• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 7 اردیبهشت 1398
کد مطلب : 53691
+
-

رشد660 درصدی مبادلات بورس در فروردین

میانگین بازده سرمایه‌گذاران بورس در فروردین امسال به رقم بی‌سابقه 14.5درصد رسید

بورس
رشد660 درصدی مبادلات بورس در فروردین

ارزش معاملات بورس در فروردین امسال نسبت به پارسال 660درصد افزایش داشته و در این مدت سهامداران به‌طور متوسط 14.5درصد سود کرده‌اند.
به گزارش همشهری، فصل جدیدی از معاملات در بورس آغاز شده به‌طوری که دادوستد روزانه هزارمیلیارد تومان سهام در بورس، به یک موضوع معمول تبدیل شده؛ درحالی‌که این مقدار معامله تا همین یک‌سال پیش چندان در بورس معمول نبود. این رویه روبه‌رشد معاملات تقریبا از بهار پارسال آغاز شد و در مهر‌ماه پارسال به اوج خود رسید و از آن زمان تاکنون ارزش معاملات بورس به‌طور متوسط تقریبا در سطح هزارمیلیارد تومان باقی مانده است. به‌نظر می‌رسد این مقدار معاملات همچنان در سطوح فعلی حفظ شود. به زعم کارشناسان رشد شاخص‌های بورس ازجمله دلایل افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌ها در بورس بوده و موجب شده تا تمایل به سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یابد، با این حال یکی دیگر از دلایل رشد ارزش معاملات بورس، افزایش تعداد بازیگران بازار است؛ به‌طوری که ظرف سال‌های گذشته روزبه‌روز بر تعداد سهامداران بورس اضافه شده و این سرمایه‌گذاران منابع جدیدی وارد بازار سهام کرده‌اند.

مطابق داده‌های موجود تعداد شهروندان ایرانی که تاکنون در بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اند با احتساب صندوق‌های سرمایه‌گذاری به 13میلیون نفر رسیده که از این تعداد تقریبا 840هزار نفر در زمره سهامداران حرفه‌ای هستند و 2میلیون نفر با تزریق 155هزار میلیارد تومان نقدینگی در صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. به‌طور کلی شاخص و ارزش روزانه معاملات مهم‌ترین نماگر‌ها در همه بورس‌ها هستند و روند روبه‌رشد و توسعه بورس‌ها را نشان می‌دهد. رشد ارزش روزانه معاملات نشان می‌دهد ضریب نفوذ بورس تا چه حد در جامعه افزایش یافته و تا چه میزان بر تعداد بازیگران بازار سهام اضافه شده است. یکی از دلایل افزایش ضریب نفوذ بورس در سطح جامعه توسعه معاملات آنلاین است؛ به‌طوری که مطابق اطلاعات موجود 45درصد از معاملات فروردین امسال از طریق آنلاین انجام شده است.
همچنین هم‌اکنون تهران قطب اصلی سرمایه‌گذاری در بورس است و بعد از آن شهروندان کیش، اصفهان، مشهد و رشت در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

رشد 660درصدی معاملات فروردین
تازه‌ترین داده‌های آماری از وضعیت معاملات بورس نشان می‌دهد سهامداران در این ماه 16هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس خریده‌اند که این مقدار نسبت به فروردین پارسال 660درصد افزایش نشان می‌دهد. فروردین پارسال ارزش کل دادوستد‌های سهامداران جمعا 2100میلیارد تومان بود. این اطلاعات همچنین نشان می‌دهد شاخص کل بورس که بیانگر میزان بازده سهامداران است در فروردین امسال به‌طور متوسط 14.5درصد افزایش یافته و از 178هزار و 659واحد به 204هزار و 375واحد رسیده است؛ به این معنا که سهامداران در این ماه به‌طور متوسط 14.5درصد سود کرده‌اند. در این ماه همچنین شاخص کل بورس تهران بالاترین رکورد تاریخی‌اش را که مهر‌ماه پارسال به ثبت رسیده بود شکست و وارد کانال جدیدی شد.

سهامداران چه خریدند
اطلاعات آماری از معاملات بورس در فروردین امسال نشان می‌دهد بخش عمده معاملات در این ماه به گروه فلزات اساسی اختصاص داشته؛ به‌طوری که سهامداران در فروردین امسال بیش از 2هزار میلیارد تومان از سهام این شرکت‌ها را خریداری کرده‌اند که این مقدار 13.7درصد از کل معاملات فروردین‌ماه را تشکیل می‌دهد.
بعد از این گروه، صنعت بانکداری در رتبه دوم قرار گرفته و جمعا 12.1درصد از ارزش کل معاملات سهامداران را در فروردین‌ماه به‌خود اختصاص داد. سهامداران در این‌ماه جمعا 1800میلیارد تومان از سهام بانک‌ها خریداری کردند.
همچنین در فروردین‌ماه امسال 11درصد از معاملات سهامداران به گروه محصولات شیمیایی و 10درصد آن به گروه خودرو‌سازی‌ اختصاص یافت و سهامداران جمعا 3100میلیارد تومان از سهام شرکت‌های حاضر در این گروه را خریداری کردند. بیشترین ارزش معاملات در فروردین امسال مربوط به دادوستد سهام بانک‌های تجارت، ملت و ایران‌خودرو بود؛ به‌طوری که 4.5درصد از کل معاملات فروردین‌ماه به معاملات سهام بانک تجارت و 3.8درصد از معاملات هم به معاملات سهام ایران‌خودرو اختصاص داشت. همچنین ارزش کل معاملات ایران‌خودرو 3.5درصد از ارزش کل معاملات را شامل شد. شرکت‌های فولادمبارکه اصفهان، بانک پاسارگاد، های‌وب و پالایش نفت اصفهان نیز از دیگر شرکت‌هایی بودند که در کانون توجه سهامداران قرار گرفتند.


دوشنبه؛ عرضه سهام سرمایه‌گذاری صدر تأمین

عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین روز دوشنبه 9اردیبهشت در بورس تهران انجام می‌شود. به گزارش همشهری، بورس تهران اعلام کرد: در جریان این عرضه 2میلیارد سهم معادل 10درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین فروخته خواهد شد. این سهام به شیوه ثبت سفارش برای کشف قیمت در تالار بورس عرضه خواهد شد. صدر تامین پانصد و سی و دومین شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. نام این شرکت در بخش استخراج کانی‌های فلزی و در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس درج شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید