• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 10 تیر 1398
کد مطلب : 62732
+
-

برج‌های دوقلوی کیو روی میز فروش

معاون عمرانی استاندار: اتمام این پروژه 300 میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد

در شهر
برج‌های دوقلوی کیو روی میز فروش

فاطمه حافظی | خرم آباد - خبرنگار:


برج‌های دوقلو کیو یکی از پروژه‌هایی بود که در زمان آغاز کار، یعنی سال 94، توجه بسیاری از شهروندان را به خود جلب کرد زیرا اجرای آن آنچنان با بوق و کرنا مطرح شد که همه تصور کردند می‌تواند یکی از تحولات خوب و بزرگ نه‌تنها در شهر خرم‌آباد و استان لرستان، بلکه غرب کشور باشد.

این پروژه که در بهترین نقطه خرم‌آباد، یعنی شمال شهر و نزدیک دریاچه کیو و زیباکنار در حال اجراست، قرار بود در یک بازه زمانی 4 ساله تکمیل شود و به بهره‌برداری برسد تا بتواند در جذب گردشگر و از همه مهم‌تر ایجاد اشتغال تاثیر بسزایی داشته باشد.

این پروژه که در مساحتی 15 هزار متری با زیربنای 165 هزار متر مربع اجرا می‌شود شامل 2 برج مسکونی، تجاری و تفریحی است و فضاهای متعدد ورزشی، فرهنگی و تفریحی دارد. طبق قرارداد منعقد شده بین سرمایه‌گذار و شهرداری، 75 درصد پروژه به سرمایه‌گذار و 25 درصد آن به شهرداری تعلق دارد.

طی این سال‌ها تغییرات زیادی در روند ساخت این برج‌ها ایجاد شد. یکی از آنها کاهش تعداد طبقات بود که از 31 طبقه به 16 طبقه کاهش پیدا کرد. اما با گذشت بیش از 4 سال از آن زمان، هنوز این پروژه به پیشرفت قابل‌ قبولی نرسیده است.

سال گذشته مجوز پیش‌فروش واحدهای این برج دوقلو به سرمایه‌گذار داده شد تا از این طریق بتواند اعتبار لازم را برای ساخت آن تامین کند و بالاخره گره این بلاتکلیفی باز شود و پروژه بتواند به سرانجام برسد، اما هنوز اتفاق مثبتی برای آن رخ نداده است.


پیشرفت پروژه چشمگیر نیست

یکی از اعضای شورای شهر خرم‌آباد در این زمینه اظهار می‌کند: پروژه برج‌های دوقلو کیو در دوره قبلی شورای شهر مصوب و کلنگ‌زنی شد و مقرر شده بود در یک بازه زمانی کمتر از 4 سال به بهره‌برداری برسد اما متاسفانه این پروژه تاکنون تکمیل نشده است.

«اردشیر دریکوندی» می‌افزاید: هرچند در حال حاضر پروژه فعال است اما این فعال بودن چندان چشمگیر نیست که به افتتاح یا اتمام کار این پروژه در بازه زمانی کوتاه‌مدت خوش‌بین باشیم. وی می‌گوید: البته توقف‌ و کندی ساخت برج‌ها به مشکلات اقتصادی و گرانی مصالح ساختمانی هم مربوط می‌شود و نمی‌توان تاثیر آنها را نادیده گرفت. اما به هر حال این پروژه باید براساس قرارداد منعقد شده به اتمام می‌رسید و بهره‌برداری می‌شد. دریکوندی بیان می‌کند: در تیرماه سال گذشته طی جلسه‌ای با سرمایه‌گذار قرار شد این پروژه در یک بازه زمانی مشخص به اتمام برسد ولی متاسفانه از آن زمان تا حالا هیچ اقدامی صورت نگرفته و پیشرفتی هم حاصل نشده است.


نیاز به 300 میلیارد تومان برای تکمیل

معاون عمرانی استاندار لرستان نیز در این زمینه با بیان این‌که اجرای پروژه برج‌های دوقلو کیو توسط شرکت معین کوثر که زیرمجموعه بنیاد شهید است انجام می‌شود، می‌گوید: طی اجرای این پروژه اختلاف نظرها و مشکلات زیادی پیش آمد که باعث شد پروژه در موعد مقرر به بهره‌برداری نرسد.

«احمد مرادپور» ادامه می‌دهد: این پروژه به پیشرفت فیزیکی 30 درصد رسیده بود اما متاسفانه هیات‌مدیره و سهامداران اجازه هزینه‌کرد بیشتر را به مدیرعامل نمی‌دادند و پیشنهادشان پیش‌فروش کردن واحدها بود تا اعتبار لازم برای ادامه کار پروژه تامین شود.

وی اظهار می‌کند: دریافت مجوز پیش‌فروش نیز تابع روند و بوروکراسی خاص خود بود که این مرحله نیز بالاخره با تایید شورا و... انجام شد و به زودی پیش‌فروش کردن واحدها آغاز می‌شود. مرادپور می‌گوید: برای اتمام این پروژه بیش از 300 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و قطعا با پیش‌فروش کردن واحدها می‌توان بخشی از این اعتبار را تامین کرد تا پروژه به مراحل نهایی و افتتاح برسد.


مشکلات پروژه

همچنین، مدیرعامل شرکت معین کوثر در این زمینه بیان می‌کند: یکی از مشکلات اصلی در روند ساخت برج‌های دوقلو کیو، انجام نشدن پیش‌فروش واحدهای این برج‌ها بود. در زمان عقد قرارداد مقرر شده بود که سال اول 35 میلیارد تومان هزینه کنیم تا به پیش‌فروش برسیم ولی متاسفانه با صرف 55 میلیارد تومان هزینه نیز مشکل پیش‌فروش واحدها حل نشد.

«کرامت نرگس‌‌نژاد» می‌افزاید: مشکل عمده قانون پیش‌فروش بود؛ قانونی که تصویب شده‌ بود، آیین‌نامه اجرایی داشت و ما ملزم به رعایت آن بودیم. در نتیجه نتوانستیم پیش‌فروش‌ را انجام دهیم. وی می‌گوید: پیش‌فروش کردن واحدها به مجوز نیاز داشت که قانون این اجازه را نمی‌داد. اما به هر حال پروژه برای ادامه و رسیدن به مرحله نهایی به نقدینگی نیاز داشت و این امر تنها با پیش‌فروش کردن واحدها میسر می‌شد. در تمامی ساخت و سازها برای برج‌ها مرحله پیش‌فروش کردن وجود دارد.


واحدها پیش‌فروش می‌شوند

نرگس‌نژاد اظهار می‌کند: بالاخره بعد از کلی کش و قوس و پیگیری‌های مکرر، در اسفند سال گذشته مجوزها صادر شد. بنا بود بعد از تعطیلات نوروز آگهی پیش‌فروش منتشر شود اما متاسفانه با وقوع سیل فروردین‌ماه و به هم خوردن نظم شهر و... صبر کردیم تا این آگهی در زمان مناسب انتشار پیدا کند. وی ادامه می‌دهد: حالا بعد از گذشت 3 ماه از وقوع سیل، تمامی کارها برای پیش‌فروش کردن واحدها انجام شده است و ظرف چند روز آینده این کار انجام خواهد شد.


جبران تاخیر در روند پروژه

مدیرعامل شرکت معین کوثر در بخش دیگری از صحبت‌هایش به موضوع تاخیر در روند انجام کار اشاره می‌کند و می‌گوید: پروژه متوقف نشده اما می‌پذیریم که روند کار بسیار کند است و این پروژه باید زودتر به بهره‌برداری برسد. وی می‌افزاید: به هر حال مشکلاتی در روند کار ایجاد شد که نتوانستیم کار را در موعد مقرر و اعلام شده به مرحله بهره‌برداری برسانیم. در حال حاضر نیز پروژه بیش از 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. نرگس‌نژاد می‌گوید: سرعت کار و میزان پیشرفت پروژه کم است، اما طبق قرارداد، به‌ ازای هر روز تاخیر 10 میلیون تومان به شهرداری جریمه پرداخت خواهیم کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید