• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 7 تیر 1399
کد مطلب : 103428
+
-

سوخت مورد نیاز کشاورزان املش تامین شد

پیگیری
سوخت مورد نیاز کشاورزان املش تامین شد

فرشته رضایی-  رشت-خبرنگار

برخی از کشاورزان شهرستان «املش» در استان گیلان در روزهای اخیر به خشک شدن زمین‌های کشاورزی و تامین نشدن سوخت مورد نیاز برای پمپاژ آب از چاه‌های عمیق اعتراض کردند. این اعتراض در حالی مطرح شد که امسال، آب منطقه‌ای گیلان از سرریز شدن سد سفیدرود خبر داده بود و بر اساس آمار از ۲۶ اسفند سال گذشته تا نیمه‌ خرداد امسال، یک میلیارد و ۳۸ میلیون مترمکعب آب برای اراضی شالیزاری گیلان رهاسازی و تحویل شبکه آبیاری و زه‌کشی سفیدرود شده است. 
محمود قاسم‌زاده، اهل روستای چمنستان و از کشاورزان املش به ترک خوردن زمین‌های کشاورزی به دلیل خشکی اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: امسال همه زمین‌ها پر آب بودند، اما زمین ما خشک است و اگر برنج‌هایم خشک شود چیزی برای گذران زندگی ندارم.
او از پیگیری کشاورزان برای تامین سوخت مورد نیاز پمپاژ آب از چاه کشاورزی هم خبر و توضیح می‌دهد که آب منطقه‌ای در این باره کمکی به کشاورزان نکرده است و آن‌ها باید این سوخت را به صورت آزاد تامین کنند. 
رضا آزادبر از کشاورزان اهل روستای چمنستان رودسر هم گلایه‌هایی مشابه را مطرح و اظهار می‌کند: تنها راه درآمد ما همین شالیزار است، اما برای تامین سوخت و آب مورد نیاز کشاورزی باید خواهش و تمنا کنیم. چرا مسئولان به داد ما نمی‌رسند؟ اینجا ۴۰ هکتار زمین کشاورزی به همراه برنج آن در حال خشکیدن است.
آب منطقه‌ای مدعی است برای جبران کم‌آبی و هدررفت آب، 600 کیلومتر انهار درجه یک و دو سطح استان تعمیر و تجهیز  شده و 432 ایستگاه پمپاژ، آماده‌سازی 900 دستگاه پمپ دیزلی و برقی و تجهیز 288 حلقه چاه‌های عمیق را انجام داده است.
با وجود گلایه‌ها، اما آب منطقه‌ای مشکل اصلی را متوجه خود کشاورزان می‌داند. معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان تاکید می‌کند کشاورزان برخی از مناطق تالش، رودسر، املش، فومنات، رضوانشهر که به چاه عمیق وابسته هستند باید برای چاه خود پروانه بگیرند تا بتوانند برای دریافت سوخت یارانه‌ای ثبت‌نام کنند. متاسفانه کشاورزان این کار را انجام ندادند و به همین دلیل به مشکل خوردند. این در حالی است که ثبت‌نام برای دریافت سوخت هزینه‌ای‌ برایشان نداشت. از کشاورزان تقاضا می‌کنم به موقع برای پروانه‌دار کردن چاه عمیق اقدام کنند. این کار نیاز به پرداخت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان دارد و هر کسی بیان می‌کند کارشناس آب منطقه‌ای برای صدور پروانه ۵ میلیون تومان طلب کرده، کذب است.
مرتضی میرزایی البته خبر خوشی هم برای کشاورزان دارد و توضیح می‌دهد که با رایزنی‌های انجام شده سوخت مورد نیاز کشاورزانی که ثبت‌نام کردند هم تامین شده است و  امروز (شنبه) پمپ آب‌کشی منطقه نیز تعمیر و به چاه آب متصل می‌شود. 
وی همچنین درباره برداشت غیرمجاز آب از سوی برخی کشاورزان هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: برخی کشاورزان کانال‌های آب را  می‌شکنند و بیش از حد مجاز آب بر می‌دارند و به پایین دستی‌ها آب نمی‌رسد. ضمن اینکه میزان تبخیر آب به علت گرمای هوا زیاد است و این نگرانی میزان برداشت آب را بیشتر می‌کند. 
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه ۲۳۸ هزار هکتار زمین شالیزار در گیلان وجود دارد، توضیح می‌دهد: از این بین ۱۷۲ هزار هکتار متصل به شبکه آبیاری و بقیه خارج از آن هستند که تامین آب‌شان با  نهرها، رودخانه‌ها و چاه‌های عمیق انجام می‌شود. 

این خبر را به اشتراک بگذارید