• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 25 فروردین 1403
کد مطلب : 222134
+
-

گفت‌و‌گو با سیدطاها حسینی قاری بوشهری

روستای چارک، مهد پرورش قاریان خوش‌خوان است

علی‌الله سلیمی- روزنامه‌نگار

جامعه قرآنی کشور هر ساله در ابتدای ‌ماه مبارک رمضان در یک محفل بزرگ قرآنی با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کند. در دیدار سال گذشته رهبر انقلاب با جامعه قرآنی، یک قاری جوان از روستای چارک استان بوشهر موفق شد برای چندمین‌بار در محضر مقام معظم رهبری آیات گوهرباری از قرآن را تلاوت کند. در این دیدار رهبر انقلاب چارک را مرکز قرآنی بوشهر خواندند و با گذشت یک‌سال از این دیدار، برگزاری اجتماع بزرگ قرآنی در این روستا باعث شد تا بار دیگر نام چارک بر سرزبان‌ها بیفتد. حضور پرشور مردم در این محفل نشان داد مردم استان بوشهر و روستای چارک ریشه در قرآن دارند؛ بر همین اساس سراغ سیدطاها حسینی، قاری جوان روستای چارک رفتیم تا از نحوه انس او با قرآن و تاریخ پرشکوه قرآنی این روستا مطلع شویم.

ما پرورش‌یافته مکتبخانه‌ها هستیم
سیدطاها حسینی، قاری 24ساله‌ای که در 14سالگی به محضر مقام معظم رهبری رفت، درباره نحوه انس خود با قرآن می‌گوید: «بنده از 8-9سالگی به سبب اینکه مادرم همیشه در خانه رادیو قرآن گوش می‌داد، تلاوت قرآن را آغاز کردم و از 9سالگی به‌صورت تخصصی زیرنظر سیدعطاء‌الله حسینی تلاوت قرآن را آموزش دیدم.» او فضای معنوی روستا را در انس با قرآن تأثیرگذار دانست و افزود: «فضای معنوی - قرآنی استان بوشهر و روستاهای اطراف آن باعث شد تا به این سمت سوق پیدا کنم؛ چنانچه از قدیم‌الایام در این استان مکتبخانه‌های قدیمی دایر بوده و ما از همان سن کودکی پرورش‌یافته همین مکتبخانه‌ها هستیم.» این قاری قرآن با بیان اینکه فعالیت‌های قرآنی در روستای چارک قدمت دیرینه دارد، می‌گوید: «از بدو پیدایش این روستا آموزش قرآن در قالب مکتبخانه‌ها آغاز شده است، به‌طوری‌که سواد قرآنی ملاک بسیار مهمی در بین افراد روستا بوده است.»

تلاوت در محضر رهبر انقلاب، استرس خاصی دارد
این قاری جوان که 4بار به محضر مقام معظم رهبری رفته است، درباره نحوه حضور خود در محضر ایشان می‌گوید: «بنده 2بار به‌صورت غیررسمی و 2بار به‌صورت رسمی در سال‌های 1392 و 1402 با درخواست شورای‌عالی قرآن در محضر حضرت آقا قرآن تلاوت کردم.» او حس و حال تلاوت قرآن در محضر حضرت آقا را اینگونه توصیف می‌کند: «دیدن حضرت آقا از نزدیک حس خاصی دارد. در جلسه‌ای که حضرت آقا در نخستین روز ‌ماه مبارک رمضان با قاریان قرآن کشور می‌گذارند، اغلب استادان و قاریان قرآن نشسته‌اند و خود حضرت آقا حضور دارند؛ به همین دلیل  به هر کسی می‌تواند استرس وارد شود؛ اما الحمدلله با عنایت خدا و قرآن تلاوت را انجام دادم که به‌زعم دیگران کم‌وبیش خوب بود.»
 
محفل قرآنی چارک بی‌سابقه بود
حسینی، با اشاره به برگزاری محفل قرآنی چارک می‌گوید: « این برنامه در کل استان بوشهر بی‌سابقه بوده است و در این مراسم از روستاهای همجوار هم حضور داشتند. دست‌اندرکاران برنامه محفل که آنجا حضور یافتند، بسیار احساس خوشحالی و امیدواری کردند. همچنین شور و علاقه و همراهی مردم در تلاوت قرآن و پاسخ‌هایی که می‌دادند، بسیار ستودنی بود.»

چارک؛ مهد پرورش قاریان خوش‌خوان
حسینی، چارک را مهد پرورش قاریان خوش‌خوان می‌داند و می‌گوید: «شهرستان دشتی منبع علما، عرفا و ملاهای قدیمی است که در مکتبخانه‌ها آموزش قرآن می‌دادند و مردم آنجا قرآن را یاد می‌گرفتند.» او تأکید می‌کند: «در روستای ما خصوصا در بین سادات این روستا، صدای خوش ارثی است. بیشتر اهالی در مراسم‌های مذهبی مثل ایام محرم و در تلاوت قرآن بسیار زیبا مدیحه‌سرایی می‌کنند و نواها را بسیار زیبا می‌خوانند.» این قاری جوان ادامه می‌دهد: «الحمدلله به برکت قرآن و اهل‌بیت(ع) جوانان این روستا به چشم آمدند، مسئولان از آنها حمایت کردند و اسم روستا بر
سر زبان‌ها افتاد و این روستا به‌عنوان دهکده قرآنی کشور شناخته شد.»

اعتقادات مردم به دین و قرآن همچنان پابرجاست
حسینی می‌گوید: «باتوجه ‌به هجمه‌های فرهنگی و تأثیرپذیری برخی افراد از فرهنگی که قابل‌قبول نیست و بافرهنگ اسلام مغایرت دارد، قرار گرفتن برخی جوانان در محضر قرآن جای شکر دارد. با همه سختی‌هایی که کشور می‌گذراند نباید از قرآن دور شد؛ چراکه قرآن چراغ راه ماست و اگر نخواهیم به رهنمودهای قرآن توجه کنیم ممکن است اتفاقات بدتری برای ما بیفتد.» او ادامه می‌دهد: «اعتقادات مردم با عنایت قرآن و اهل‌بیت(ع) همچنان پابرجاست و این نشان می‌دهد که خیل کثیری از جامعه به این مسائل اهمیت می‌دهند و خیلی از افراد روی فعالیت‌های قرآنی کار می‌کنند.» او با اشاره به روایتی از یک معصوم می‌گوید: «معصوم می‌فرماید که از نشانه‌های مؤمن این است که حداقل روزی 50 آیه از قرآن را تلاوت کند. این توصیه خصوصا برای ما شیعیان 12امامی ایجاب می‌کند که حتما در زمینه‌های قرآنی فعالیت و به توصیه‌های معصومین عمل کنیم.»




 

این خبر را به اشتراک بگذارید