• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 26 دی 1397
کد مطلب : 44948
+
-

تن‌تن‌90ساله دوباره برمی‌گردد

تن‌تن‌90ساله دوباره برمی‌گردد

آرش نهاوندی/مترجم

همزمان با نودمین سالگرد انتشار تن‌تن، مجموعه کاملی از این اثر پرطرفدار منتشر می‌شود. آمازون و ایندیا تودی نوشتند که به‌مناسبت نودمین سالگرد تولد تن‌تن کمپانی «مولینسارت» (که نامش از کاخ رؤیایی کاپیتان هادوک از شخصیت‌های اصلی داستان‌های تن‌تن برگرفته شده است) از طریق انتشارات «ژوونتود» اقدام به انتشار مجموعه کامل 24داستانی «ماجراهای تن‌تن» در قالب یک «مجموعه» کرده است. در 10ژانویه1929 یا دقیقا 90سال پیش یکی از محبوب‌ترین و مطرح‌ترین شخصیت‌های کمیک جهان توسط هنرمند بلژیکی «ژرژ پروسپه رمی» که امروز او را بیشتر با نام هنری «هرژه» می‌شناسیم در قالب کتابی داستانی و کمیک تحت عنوان «تن‌تن در سرزمین شوراها» متولد شد؛ این شخصیت فردی نبود جز «تن‌تن» که امروز نام و آوازه او در سراسر دنیا به‌عنوان یک خبرنگار جسور و ماجراجو پیچیده است. ‌مدتی کوتاه پس از خلق این شخصیت کارتونی توسط هرژه، تن‌تن با سوییشرتی آبی، شلوار قهوه‌ای لوله تفنگی و موهایی که به طرز عجیبی رو به بالا شانه شده بود، مانند تندبادی دنیا را درنوردید.


تن‌تن در ایران 

در ایران نیز برای نخستین بار انتشارات یونیورسال در سال1350 اقدام به انتشار کتاب‌های «ماجراهای تن‌تن و میلو» کرد. «هدف کره ماه» و «جزیره سیاه» نخستین کتاب‌ها از سری کتاب‌های ماجراهای تن‌تن بود که در سال۱۳۵۰ توسط انتشارات یونیورسال با ترجمه خسرو سمیعی چاپ شد. در کتاب «پرواز714» به‌نام تهران اشاره شده است. انتشار کتاب‌های تن‌تن و میلو در ایران سبب شد تا این شخصیت کارتونی در ایران نیز به محبوبیت کم نظیری برسد.





تن‌تن در جهان 
ماجراهای تن‌تن تا‌کنون به بیش از 70زبان دنیا ترجمه شده و تا به امروز بیش از 200میلیون نسخه فروخته است. هرژه برای نخستین بار نسخه‌های تن‌تن را ازجمله «تن‌تن در سرزمین شوراها» در مجله «پتی ونژتیم» که ضمیمه‌ای بود برای مخاطبان جوان روزنامه «ونژتیم» منتشر کرد. ژرژ پروسپه سپس استودیوی هرژه را تاسیس کرد که 10نسخه از داستان‌های تن‌تن توسط این استودیو تولید شد. کاپیتان هادوک، پروفسور تورنسل، برادران کارآگاه دوپونت - دوپونط ازجمله شخصیت‌های اصلی داستان‌های تن‌تن هستند. راستاپوپولوس نیز از شناخته‌‌شده‌ترین دشمنان تن‌تن در این سری داستان‌هاست.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید