• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 2 اسفند 1396
کد مطلب : 7496
+
-

ورود 2/5میلیارد دلار محصولات نساجی از ترکیه

3هزارو 500 واحد‌صنفی طاقه فروش پارچه تعطیل شد

صنایع
ورود 2/5میلیارد دلار محصولات نساجی از ترکیه

 علی ابراهیمی/ خبرنگار

واردات بی‌رویه قانونی و قاچاق محصولات نساجی و پوشاک، موافقتنامه‌های تجاری یکطرفه و رکود حاکم بر بازار، موجب فعالیت صنایع نساجی با یک‌سوم ظرفیت، تعطیلی نیمی از واحدهای صنفی طاقه‌فروشان پارچه و تلاش برای ارائه بسته پیشنهادی بخش‌خصوصی برای نجات این صنعت شده است. نشست فعالان صنعت نساجی و پوشاک با مسئولان وزارت صنعت، نمایندگان مجلس و متولیان بخش خصوصی به فرصتی برای ارائه تصویری روشن از وضعیت این صنایع و مشاغل مرتبط با آن و انتقاد از برخی سیاستگذاری‌های غلط در این حوزه شد.  یک عضو انجمن نساجی با اشاره به این نشست به فارس گفت:‌ در این جلسه مشکلات صنعت نساجی مطرح و پیشنهاد کاهش 6 درصدی مالیات بر ارزش افزوده و اعمال مالیات 3درصدی برای صنعت نساجی مورد تأکید قرار گرفت. احد کرمانی با اشاره به وضعیت بازار شب عید فعالان صنعت نساجی گفت: وضعیت بازار از سال گذشته نیز بدتر شده و هم‌اکنون 30تا 35درصد ظرفیت واحدهای نساجی فعال است درحالی‌که سال گذشته این موقع شاهد فعالیت 45درصد ظرفیت صنعت بودیم. کرمانی دلیل اصلی تشدید رکود در صنعت نساجی را اوضاع نامناسب اقتصادی مردم و قاچاق دانست و‌ افزود: با اعمال قرارداد تعرفه ترجیحی واردات محصولات نساجی از ترکیه طی یک‌سال اخیر 2.5میلیارد دلار واردات محصولات نساجی از کشور ترکیه به ایران صورت گرفته، اما صادرات ایران به ترکیه تنها 37میلیون دلار بوده است.  

 

 

 تهیه نقشه نجات صنعت نساجی

رئیس اتاق ایران هم از انجمن نساجی خواست تا مشکلات صنعت را اولویت‌بندی کرده و راهکارهای کارشناسی را در قالب بسته پیشنهادی در اختیار متولیان اجرایی قرار دهند.غلامحسین شافعی گفت: در این حوزه تشکل‌های فعال می‌توانند به کمک مرکز تحقیقات اتاق ایران بیایند تا مطالعه دقیقی در مورد وضعیت این صنعت انجام شود.  وی با اشاره به قرارداد تجارت ترجیحی ترکیه، گفت: این قرارداد نکاتی دارد که برای بخش خصوصی قابل‌باور نبود و مشکلات بزرگی را برای صنعت کشور ایجاد کردوطبق نظرسنجی‌ها و مطالعاتی که صورت گرفته بیشترین ضربه به صنایع پوشاک و قطعه‌سازی خودرو بوده است.

 

 

  تعطیلی نیمی از طاقه‌فروشان پارچه

رئیس اتحادیه بنکداران و طاقه‌فروشان پارچه گفت: حادشدن وضعیت در 5سال اخیر سبب شده که از صنف ما که بیش از 7هزار واحد صنفی در آن مشغول هستند 3500واحد مجبور شوند کسب و کار خود را تعطیل کنند. امسال وضع بدتری نسبت به سال‌های گذشته داریم که عامل اصلی آن پایین آمدن قدرت خرید مردم و افزایش واردات است که باعث شده بازار پارچه و نساجی در رکود کامل به سر ببرد. امیر قدیمی‌نژاد به ایلنا گفت: با وجود آنکه هر روز وضع تولید‌کنندگان پوشاک بدتر می‌شود اما تعرفه پوشاک از 200درصد به 55درصد کاهش پیدا کرده و این مسئله جدا از اعطای مجوزهای خاص به‌عنوان برند است.

این خبر را به اشتراک بگذارید