• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
پنج شنبه 16 تیر 1401
کد مطلب : 165483
+
-

تولید انرژی از شن و ماسه

انرژی
تولید انرژی از شن و ماسه

اولین باتری شنی تجاری در فنلاند، توسط شرکت Polar Night Energy ساخته شده است. این باتری یک سیستم ذخیره انرژی حرارتی است که به‌طور مؤثر در اطراف یک مخزن فولادی بزرگ و عایق و پر از ماسه ساده قدیمی ساخته شده است. به گزارش نیواطلس، هنگامی که شن و ماسه گرم می‌شود، این دستگاه قادر است با استفاده از یک مبدل حرارتی ساده که در وسط آن واقع شده است، 8مگاوات ساعت انرژی را با توان اسمی 100کیلو وات با شن و ماسه گرم شده با دمای 500 تا 600درجه سانتی‌گراد را ذخیره کند. درصورت نیاز، انرژی دوباره به‌صورت گرما به همان روش استخراج می‌شود.
شرکت سازنده این باتری می‌گوید: کافی است که اطراف شن و ماسه خشک و عاری از زباله‌های قابل احتراق باشد. در واقع، این شرکت آن را به‌عنوان یک ابزار ذخیره‌سازی‌ فوق العاده کم یا حتی بدون هزینه می‌بیند. همه‌‌چیز به قدری ساده و ارزان است که Polar Night Energy ادعا می‌کند هزینه‌های راه‌اندازی آن کمتر از 10.27دلار آمریکا در هر کیلووات ساعت است و به‌صورت کاملا خودکار و بدون استفاده از مواد مصرفی و با حداقل هزینه کار می‌کند.
انرژی باد و خورشید متناوب هستند و در مواقعی که در دسترس هستند، بیشتر از زمانی که به آنها نیاز است، انرژی تولید می‌کنند؛ بنابراین انتقال انرژی سبز به مقادیر زیادی ذخیره انرژی نیاز دارد. این نوع تولید انرژی می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد؛ از نصب باتری‌های بزرگ مبتنی بر لیتیوم گرفته تا باتری‌های جریان، باتری‌های تغییر فاز سیلیکونی، باتری‌های نمک مذاب، باتری‌های آهن-هوا، باتری‌های گرانشی، باتری‌های انبساط کربن دی اکسید و سایر موارد غیرمعمول‌تر مانند باتری‌های شناور.
این باتری‌ها هر کدام مزایا و معایب خاص خود را از نظر کارایی، اندازه، مکان، هزینه‌های نصب، هزینه‌های عملیاتی، رتبه‌‌بندی توان ورودی و خروجی، طول عمر و مدت زمانی که می‌توانند انرژی را ذخیره کنند، دارند. این ها خوب هستند چرا که راه‌حل‌های مختلف، نیازهای مختلف را برآورده می‌‌کنند. برخی از شبکه برق در طول افزایش تقاضای آنی پشتیبانی می‌کنند، برخی دیگر منحنی‌های روزانه ناهماهنگ بین تقاضا و عرضه انرژی‌های تجدیدپذیر را هموار و برخی دیگر افت عرضه فصلی را رفع می‌کنند؛ مانند زمستان که در آن انرژی خورشیدی کاهش می‌یابد.

این خبر را به اشتراک بگذارید