• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44324
+
-

بی‌مهری به ساکنان «مهر»

دور بودن از بافت شهری و قرار گرفتن در بخش صنعتی نظرآباد از مشکلات بزرگ مسکن مهر این شهرستان است

محله
بی‌مهری به ساکنان «مهر»

زهرا اشرف‌زاده|  البرز-خبرنگار:


پس از تکمیل فرایند ساخت‌و‌ساز در مسکن مهر نظرآباد 2880 واحد مسکونی در این منطقه به متقاضیان واگذار شد. در ابتدا این مسکن‌ها هیچ امکاناتی نداشتند، اما به تدریج با وجود مسجد، مدارس مقطع ابتدایی و راهنمایی و مجتمع تجاری مسکن مهر نظرآباد شکل یک شهر را به خود گرفت ولی این امکانات تنها بخشی از مشکلات ساکنان منطقه را حل کرد و اکنون پس از گذشت یک دهه از آغاز طرح مسکن مهر نظرآباد، این شهرک همچنان با مشکلات و کاستی‌هایی روبه‌روست که زندگی ساکنان آن را تحت‌الشعاع قرار داده است. دور بودن این شهرک از بافت شهری و قرار گرفتن در بخش صنعتی نظرآباد باعث شده اهالی از نبود امنیت مطلوب گلایه داشته باشند. کمبود خدمات شهری هم از مشکلاتی است که ساکنان را رنج می‌دهد.


ضرورت توجه بیشتر به امنیت

برای پیگیری موضوع و گفت‌وگو با ساکنان منطقه، راهی مسکن مهر نظرآباد شدیم. راننده تاکسی که قرار بود ما را به این شهرک برساند از همان ابتدا شروع به برشمردن معضلات منطقه کرد و گفت: مشکلات شهرک یکی دوتا نیست. از صبح تا عصر گشت نیروی انتظامی در شهرک وجود دارد، اما شب‌ها نیستند و همین موضوع باعث شده تعداد دزدی‌ها در ساعات تاریکی بیشتر شود. «حسین وادی‌دار» می‌افزاید: مشکل اصلی این است که گویی خدمات شهری به اینجا تعلق نمی‌گیرد. وارد شهرک که می‌شوی، انگار به یک منطقه متروکه وارد شده‌ای نه فضای سبزی دارد نه خانه‌های باکیفیت و نه ظاهر مرتب.


لزوم ساماندهی خانه‌های اجاره‌ای

یکی از ساکنان محله که دست در دست دختر خردسالش از مدرسه به خانه برمی‌گردد، از واگذاری خانه به افراد مجرد شاکی است و می‌گوید: وجود خانه مجردی و گروهی باعث شده احساس امنیت نداشته باشیم. هیچ فاکتوری برای انتخاب مستاجر وجود ندارد و هر کسی با اندکی سرمایه می‌تواند اینجا یک واحد اجاره کند و همین موضوع باعث افزایش رفت‌وآمد‌های مشکوک شده که آرامش را از همه سلب می‌کند تا جایی که من و همسرم به فکر نقل مکان از اینجا هستیم.

«سمیرا پوردشت» می‌افزاید: آمار دزدی در محله مسکن مهر بالاست. او که خودش یک بار مورد سرقت قرار گرفته است، می‌گوید: ساعت حدودا 13 یا 14 ظهر بود و من از خرید به منزل برمی‌گشتم که یک موتور‌سوار با چاقو مرا تهدید کرد و النگوهایم را به سرقت برد. همان لحظه با پلیس تماس گرفتم اما به دلیل دوری راه بیش از یک ساعت طول کشید تا ماشین گشت‌زنی از پاسگاه نجم‌آباد به اینجا برسد.

یکی از اعضای هیئت‌مدیره مسکن مهر نظرآباد که تمایلی به ذکر نامش نداشت، درباره حل مشکل خانه‌های خالی می‌گوید: برای حل این مشکل از صاحب‌خانه‌ها و ساکنان هر ساختمان خواستیم با کسب اطلاع دقیق خانه خود را اجاره دهند و اگر ساکنان ناراضی بودند، حتما به صاحبخانه اطلاع می‌دهند تا همکاری لازم را انجام دهد. 


نبود خدمات شهری

یکی از مشکلات این شهرک که به محض ورود قابل مشاهده است زباله‌ها و نخاله‌هایی است که در همه جا می‌توان مشاهده کرد و بوی نامطبوع آن در کنار واحدهای مسکونی باعث آزار ساکنان شده است. یکی از ساکنان با بیان این‌که نبود امکانات خدمات شهری مناسب از دیگر مشکلات این منطقه است، ادامه می‌دهد: با توجه به این‌که مسکن مهر دور از بافت شهری است، تخلیه زباله و نخاله اطراف شهرک بسیار زیاد است.

«احمد مرادی» اضافه می‌کند: سطل‌های زباله‌ اغلب پر است و خیابان‌ها کمتر رنگ نظافت به خود می‌بینند. خودمان چند روز یک بار زباله‌ها را جمع می‌کنیم و آتش می‌زنیم. با این‌که این کار هم برای محیط ‌زیست و هوا ضرر دارد، اما چاره‌ای جز این نداریم؛ چراکه به علت بوی نامطبوع نمی‌شود از خیابان رد شد.وی ادامه می‌دهد: نبود امکانات رفاهی و آموزشی مناسب، نبود امکانات شهری و کمبود خدمات بهداشتی و درمانی از دیگر مسائلی است که مردم را رنج می‌دهد.


فاضلاب رها‌شده

یکی دیگر از شهروندان به بوی بد فاضلاب که باعث ناراحتی ساکنان می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید: علاوه بر بوی نامطبوع، کمبود آب و تاریکی خیابان‌ها هم مشکلاتی را به‌وجود آورده است که از مسئولان می‌خواهیم به این مورد رسیدگی کنند.«مریم کیان» اضافه می‌کند: بارها به سازمان‌های مختلف مراجعه کرده‌ایم اما هیچ کدام مسئولیت حل مشکلات اینجا را به عهده نمی‌گیرند و وظایف را به دیگری محول می‌کنند. حالا ما مانده‌ایم با یک دنیا مشکل.


اختلافاتی که مانع حل مشکلات شده است

مسئول روابط عمومی بنیاد مسکن البرز در رابطه با اینکه راه و شهرسازی قرار بود زمین‌هایی را به شهرداری بدهد، می‌گوید: متولی اصلی مسکن مهر وزارت راه و شهرسازی است و بنیاد مسکن اجرا و ساخت آن را بر عهده داشته است.
 « بهاره میرزایی» می‌افزاید: طبق قانون هر شهرکی که ساخته می‌شود، باید 10 درصد از آن مانند ملک تجاری، زمین و ... به شهرداری تعلق بگیرد، چراکه شهرداری بودجه‌ای از جایی نمی‌گیرد و برای این‌که خدمات بدهد باید هزینه‌ای دریافت کند اما در دولت دهم مصوب شد که این 10 درصد به مسکن‌های مهر تعلق نمی‌گیرد.

وی اضافه می‌کند: اکنون شهرداری می‌گوید به دلیل کمبود درآمد و بودجه خواستار حق خود است. راه و شهرسازی نیز به قانون استناد می‌کند و پرداخت نمی‌کند، اما تصمیمی که هفته گذشته در فرمانداری نظرآباد گرفته شد این است که به هر کدام از نهادهایی که قرار است خدمت ارائه دهد زمینی تعلق بگیرد. ‌فرمانداری نظرآباد نیز پیگیر حل این مشکل است.


بسترسازی برای ارائه خدمات شهری

عضو شورای شهر نظرآباد در رابطه با مشکلات خدمات شهری مسکن مهر نظرآباد می‌گوید: اکنون خدمات شهری به این منطقه تعلق می‌گیرد. با این وجود در جریان کمبودها در این منطقه هستیم. «نرگس تقوایی» در گفت و گو با همشهری  می‌افزاید: در ابتدای ساخت مسکن مهر قرار بر این بوده که توافقاتی بین بنیاد مسکن و شهرداری صورت بگیرد تا شهرداری به این منطقه خدمات دهد اما این اتقاق تا این لحظه نیفتاده است؛ با این حال ما تا حد امکان به مسکن مهر خدمات ارائه می‌دهیم. وی ادامه می‌دهد: این مشکلات مختص مسکن مهر نیست و در کل شهرستان به دلیل کمبود این معضلات وجود دارد، چراکه شهرداری یک نهاد خودگردان است و بودجه‌ای دریافت نمی‌کند، به همین دلیل مردم و سازمان‌های مختلف باید ما را در این زمینه یاری کنند.

تقوایی اضافه می‌کند: شهرداری نظرآباد تا چند ماه قبل با پیمانکار قرار داشت اما به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد با او قطع همکاری کرده است و خود این کار را انجام می‌دهد؛ به همین دلیل با کمبود نیرو و ماشین‌آلات مواجه است، با این حال در تلاش هستیم تا مشکلات را حل کنیم.عضو شورای شهر نظرآباد می‌گوید: مسکن مهر نظرآباد در یک منطقه صنعتی قرار گرفته است و فاضلاب‌ها در آنجا رها می‌شود. از سازمان‌های مختلف خواسته‌ایم برای حل این مشکلات با ما همکاری کنند. برای ساخت فضای سبز هم نیاز به واگذاری زمین است که این اتفاق هنوز نیفتاده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید