• یکشنبه 9 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 19 شوال 1445
  • 2024 Apr 28
سه شنبه 22 اسفند 1402
کد مطلب : 220837
+
-

گذر امن از اسفند به فروردین

نگاهی به اقدامات شهرداری برای ایجاد امنیت در واپسین روزهای سال و آغاز سال نو

گزارش
گذر امن از اسفند به فروردین

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

«امنیت» واژه‌ای که هرگاه شنیده می‌شود ذهن‌ها به نیروی انتظامی معطوف می‌شود، اما در پایتخت هستند سازمان‌هایی که گرچه لباس سبز انتظامی به تن ندارند اما برای امنیت شهر و شهروندان تلاش می‌کنند. شهرداری تهران نمونه همین سازمان‌هاست که اقداماتش در برخی از حوزه‌ها به ایجاد امنیت در شهر و آرامش شهروندان منجر می‌شود. پس از انتخاب علیرضا زاکانی، شهردار تهران به‌عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور در حوزه آسیب‌های اجتماعی، موضوع مدیریت و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی در شهر به‌ویژه محله‌ها و کلونی‌های اعتیاد با جدیت پیگیری شد. چرا که حضور معتادان متجاهر در کوچه و خیابان‌های شهر، امنیت شهروندان را تهدید می‌کند و در روزهای پایانی سال و آغاز سال نو که سفرها افزایش می‌یابد و شهر خلوت می‌شود و زمینه برای بروز تخلفات توسط افراد آسیب‌دیده فراهم می‌شود با مدیریت و ساماندهی افراد آسیب‌دیده و معتادان متجاهر شهرداری تهران نقش مکمل در کنار سایر نهادهای امنیتی ایفا می‌کند. همچنین شهرداری تهران با برنامه‌ریزی در این حوزه (مدیریت و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی) قصد دارد با برقراری امنیت در محله‌ها، نوروز به‌یادماندنی را برای شهروندان رقم بزند.

بازگشت امید به محله‌ها
تا پیش‌ از این معتادان بی‌هیچ واهمه‌ای در بوستان‌ها و معابر عمومی حضور داشتند و اقدام به مصرف مواد‌مخدر می‌کردند. در برخی از موارد هم برای تأمین پول مواد مورد نیازشان دست به خفت‌گیری می‌زدند. حوادثی که در محله شوش و هرندی و باغ آذری و... به‌وفور رخ می‌داد و شهروندان امنیت نداشتند. بوستان‌ها در قرق معتادان بود و شهروندان پس از تاریکی هوا یا در ساعات خلوت روز جرأت حضور در پارک‌ها را نداشتند. شهرداری تهران در دوره ششم وارد میدان و یاور شهرها ساخته شدند. این مراکز اختصاص به پذیرش معتادان متجاهر دارد و تا‌کنون 9یاور شهر ساخته و بهره‌برداری شده است. امروز قدم زدن در محله‌های تهران به‌ویژه شوش و هرندی به دور از ترس و وحشت امکان‌پذیر است. در واقع با ساماندهی معتادان متجاهر علاوه بر امنیت، امید به محله‌های آسیب‌دیده بازگشته است. چرا که شهروندان دیگر ترس از سرقت منزل و خودرو و خفت‌گیری ندارند و با آسودگی خاطر می‌توانند به سفر نوروزی بروند.

مسدود شدن خانه‌های پلاک‌قرمز
خانه‌های پلاک‌قرمز، همان خانه‌هایی است که به پاتوق افراد آسیب‌دیده تبدیل شده‌اند. مصرف مواد ‌مخدر، خرید و فروش مواد و... تخلفاتی است که در این خانه‌ها انجام می‌شود. قطعاً وجود این خانه‌ها در هر کوچه و خیابانی برای شهروندان آزاردهنده است. چرا که عبور و مرور بی‌وقفه افراد آسیب‌دیده اعم از معتاد، سارق و... به این خانه‌ها امنیت ساکنان و محله را از بین می‌برد. شهرداری تهران شناسایی این خانه‌ها را در دستور کار قرار داده و تا‌کنون 450خانه پلاک قرمز در تهران شناسایی شده که تعیین تکلیف نهایی و پلمب آنها وظیفه نیروی انتظامی است که با مجوز قضایی صورت می‌گیرد. پلمب 73 پلاک قرمز در شوش و اتابک جدیدترین اقدامی است که با همراهی نیروی انتظامی و شهرداری منطقه15 انجام شد. اقدامی که در آستانه بهار1403 اتفاق خوبی را در این محله‌ها رقم زد و برخلاف سال‌های گذشته، امسال ساکنان می‌توانند سال متفاوت و بدون دغدغه‌ای را تجربه کنند.

ضرب‌شست شهرداری به مافیا
مافیای دستفروشی انکارناپذیر است. هستند کسانی که معبر عمومی متعلق به همه شهروندان را تصرف می‌کنند و مدیریت آن را به‌دست می‌گیرند و برای کسب درآمد آن را به دستفروشان اجاره می‌دهند. این افراد  با کمک اراذل‌واوباش که طی سال‌های گذشته اجازه ندادند طرح ساماندهی و جمع‌آوری دستفروشان به نتایج مطلوب برسد. دستفروشی در معابر از مصادیق تخلف است و شهرداری به‌طور مستقیم وظیفه برخورد دارد. تجمع دستفروشان و خریداران فضا را برای سرقت، کیف‌قاپی و مزاحمت نوامیس فراهم می‌کند، همچنین مافیای دستفروشی با سلاح و قمه با هر ماموری که سعی می‌کرد مانع سد معبر شود حمله و از دستفروشان مبالغ هنگفت اخذ می‌کرد و با این روش درآمدهای میلیاردی به جیب زد؛ موضوعی که در بازار صابونیان و چهارراه ولی‌عصر(عج) و... نمود داشت و به‌واسطه این جرائم که بخش زیادی از آنها توسط بزهکاران و آسیب‌دیدگان اجتماعی رخ می‌داد، شهرداری تهران باقدرت وارد عمل شد و ضربه اساسی را به مافیا زد. امروز ساماندهی دستفروشان در مکان‌هایی که شهرداری تعیین کرده از یک‌سو سبب برچیده ‌شدن بساط مافیا شده و از سوی دیگر با کم‌رنگ‌ شدن حضور بزهکاران و آسیب‌دیدگان، جرائم به حداقل رسیده است. نکته مهم در این ماجرا برقراری امنیت برای فروشندگان و خریداران نوروزی از بازارچه‌های نوروزی است.

همکاری در توقیف موتورها با پلاک مخدوش
پوشاندن و مخدوش کردن پلاک موتورسیکلت راه گریزی از نگاه تیزبین دوربین‌های نظارتی است. در تهران بیش از 3میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد که برخی، از این وسیله برای کار و امرار معاش استفاده می‌کنند، اما عده‌ای هستند که با موتور دست به کارهای خلاف مانند سرقت و کیف‌قاپی و... می‌زنند. این روزها که شهر به‌دلیل خریدهای نوروزی شلوغ است، سارقان و کیف‌قاپان موتورسوار زمینه را مساعد دیده‌اند و برای فرار از دست قانون پلاک را با استفاده از هر ابزاری مخدوش می‌کنند. برای کاهش چنین جرائمی شهرداری تهران از طریق دوربین‌های نظارتی با پلیس راهور برای شناسایی و توقیف آنها همکاری می‌کند. در طرح 10 که از دی‌ماه در معابر مهم شهر ازجمله خیابان ولی‌عصر(عج) شروع شده است از طریق نظارت‌های میدانی و مانیتورینگ، موتورهای متخلف (پلاک مخدوش و...) شناسایی و توقیف می‌شوند. بر این اساس با تمهیدات  پیش‌بینی شده شهروندان در روزهای پایان سال می‌توانند بدون دغدغه خرید نوروزی خود را انجام دهند. همچنین با جمع‌آوری موتورسواران متخلف، آمار سرقت‌های نوروزی در کوچه و خیابان هم قطعا کاهش می‌یابد.

سفر به‌سلامت
پایانه‌ها در سال نو مقصد و مبدأ مسافران نوروزی است و امکان دارد در هنگام تردد در این مکان‌ها وسایل یا حتی کودکانی گم شوند. همچنین ممکن است در این فضاها سرقت هم رخ دهد، بنابراین یگان حفاظت شهرداری تهران در اینجا حضور پررنگ دارد و مأموران یگان تلاش می‌کنند امنیت در پایانه‌ها برقرار شود. پایانه‌های تهران دارای کلانتری هم هست و نیروی انتظامی مستقر در آنها در برقراری امنیت به شهرداری کمک می‌کند. از سوی دیگر شهرداری تهران با راه‌اندازی پایگاه‌های خدمات اجتماعی سعی می‌کند مباحث مربوط به آسیب‌های اجتماعی را در این مکان‌ها مدیریت و ساماندهی کند. طبق تدابیر اندیشیده شده شهروندان می‌توانند به‌سلامت سفر کنند.

مکث
یگان حفاظت شهرداری، آماده تامین امنیت اماکن در ایام نوروز

سرهنگ سیدهادی موسوی، فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران:
تامین امنیت تعداد زیادی از اماکن پربازدید پایتخت در ایام عید با نیروهای یگان حفاظت شهرداری است به همین دلیل نیروهای این یگان به تبعیت از فرماندهی انتظامی کل تهران در 2شیفت تقسیم‌بندی شده‌اند. از یک سو تامین امنیت حدود 15بوستان بزرگ تهران با یگان حفاظت شهرداری است و با توجه به اینکه در ایام نوروز مردم از بوستان‌های پایتخت و فضاهای سبز شهری بیشتر از دیگر ایام استفاده می‌کنند، حفاظت از این فضاها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. به‌عنوان مثال بوستان‌هایی مثل سرخه‌حصار، چیتگر، لویزان، آزادگان، بعثت و ولایت، فضاهایی هستند که ما در آنجا یگان مستقر داریم و امنیت این اماکن با یگان است. از سوی دیگر ما در ایام عید با حجم زیاد بازدید مسافران نوروزی از برج میلاد مواجه‌ایم که تامین امنیت این مکان گردشگری تهران نیز با یگان حفاظت شهرداری تهران است. در برج میلاد، هم در محیط پیرامونی و هم در داخل برج و در زمینه برنامه‌هایی که در این مکان برگزار می‌شود، نیروهای یگان حفاظت شهرداری مسئولیت برقراری و حفظ امنیت را برعهده دارند. در دریاچه خلیج‌فارس هم که در تعطیلات و به‌ویژه ایام نوروز بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارد ما مسئولیت تامین امنیت را برعهده داریم و نیروهای یگان در اطراف دریاچه حضور دارند. برای تامین و حفظ امنیت همه اماکن و مراکزی که مسئولیت امنیت آنها با یگان حفاظت شهرداری است، ازجمله بوستان‌های شهری، عوامل انتظامی و غیرانتظامی یگان به‌صورت شیفتی فعالیت می‌کنند. در آستانه نوروز امسال، نیروهای یگان از 28اسفند تا 14فروردین سال آینده در دونیمه تقسیم‌بندی شده‌اند و هم در بحث برقراری امنیت بوستان‌ها و هم در زمینه موضوعاتی که ممکن است در بوستان‌ها اتفاق بیفتد از قبیل خرید و فروش مواد‌مخدر و مشروبات الکلی، نزاع و درگیری‌های احتمالی، موضوعات حول محور حجاب و عفاف، خودروهایی که ممکن است از قانون تبعیت نکنند و به‌طور کلی تمامی موضوعاتی که مسئولیت آنها با نیروی انتظامی است، اگر در بوستان‌های شهری رخ دهند رسیدگی به آنها با یگان حفاظت شهرداری است. نیروهای یگان همچنین تامین امنیت مساجد و اماکن پر ازدحام پایتخت در شب‌های قدر را نیز برعهده دارند. برای تعطیلات نوروز1403، حدود 230نفر نیروی انتظامی ما درآماده باش صددرصدی هستند و بیش از 3هزار نیروی غیرانتظامی نیز در 2شیفت درآماده‌باش کامل به‌سرمی‌برند.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید