• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 12 اردیبهشت 1402
کد مطلب : 190674
+
-

رشد 29درصدی تولید خودروها در فروردین‌ماه

تولید خودرو‌های سواری در فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 29درصد رشد کرد

آمارها نشان می‌دهد میزان تولید خودرو‌های سواری در نخستین‌ماه سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 13هزارو 167دستگاه معادل 29درصد افزایش داشته است. با این حال، میزان فروش افت 40درصدی نشان می‌دهد.
به گزارش همشهری، شیب صعودی تولید خودرو که از ابتدای سال گذشته آغاز شده همچنان دارد. آنطور که آمار‌ها نشان می‌دهد میزان تولید خودرو در فروردین امسال نسبت به‌مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. این میزان اما در مقایسه با اسفند سال قبل کاهش نشان می‌دهد. سال گذشته تحت‌تأثیر برنامه افزایش تولید، تیراژ تولید خودرو‌های سواری بعد از 4سال از مرز یک میلیون دستگاه گذشت و آنطور که وزارت صنعت اعلام کرده، قرار است در سال‌جاری نیز جمعا 1.7میلیون دستگاه خودرو تولید شود. طبق آمار‌های موجود شرکت‌های خودرو‌ساز در فروردین امسال جمعا 58هزار و 563دستگاه خودرو سواری تولید کرده‌اند که این میزان نسبت به فروردین سال قبل 29درصد رشد نشان می‌دهد. اگرچه این میزان تولید از فروردین پارسال بیشتر است، اما در مقایسه با اسفند سال قبل که 81هزار خودرو سواری تولید شده بود 28درصد کاهش نشان می‌دهد. این به‌معنای آن است که اگر روند تولید در سال‌جاری مطابق با فروردین‌ماه پیش برود، امکان تولید 1.7میلیون دستگاه خودرو سواری وجود ندارد. البته باید درنظر داشت که عملکرد فروردین‌ماه به‌دلیل تعطیلات طولانی نوروز و همچنین تعطیلات مرتبط با‌ ماه مبارک رمضان عملا قابل تعمیم به سایر ماه‌ها نیست.
آمار‌ها نشان می‌دهد که دست‌کم 2میلیون تقاضای انباشته در بازار وجود دارد و به همین دلیل بازار تشنه عرضه محصولات جدید است بنابر‌این چنانچه هدف‌گذاری‌های انجام شده محقق نشود، امکان رشد دوباره قیمت خودرو وجود دارد.

کاهش فروش
باوجود افزایش تولید، آمارها نشان می‌دهد جمع کل فروش شرکت‌های خودرو‌ساز در فروردین امسال 40درصد کاهش داشته است. بیشترین میزان افت فروش مربوط به شرکت ایران خودرو است که در فروردین‌ماه میزان خودرو‌هایی که تحویل مشتریان داده 55درصد کمتر از سال قبل بوده است.
 به‌نظر می‌رسد این کاهش فروش ناشی از اجرای طرح ثبت‌نام یکپارچه خودرو است که در سال گذشته انجام شد و در جریان آن قرار است به 900هزار نفر از متقاضیان براساس اولویت خودرو تحویل داده شود. بخش عمده خودرو‌های فروخته‌شده مربوط به شرکت ایران خودرو بود و قرار است از 16اردیبهشت بار دیگر این طرح اجرا شود. آمار‌ها همچنین نشان می‌دهد میزان فروش سایپا نیز در فروردین امسال 29درصد کاهش داشته و تعداد خودرو‌های تحویلی به مشتریان 5هزار و 366دستگاه افت کرده، با این حال میزان فروش محصولات شرکت پارس خودرو 29درصد افزایش داشته است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید