• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221541
+
-

اعتراض کشاورزان به کاهش آب زاینده‌رود

جریان آب در زاینده‌رود که از سوم فروردین آغاز شده بود، تا فردا ادامه دارد. بااین‌حال کاهش حجم ورودی آب باعث تجمع اعتراضی کشاورزان برای دومین روز متوالی شده است.
عضو هیأت‌مدیره اصناف کشاورزی اصفهان با اعلام این خبر به همشهری گفت: «بازگشایی دریچه‌های زاینده‌رود از سوم فروردین انجام شد و بنا بر خواسته کشاورزان قرار شد جریان آب در زاینده‌رود به جای 10 روز، 12 روز باشد. اتفاق ناخوشایند برای کشاورزان این است که حجم آب ورودی به‌شدت کاسته شده و همین باعث اعتراض کشاورزان شده است.»
حسین محمدرضایی افزود: «کاهش حجم آبرسانی یعنی تنش در آبرسانی زمین‌های کشاورزی و این اتفاق باعث شده است 25درصد محصولات کشاورزی آبیاری نشود.»
به‌گفته محمدرضایی، کاهش حجم آبرسانی سبب شده است آب به انتهای کانال‌های آبیاری در زمین‌های کشاورزی نرسد. او ادامه داد: «آبیاری کشت یعنی تامین معیشت کشاورزان. از وزارت نیرو درخواست داریم برای تامین معیشت این قشر تصمیمات کارشناسی بگیرد.»
عضو هیأت‌مدیره اصناف کشاورزی اصفهان یادآور شد: «زاینده‌رود 10 ماه از سال خشک است و وقتی بازگشایی می‌شود باید آبیاری زمین‌های کشاورزی را تامین کند. لازم است در این شرایط از میزان انتقال آب به شهرهای دیگر یا حتی آب آشامیدنی کم شود؛ زیرا درغیراین‌صورت فقط کشاورزان ضرر می‌کنند.»
محمود چیتیان، معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، نیز پیش از این اعلام کرده بود که در سال آبی کنونی در سرشاخه‌های حوضه آبریز زاینده‌رود کاهش ۳۵ تا ۴۰درصدی بارندگی را شاهدیم و ازاین‌رو از مردم استان تقاضا کرده بود آب را بهینه مصرف کنند.
مساحت اراضی کشاورزی استان اصفهان به ۵۶۹هزار هکتار می‌رسد و مجموع اراضی زراعی استان ۴۸۶هزار هکتار است که در سال‌های طبیعی از حیث بارندگی حدود ۷۰درصد آن به کشت محصولات زراعی مانند انواع غلات، حبوبات و محصولات علوفه‌ای، جالیزی و انواع سبزی و صیفی و گیاهان زینتی اختصاص می‌یابد. تامین آب حدود ۳۰درصد از اراضی کشاورزی اصفهان وابسته به شبکه زاینده‌رود است.
نوبت اول بازگشایی آب در رودخانه زاینده‌رود 20 آبان 1402 به‌منظور کشت پاییزه کشاورزان استان و آبیاری دوره اول مزارع صورت گرفت. پیش از این یک‌بار گفته شده بود که اواخر بهمن شاهد بازگشایی رودخانه خواهیم بود؛ اما بارش‌های مفید موجب شد این بازگشایی به 4 اسفند موکول شود، اگرچه بازگشایی در اسفند هم رقم نخورد.
بار دیگر آنطور که رئیس هیأت‌مدیره نظام صنفی کشاورزان اصفهان به همشهری توضیح داد، قرار بود بازگشایی برای آبیاری دوم زمین‌های کشاورزی در روزهای پایانی اسفند رقم بخورد که این اتفاق نیز به دلیل پیش‌بینی یک بارندگی خوب رخ نداد و قرار شد بازگشایی با تاخیر در فروردین ماه رقم بخورد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید