• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 2 مهر 1398
کد مطلب : 80488
+
-

فعالیت 12 معدن شن و ماسه در استان

کل معادن شن و ماسه در استان قم ۱۲ مورد با ظرفیت تولید ۳۰ تا ۹۰ درصد است و 8 معدن نیز در وضعیت رکود قرار دارد. به گزارش ایرنا، رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت قم با بیان این مطلب گفت: سالانه در این استان ۲ میلیون تن شن و ماسه مصرف می‌شود که عمده آن مربوط به مصارف شهری است. 

«محمود سیجانی» افزود: تا پیش از پایان طرح‌های مسکن مهر در قم تعداد کل معادن شن و ماسه در این استان ۳۷ مورد بود، اما پس از اتمام و تکمیل پروژه‌های مذکور این تعداد به ۲۰ معدن کاهش پیدا کرد. سیجانی تعداد کارگاه‌های تولید بتن استان را نیز ۱۰ مورد ذکر کرد و افزود: بیشتر مصارف بتن و شن و ماسه استان در داخل شهر قم و توسط شهرداری مرکز انجام می شود. رئیس سازمان صنعت معدن و تجارت قم گفت: به‌رغم چند مرحله مکاتبه صورت گرفته با شهرداری، این نهاد هنوز میزان مصرف شن و ماسه را اعلام نکرده است، اما طبق نظر کارشناسی و بر اساس میزان شن و ماسه تولید شده در واحدهای شن و ماسه استان و با یک تلورانس ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تنی، کل مصرف شن و ماسه استان در طول یک سال ۲ میلیون است. 

وی افزود: شهرداری قم علاوه بر معدن شن و ماسه خود در روستای ونارچ بخش کهک، شن و ماسه مورد نیاز برای آسفالت معابر را نیز از معدن سنگ لاشه خریداری می‌کند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری قم نیز در این جلسه با اشاره به 7 معدن سولفات سدیم در این استان گفت: سطح کل این معدن که برای برداشت آن استعلام شده ۹ هزار هکتار است.

«سید محمد تقی سجادی» اظهار کرد: این رقم بزرگی است، چراکه یک پنجم از ۵۳ هزار هکتار کانون ریزگرد استان را تشکیل می‌دهد.
وی بیان کرد: چون روش برداشت از این معادن به صورت سطحی است و با موضوع کانون ریزگردها نیز ارتباط دارد، در برخورد اولیه نباید با آن موافقت شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید