• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 24 دی 1397
کد مطلب : 44507
+
-

خوش‌بینی بورس به رویکردهای بودجه98

مدیرعامل بورس تهران: توجه به اوراق بهادار برای تأمین مالی از نقاط قوت بودجه۹۸ است

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران تأکید بر بهره‌گیری از اوراق بهادار در تأمین مالی دولت و شرکت‌های دولتی را از نقاط قوت بودجه۹۸ اعلام کرد. علی صحرایی با اشاره به امکان اعمال سیاست عملیات بازار باز در لایحه بودجه به سنا گفت: اعمال این سازوکار در بانک مرکزی، ضمن ثبات‌بخشی به بازار می‌تواند نقطه شروعی برای حرکت مجدد اقتصاد از فاز رکود به رونق و کاهش بار تأمین مالی دولت باشد.

 او گفت: بانک مرکزی با خرید و فروش مجموعه‌ای از اوراق بهادار و صکوک دولتی موجود در بازار مالی، امکان استفاده از این ابزار مهم را در سیاستگذاری پولی خواهد داشت.

او لایحه بودجه98را «انقباضی» دانست و گفت: بررسی سرفصل‌های لایحه بودجه۱۳۹۸ نشان می‌دهد منابع و مخارج بودجه در سال آینده نسبت به قانون بودجه امسال ۳۹درصد افزایش یافته است. البته با بررسی جزئی‌تر لایحه بودجه۱۳۹۸ مشاهده می‌شود بودجه عمومی دولت نسبت به قانون بودجه امسال فقط ۸درصد افزایش یافته که این افزایش اندک را می‌توان نوعی سیاست انقباضی دولت درنظر گرفت.

صحرایی با اشاره به نگاه دولت به بازار سرمایه در تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های آینده گفت: اصولا در شرایط فعلی اقتصاد با توجه به تنگناهای مختلف و تنظیم بودجه به لحاظ انقباضی و بهره‌گیری از ‌اوراق تأمین مالی ابزار کارآمدی برای باز‌کردن فضای اقتصاد ایران به نفع بخش خصوصی واقعی خواهد بود و به ارتقای جایگاه بازار سرمایه نیز خواهد انجامید.

توسعه بازار بدهی

مدیرعامل بورس تهران توضیح داد: منابع حاصل از فروش و واگذاری انواع اوراق مالی و اسلامی با رشد ۱۴درصدی نسبت به قانون بودجه سال۱۳۹۷ از ۳۸هزار میلیارد تومان به ۴۴هزار میلیارد تومان رسیده است. این امر حاکی از توسعه بازار سرمایه در بخش بازار بدهی است که در سال‌های اخیر کانون توجه دولتمردان برای تأمین مالی بخشی از مصارف بودجه قرار گرفته است. منابع حاصل از فروش اسناد خزانه نیز با رشدی ۳۷درصدی نسبت به بودجه۱۳۹۷ به میزان ۱۳هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است. همچنین عرضه سایر اوراق مالی به میزان ۲۹هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که بیانگر تنوع‌بخشی ابزارهای مالی در بازار بدهی است.

بودجه‌ریزی براساس عملکرد

او افزود: یکی دیگر از محاسن بودجه۹۸ بودجه‌ریزی براساس عملکرد است؛ دولت تأکید کرده دستگاه‌های اجرایی بودجه‌های خود را براساس قواعد بودجه‌ریزی بر عملکرد ارائه کنند و این اهتمام به انضباط مالی در بودجه قابل ستایش است.

صحرایی‌ پایداری بودجه در مقابل ریسک‌های بین‌المللی، تقویت انضباط مالی، ساماندهی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اصلاح برخی رویه‌ها را از دیگر ویژگی‌های لایحه بودجه آینده دانست و ادامه داد: مدیریت کسری تراز عملیاتی از ملاحظاتی است که خوشبختانه در تدوین بودجه۹۸ به‌خوبی رعایت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید