• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 10 بهمن 1402
کد مطلب : 217177
+
-

سیب‌زمینی روی دست کشاورزان ماند

سیب‌زمینی روی دست کشاورزان ماند

هرازگاهی، تولید مازاد یک محصول کشاورزی موجب می‌شود که کشاورزان با افت قیمت شدید محصول مواجه شوند؛ در این وضعیت یا دولت باید با خرید تضمینی به کمک کشاورزان بشتابد یا راه صادرات محصول موردنظر هموار شود. اما این بار قرعه به نام سیب‌زمینی افتاده و افزایش تولید آن سبب شده که در انبارها ذخیره شود به‌طوری که ادامه این وضعیت می‌تواند خسارت زیادی به کشاورزان وارد کند.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران با بیان اینکه شاهد افزایش تولید سیب‌زمینی و ذخیره آن در انبارها هستیم، به همشهری می‌گوید: الان سیب‌زمینی نو در حال برداشت است و سیب‌زمینی کهنه هم در انبارها به‌وفور وجود دارد. با توجه به این شرایط، باید خرید تضمینی محصول از کشاورز هر چه زودتر انجام و زمینه صادرات بیشتر هم هموار شود تا انگیزه کشاورز برای اینکه سال بعد هم زمین‌های خود را زیرکشت ببرد، ‌حفظ شود.
اکبر یاوری با بیان اینکه سیب‌زمینی محصول استراتژیکی است و از غذاهای اصلی مردم است، عنوان می‌کند: در حال حاضر، میزان تولید سیب‌زمینی در کشور نزدیک به 5میلیون تا 5میلیون‌و200هزار تن است. سرانه مصرف سیب‌زمینی برای هر ایرانی در کشور حدود 30کیلوگرم در سال است که اگر ضرب‌در جمعیت ایران شود میزان مصرف داخل حدود 2میلیون‌و400هزار تن است. همچنین، نزدیک به 600هزار تن هم صادرات داریم. اگر به این آمار 500هزار تن هم بابت بذر اضافه شود کل مصرف در داخل و صادرات 2میلیون‌و500هزار تن می‌شود. بر این اساس، دولت و وزارت جهادکشاورزی باید راهکاری بیندیشند تا سیب‌زمینی مازاد، خرید تضمینی شود یا مشوق‌هایی برای صادرکنندگان درنظر بگیرند که بتوانند سیب‌زمینی بیشتری صادر کنند تا کاهش قیمت این محصول جبران شود.
رئیس هیأت مدیره اتحادیه بارفروشان میوه و تره‌بار تهران با انتقاد از قیمت پایین محصولات کشاورزی در کشور می‌گوید:  قیمت هر کیلو سیب‌زمینی در میدان بزرگ تهران از 7 تا 11هزار تومان است. قیمت محصولات دیگر مانند گوجه‌فرنگی و پیاز هم پایین است. این در حالی است که باری که زیر 10هزار تومان باشد خرج آن درنمی‌آید و به همین دلیل انگیزه‌ای برای کشاورز نمی‌ماند که سال بعد هم بخواهد ریسک تولید را بپذیرد.
یاوری با تأکید بر اینکه صادرات محصولاتی مانند سیب‌زمینی و پیاز باید افزایش یابد، عنوان می‌کند: صادرکنندگان ما سال‌ها زحمت کشیده و کشورهایی را به‌عنوان کشور هدف برای خود مشخص کرده‌اند؛ این در حالی است که برخی قوانین و تصمیمات یکباره مانند تعرفه محصولات صادراتی سبب می‌شود تمام فرایند صادرات مختل شود و کشورهای دیگر به‌راحتی جایگزین ایران شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید