• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 29 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 56246
+
-

تأمین سوخت، دغدغه کشاورزان

توزیع سوخت به‌ویژه گازوئیل در روستاها و مناطق کشاورزی با مشکلاتی همراه است که نظارت بخش خصوصی را می طلبد

کشاورزی
تأمین سوخت، دغدغه کشاورزان

امیر عفاف | شیراز- خبرنگار:


فارس یکی از مهم‌ترین قطب‌های کشاورزی کشور است و معضلات مربوط به این بخش در سطح ملی اثر منفی می‌گذارد. کشاورزان استان از کاشت تا برداشت با مشکلات متعددی روبه‌رو می‌شوند که یکی از آنها نگرانی بابت تامین سوخت مورد نیاز برای ماشین‌آلات است. جدا از کمبود سوخت، شیوه‌های برخورد با قاچاق و توزیع سوخت نیز نیاز به بازنگری دارد و باید در دستور کار مسئولان قرار گیرد.


نقش سوخت در بخش کشاورزی

نایب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس به مشکلات تامین سوخت بخش کشاورزی استان اشاره می‌کند و می‌گوید: آبیاری، استفاده از ماشین‌آلات و ادوات درون مزرعه‌ای، ناوگان برداشت و فعالیت واحدهای صنایع تبدیلی و تکمیلی نیاز به تامین سوخت را در بخش کشاورزی الزامی کرده است.

«محمدصادق حمیدیان» رونق کشت گلخانه‌ای در استان را نیز نیازمند تامین سوخت می‌داند و می‌افزاید: بحث تامین سوخت گلخانه‌ها از موارد مهم در بخش کشاورزی فارس به شمار می‌رود که با توجه به استراتژی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، باید تامین سوخت این ظرفیت ویژه استان نیز در دستور کار قرار گیرد. وی با اشاره به طرح مشکلات ملی در حوزه تامین سوخت بخش کشاورزی، اضافه می‌کند: متاسفانه در سیستم تامین سوخت بخش کشاورزی با انواع تصمیم‌گیری‌ها روبه‌رو هستیم و سامانه‌های مختلف و فقدان اتصال آنها با هم، فعالان این عرصه را بلاتکلیف کرده است.

حمیدیان که اعتقاد دارد روش‌های توزیع سوخت بخش کشاورزی استان نیاز به بازنگری دارد، ادامه می‌دهد: روش توزیع سوخت به‌خصوص گازوییل در روستاها و مناطق کشاورزی با مشکلات و ایرادهایی همراه است که برای رفع آنها نظرات بخش خصوصی را پیگیری می‌کنیم. وی می‌افزاید: برای رفع قسمتی از مشکلات، موضوع اختصاص کارت سوخت به بخش کشاورزی را در شورای گفت‌وگو یا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مطرح می‌کنیم.


مشکلات تامین سوخت 

رئیس اتحادیه کمباین‌داران فارس نیز درخصوص مشکلات تامین سوخت بخش کشاورزی می‌گوید: مقرر شده سوخت به صورت سهمیه‌ای به کمباین‌داران اختصاص داده شود که متاسفانه روند تامین سوخت در این بخش با مشکلاتی همراه است.«سید محمد جعفری» اضافه می‌کند: به دلیل مشکلات مربوط به تامین سوخت کمباین‌ها برای برداشت محصولات کشاورزی شاهد ضرر و زیان هستیم. وی با اشاره به سابقه درخشان فارس در حوزه کشاورزی، ادامه می‌دهد: باید تصمیم‌گیری‌ها و نظارت‌ها تا اندازه‌ای کارشناسی شده و دقیق باشد که کشاورزان انگیزه خود را از دست ندهند و در منطقه بمانند.

رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی شیراز نیز با یادآوری این‌که بسیاری از مناطق استان از گاز بی‌بهره‌اند، می‌گوید: فعالان بخش کشاورزی باید از سوخت استفاده کنند که البته موضوع تامین سوخت مشکلات زیادی را برای بهره‌برداران بخش کشاورزی ایجاد کرده است. «ابراهیم زارع» با اشاره به مشکلات تامین سوخت بخش‌های مختلف مانند گلخانه‌ها، اضافه می‌کند: این موضوع یکی از مشکلات بزرگ حوزه کسب و کار است که باید برای رفع آن چاره‌اندیشی شود.


اقداماتی برای رفع مشکل سوخت

مسئول سوخت سازمان جهاد کشاورزی فارس نیز به اقدامات این سازمان برای رفع مشکلات مربوط به تامین سوخت بخش کشاورزی اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که مشکلاتی برای تامین سوخت کمباین‌داران فارس وجود دارد، تلاش سازمان جهاد کشاورزی به حداقل رساندن این مشکلات در سطح استان است اما برخی از موارد ملی است و برای رفع آنها اختیاری نداریم. 

«حمید مصباحی» با بیان این‌که سامانه‌ای برای تامین سوخت بخش کشاورزی در چند سال اخیر فعال شده، اضافه می‌کند: هدف ستاد سوخت کشور این است که تمام بخش‌های کشاورزی را تحت این مجموعه مدیریت و ساماندهی کند که در این زمینه پیشنهادهایی برای تسهیل و تسریع توزیع از سوی سازمان جهاد کشاورزی فارس ارائه شده است.


سهمیه مناسب سوخت برای بخش کشاورزی

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط‌زیست مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که تاکنون انتقادی با موضوع مشکلات مربوط به تامین سوخت در بخش کشاورزی فارس گزارش نشده، می‌گوید: کمباین و سایر ماشین‌آلات در فرایند تولید جزو ابزار کار به شمار می‌روند و حتما سهمیه مناسب برای آنها پیش‌بینی شده است. «علی اکبری» با اشاره به این‌که گلخانه‌ها نیاز چندانی به مصرف سوخت و گازوییل ندارند، اضافه می‌کند: گلخانه‌ها اگر دارای پروانه باشند با مشکل خاصی برای تامین سوخت مورد نیاز مواجه نمی‌شوند. 

وی با تاکید بر این‌که برقی کردن چاه‌ها نیز در دستور کار قرار گرفته است، می‌افزاید: آن تعداد از چاه‌های مجاز کشاورزی که به سوخت نیاز دارند متناسب با پروانه بهره‌برداری، میزان برداشت، عمق چاه و نوع مصرف از سهمیه سوخت بهره‌‌مند می‌شوند.اکبری با بیان این‌که چاه‌های غیرمجاز مشمول سهمیه سوخت نمی‌شوند، ادامه می‌دهد: در قانون تاکید شده است که تمامی چاه‌های بخش کشاورزی برقی شوند و وزارت نیرو نیز وظیفه دارد این موارد را پیگیری کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی قاچاق سوخت را معضلی بزرگ در سطح کشور می‌داند و می‌گوید: یکی از راه‌های برخورد با این معضل، تعدیل قیمت به‌صورت منطقه‌ای و سهمیه‌بندی بود که در مجلس مصوب شد و فعلا از کارت سوخت استفاده می‌شود. اکبری می‌افزاید: در حال حاضر درباره افزایش قیمت سوخت بخش کشاورزی برنامه‌ای در دستورکار مجلس نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید