و الان برگشته است. اکنون هم معاونت حقوقی رئیس‌جمهور و هم بسیاری از حقوقدانان اعتقادشان بر این است که این لایحه الان تبدیل به قانون شده و رئیس‌جمهوری می‌توانند آن را برای ابلاغ بفرستند. به اعتقاد من باید از فرصت استفاده کنیم و نباید خودمان، خودمان را تحریم کنیم.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر مهلت گروه ویژه اقدام مالی به ایران برای تصویب کنوانسیون‌های مرتبط با FATF اظهار داشت: موضع دولت روشن است. اعتقاد ما بر این است و به صراحت هم اعلام کردیم. هرچند امروز با فشارهایی که آمریکا وارد می‌کند، بانک‌های ایرانی با بانک‌های خارجی نمی‌توانند آنطور که می‌خواهند کار کنند و محدودیت‌هایی برای تحریم و روابط بانکی ما به‌وجود آمده است. ما قطعا اینها را موقت می‌دانیم و فکر می‌کنیم دیر یا زود این تحریم‌ها رفع می‌شود، موانع بانکی ناشی از تحریم برداشته خواهد شد و بانک‌های ما همانند گذشته باید با بانک‌های دنیا کار کنند.

بهانه‌گیران اصلا روابط خارجی را نمی‌دانند
به گزارش همشهری، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در پاسخ به کسانی که می‌گویند با تصویب لوایح مربوط به FATF اطلاعات کشور به خارجی‌ها داده می‌شود، گفت: کسانی که این سخنان را بیان می‌کنند اصلا روابط خارجی و بانکی را نمی‌دانند، الان هم در خرید و فروش‌هایی که در حال انجام است در همین حد هم اطلاعات تبادل می‌شود و این اطلاعات خیلی مانع کار نیست.
وی همچنین با انتقاد از مواضع صدا و سیما در این‌باره گفت: متأسفانه صدا و سیما در مورد لوایح FATF یک طرفه عمل می‌کند. مواضع دولت و سخنان موافقان را پخش نمی‌کند. 
واعظی گفت: صدا و سیما بیشتر سخنان افراد خاص را که مخالف هستند پخش می‌کند یا خود آنها بخشی را به‌عنوان مستند تولید می‌کنند و هر آنچه دلشان می‌خواهد را آماده و پخش می‌کنند و حتی سخنان رئیس‌جمهوری را بخش بخش منتشر می‌کنند که کار صحیحی نیست. واعظی تصریح کرد: برای موضوعی که ملی است باید بی‌طرفانه و ملی برخورد کنیم و با مردم صریح و روشن صحبت کنیم تا کسانی که مخالفت می‌کنند، بدانند (کارشان) به نفع آینده کشور نخواهد بود.

فرصت کمتر از 4ماه است
فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه هیأت وزیران در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره مهلت سازمان FATF به ایران اظهار کرد: ما در گذشته چندین بار از FATF درخواست تمدید مهلت کرده‌ایم که با درخواست‌مان موافقت شده است، اما این مرتبه به ما هشدار داده‌اند که این آخرین‌بار است و دیگر مهلت ایران قابل تمدید نیست.
وی با بیان اینکه مهلت واقعی ایران برای تعیین تکلیف وضعیت خود در FATF کمتر از 4 ‌ماه است، خاطرنشان کرد: در واقع مهلت اصلی ما 4 ‌ماه نیست، بلکه کمتر از آن است چرا که یک‌ماه قبل از اجلاس اصلی FATF، اجلاس مقدماتی آن تشکیل می‌شود و ما نیز باید پیش از برگزاری اجلاس مقدماتی گزارشی ارائه کنیم تا در این اجلاس وضعیت ایران بررسی و تعیین تکلیف شود.
دژپسند همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری که درباره علت عدم‌تصمیم‌گیری درباره FATF در طول 19سال گذشته پرسید، به اقدامات انجام شده طی سال‌های گذشته در این خصوص اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی سال‌های گذشته آیین‌نامه قانون مقابله با پولشویی را با حدود 258ماده تهیه کردیم و سیر تصویب آن نیز طی شد که این اقدام کمک بسیاری به ما در FATF کرد و تعداد زیادی از بندهای برنامه جامع را پوشش می‌داد.

دفتر سخنگوی دولت: مخالفان مسئولیت بپذیرند

دفتر سخنگوی دولت با اظهار تأسف از انتشار چندین باره اخبار دروغ در ارتباط با FATF ادعاهای مطرح شده در برخی رسانه‌ها را رد و توضیحاتی در این زمینه ارائه کرد. به گزارش ایسنا، در این اطلاعیه آمده است: متأسفانه در روزهای اخیر تلاش‌هایی برای وارونه جلوه دادن حقایق در مورد لوایح چهارگانه و مسئولیت‌گریزی از عواقب تصمیماتِ عدم‌تصویب این لوایح می‌شود که آخرین نمونه آن خبرسازی با عنوان «دولت برای کسب رضایت FATF تحریم‌های شورای امنیت را به رسمیت شناخت» است. منظور از آنچه در آیین‌نامه قانون مقابله با پولشویی آمده قطعنامه‌های شورای امنیت ازجمله قطعنامه 1267و قطعنامه‌های مربوط به آن، درباره گروه‌های سه‌گانه تروریستی طالبان، القاعده و داعش است. این قطعنامه‌های شورای امنیت همگی قطعنامه‌های فصل هفتمی هستند که از همان ابتدای صدور در سال‌های 1999برای همه دولت‌ها لازم‌الاجرا بوده است و هیچ ارتباطی با FATF ندارد؛ جز اینکه یکی از استانداردهای FATF این است که کشورها در عمل، موظفند استانداردهای هماهنگی برای اجرای تحریم‌های وضع شده ذیل این قطعنامه‌ها داشته باشند. در این خصوص نیز مکررا در سال‌های گذشته تأکید و تبیین شده است در آیین‌نامه‌ها و قوانین داخلی درخصوص نحوه اجرای این قطعنامه‌ها و لوایح مرتبط با FATF نقطه‌نظرات همه کارشناسان امنیتی، سیاست خارجی، اقتصادی و... لحاظ شده و هرگز و در هیچ کجا منافع ملی کشور یا نهادهای اصلی انقلاب اسلامی به خطر نیفتاده است. همچنین آنچه در قانون به صراحت آمده این است که در تمامی مراحل تعیین مصادیق گروه‌های تروریستی و اجرای تحریم‌های شورای امنیت ملل متحد علیه آنها، مطابق نظر شورای امنیت ملی کشور عمل خواهد شد. دولت معتقد است باید مانع از وارد شدن کشور به لیست سیاه FATF شد چون در میان‌مدت، عواقب ناگواری برای اقتصاد، به‌خصوص در بخش مالی به‌دنبال خواهد داشت و مخالفان تصویب لوایح بهتر است به جای فرافکنی و تحریف واقعیات و تلاش برای شانه‌خالی‌کردن از زیر بار مسئولیت، کمک کنند که این لوایح به تصویب برسد و یا اینکه مسئولیت عواقب خطیر اقدامات خود را تمام و کمال به‌عهده بگیرند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید