• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 18 خرداد 1402
کد مطلب : 193928
+
-

خسارت ۶۵۰میلیون دلاری ماسه‌های روان به منابع زیستی

وحید جعفریان، مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی از خسارت 650میلیون دلاری ماسه‌های روان بر منابع زیست انسانی در ایران خبر داد و گفت: کاشت بخشی از ۳۵ تا ۴۰میلیون اصله نهال در قسمت بیابانی کشور با مشارکت بخش غیردولتی شامل بنگاه‌های مالی بزرگ، صنایع کشت و صنعت، معادن، دستگاه‌های اجرایی و پادگان‌هایی که در حوزه بیابانی قرار دارند و اجرای پروژه‌هایی در قالب زراعت چوب و احداث بادشکن‌های زنده در اطراف مزارع صورت می‌گیرد.
وی افزود: احداث بادشکن‌های زنده در اطراف مزارع به‌صورت فراگیر به‌ویژه در مناطق جنوبی کشور در دستور کار قرار گرفته است. پیش‌بینی می‌شود که امسال نزدیک به 2هزار کیلومتر بادشکن زنده در اطراف مزارع و در حوزه زراعت چوب در عرصه‌های بیابانی کشت شود.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی ادامه داد: کاشت نهال در پروژه احداث بادشکن‌های زنده در اطراف مزارع با استفاده از گونه‌های بومی و با مشارکت مردم و کشاورزان به‌منظور تثبیت ماسه‌های روان و حفاظت از خاک اراضی کشاورزی صورت می‌گیرد.
جعفریان، احداث بادشکن‌‌های زنده در اطراف مزارع با مشارکت مردم را از برنامه‌ها و اقدامات مورد توجه در بخش بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور عنوان کرد و ادامه داد: در استان‌هایی مانند کرمان، یزد و هرمزگان اجرای پروژه‌های بادشکن می‌توانند در تثبیت ماسه‌های روان مؤثر واقع شوند.
وی با اشاره به اینکه هجوم ماسه‌های روان به جاده‌ها، به سیستم‌های حمل‌ونقل، اراضی کشاورزی، کانال‌های آب و روستاها و مناطق مسکونی که در عرصه‌های بیابانی واقع شده‌اند، خسارت وارد می‌کند، گفت: ما در سطح ۱۰۰هزار هکتار فعالیت‌های اجرایی نظیر نهال‌کاری و استفاده از گونه‌های سازگار و بومی در مناطق بیابانی، احداث بادشکن‌های زنده در تپه‌ها و پهنه‌های ماسه‌ای، زراعت چوب، ایجاد تله‌های رسوب‌گیری، مدیریت چرای دام و قرق عرصه‌های آسیب‌پذیر را در دستور کار داریم. این مقام مسئول، میزان خسارات وارده از ناحیه ماسه‌های روان به منابع زیست انسانی در ایران را سالانه نزدیک به ۶۰۰ تا ۶۵۰میلیون دلار برآورد کرد.
مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در بحث توفان‌های ماسه‌ای علاوه بر خسارات مستقیم، با اثرات غیرمستقیم این پدیده نیز روبه‌رو هستیم.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید