• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
چهار شنبه 15 فروردین 1403
کد مطلب : 221487
+
-

مهر تأیید شورا بر ساخت مسجد قیطریه

رئیس شورای شهر تهران: باید کمی فکر کنیم و تحت‌تأثیر جو روانی و تبلیغاتی قرار نگیریم چرا که تهران مسجد کم دارد و ما براساس قانون عمل می‌کنیم

گزارش
مهر تأیید شورا بر ساخت مسجد قیطریه

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

ساخت مسجد در بوستان قیطریه. موضوعی که حواشی زیادی پیدا کرده و مدتی است در شبکه‌های اجتماعی اخبار نادرستی از آن بازنشر می‌شود. ساخت مسجد در بوستان‌های فرامنطقه‌ای تهران مجوز شورای شهر تهران و شورای ساماندهی و گسترش مساجد تهران را دارد اما گویا عده‌ای با این اقدام شهرداری موافق نیستند. ازاین‌رو یک‌بار ادعای قطع درختان به بهانه ساخت مسجد مطرح می‌شود و یک‌بار ادعای عدم‌ساخت مسجد در پارک طی ادوار گذشته را دارند.  گرچه طی روزهای گذشته مدیران شهری درخصوص نحوه ساخت این مسجد و قطع نشدن درختان و... توضیحاتی ارائه دادند اما دیروز (سه‌شنبه) در دویست و بیست و چهارمین جلسه شورای شهر تهران، پرونده این مسجد بررسی شد و مهدی چمران رئیس پارلمان شهری تأکید کرد که برای احداث مساجد در شهرها و پارک‌ها مطالعه و امکان سنجی انجام می‌شود و سال82 هم برای مساجد و ساخت‌وساز مسجد بودجه تعیین شده بود که از افتخارات شورا محسوب می‌شود.  او همچنین گفت: «برای ساخت مسجد در بوستان قیطریه نه قرار است درختی قطع و نه فضایی اشغال شود. پس باید کمی فکر کنیم و تحت‌تأثیر جو روانی و تبلیغاتی قرار نگیریم چرا که تهران مسجد کم دارد و باید ۴۰۰ مسجد در پایتخت ساخته شود و ما براساس قانون عمل می‌کنیم و هیچ‌کس حق ندارد کار خلاف قانون انجام دهد.» چمران در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: «انقلاب ما با مسجد آغاز شد و در دفاع مقدس دیدیم همه از مسجد به جبهه عازم می شدند و از مسجد بود که همه به میدان آمدند؛ بسیج ما حرف اول را می زد؛ این بزرگ‌ترین تجربه ای است که آموخته ایم و باید به آن ارج بنهیم.»

اختصاص کمتر از یک‌درصد بوستان
اشغال فضای بوستان برای ساخت مسجد ازجمله مواردی است که توسط منتقدان مطرح می‌شود اما بنا به‌گفته‌های رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران ساخت مسجد کوثر در پارک قیطریه کمتر از یک‌درصد مساحت پارک را اشغال می‌کند. سید محمد آقامیری با بیان اینکه مدیریت شهری در دوره ششم تلاش کرده فضای پارک‌ها برای حضور خانواده‌ها مناسب‌سازی‌ و سرانه خدماتی آنها تامین شود، گفت: «برای ساخت مسجد در پارک‌ها مصوبه‌ای مربوط به سال83 وجود دارد كه طبق آن تاکنون ۴۳مسجد در پارک‌های مختلف تهران همچون پارک پلیس، لویزان، لاله و... ساخته شده است. همچنین براساس مصوبه شورای ساماندهی و گسترش و توسعه مساجد تهران، 34مسجد در بوستان‌ها ساخته می‌شود که یکی از آنها ساخت مسجد در پارک قیطریه است.» برخی به‌وجود مسجد در فاصله کم از بوستان قیطریه اشاره کردند. آقامیری با بیان این مطلب عنوان کرد: «نزدیک‌ترین مسجد به نقطه جانمایی شده برای ساخت مسجد در بوستان قیطریه ۴۵۰متر فاصله هوایی دارد که فاصله زمینی آن حدود ۶۰۰متر است. مبناي ساخت مسجد فاصله 400متری است و از این‌رو ساخت این مسجد مشکلی ندارد.» به‌گفته او در زمانی که جمعیت در این محدوده بسیار کمتر بوده و خانه‌ها بیشتر به‌صورت ویلایی بوده در همان محدوده به فاصله ۲۰۰متر مسجد ساخته شده و اتفاقا مورد استقبال اهالی واقع شده است.
رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه مقرر است ۸۰۰متر از این پارک برای ساخت مسجد اختصاص یابد، تأکید کرد: «این متراژ کمتر از یک درصد مساحت پارک را اشغال می‌کند. ذهنیت‌هایی درست شده که قرار است در این محدوده قطع درخت انجام شود درحالی‌که اعضای شورا و شهردار تهران از محدوده بازدید داشتند و هیچ درختی در اینجا قطع نخواهد شد. تعدادی درخت با قطر بسیار کم و در حد نهال در این محدوده منتقل خواهد شد و بی‌تردید این ظلم به کارمندان شهرداری به‌ویژه حوزه فضای سبز است که ظرف 3سال گذشته ۴۷۵۰متر به کمربند سبز شهر تهران اضافه کرده‌اند. بی‌تردید شهرداری دلسوزترین نهاد برای حفظ و گسترش فضای سبز و صیانت از درختان است.» آقامیری در پایان تأکید کرد که ساخت مسجد خیرکثیر است و نباید مانع این کار خیر شویم. هر کس یک کلمه در این امر مانع شود مکافات عمل خود را در دنیا و آخرت دریافت می‌کند.

تصمیم‌گیری در شورای ساماندهی مساجد
علاوه بر مصوبه شورای شهر تهران، ساخت و گسترش مساجد در شورای ساماندهی مساجد هم پیگیری می‌شود. در این شورا علاوه بر نماینده شهرداری، نمایندگانی از شورای شهر، مرکز امور مساجد، سازمان اوقاف و مجموعه‌های مرتبط در آن حضور دارند. علیرضا نادعلی و سیدمحمد آقامیری نمایندگان شورای شهر تهران هستند که در شورای ساماندهی مساجد حضور دارند. به‌گفته سخنگوی شورای شهر تهران شورای ساماندهی و گسترش مساجد تهران، یک شورای فرانهادی است و روسای سازمان‌ها، معاونان و حتی شهرداران مناطق در جلسات این شورا شرکت می‌کنند. علیرضا نادعلی با بیان اینکه بسیاری از مساجدی که در این شورا بررسی می‌شوند، نیاز به بازسازی دارند، تأکید کرد که مسئله جدید این است که تعداد زیادی از این مساجد توسط خیرین ساخته می‌شود. در بوستان قیطریه هم شهرداری تنها زمین را می‌دهد و این مسجد در پارك قیطریه توسط مردم و خیرین ساخته می‌شود. او ادامه داد: «مسجد در شمالی‌ترین نقطه پارک ساخته می‌شود. درواقع محلی که برای ساخت مسجد درنظر گرفته شده تقریبا بدون کاربری است و نقطه کور محسوب می‌شود. تعداد اندکی درخت جوان و حدود 4درخت کهنسال وجود دارد که با حساسیت و دستور شهرداری طرح پیمانکار به‌گونه‌ای تغییر کرد تا هیچ درختی قطع نشود.» سخنگوی شورای شهر تهران به موضوع دوقطبی شدن اشاره و عنوان کرد: «مسئله قابل اهمیت این است که برخی تلاش می‌کنند در جامعه و حاکمیت دوقطبی ایجاد کنند و این دشمنان می‌خواهند دوقطبی را بین عده‌ای قشر خاکستری که مخالف مسجد هستند و تعدادی تحت عنوان دوستداران محیط‌زیست ایجاد کنند که سیاه و سفید را برعکس نشان دهند. نباید اموری که در این دوره مدیریت شهری به‌درستی انجام می‌شود را به چالش کشید.»

مکث
شهرداری مصمم در حفاظت از فضای سبز


علی‌محمد مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران:
از شایعاتی که بر سر ساخت مسجد در بوستان قیطریه به‌وجود آمده است، تعجب می‌کنم؛ مگر قرار است هر جایی مسجد ساخته ‌شود، درخت قطع شود؟ از دهه ۷۰ تاکنون در ۴۳بوستان فرامنطقه‌ای تهران مسجد احداث شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. پارک قیطریه هم مثل دیگر پارک‌های فرامنطقه‌ای، نیاز به توسعه فضای فرهنگی دارد و درخواست احداث مسجد در آن شده است، اما این به معنای قطع درختان پارک نیست و مانند دیگر پارک‌ها برای ساخت‌وساز در درون فضای پارک، به هیچ‌وجه هیچ درختی قطع نمی‌شود. مسجد پارک قیطریه قرار است درست جای یک انبار متروکه و در نزدیکی خیابان اصلی ساخته شود. در طرح اولیه قرار به جابه‌جایی ۴اصله درخت بود که پس از بازدید شهردار تهران و دستور اکید او بر عدم‌جابه‌جایی این درختان، نقشه ساخت مسجد تغییر کرد. در نقشه جدید هیچ درختی حتی جابه‌جا هم نخواهد شد. اساسا احداث مسجد هیچ تزاحمی برای هیچ‌کدام از درختان پارک ایجاد نخواهد کرد. ساخت مسجد یکی از افتخارات ماست، اما نه اینکه باعث تخریب فضای سبز شود. ما که در ارتفاعات بالای ۲۰۰۰متر در تهران در‌حال درخت‌کاری هستیم، حتما  اجازه تعرض به فضای سبز شهر را نخواهیم داد. شهرداری مصمم به حفاظت از فضای سبز است؛ بنابراین اگر مراکز فرهنگی اعم از مسجد، فرهنگسرا، کانون پرورش فکری و.‌.. در محیط بوستان‌ها ساخته می‌شود در محدوده‌های فاقد درخت است. تاکنون در بوستان پلیس، لاله، آزادگان، لویزان و ده‌ها بوستان دیگر، مساجد بزرگ و مراکز فرهنگی متعددی احداث شده و بوستان قیطریه هم از این موضوع مستثنا نیست. طبق سیاست شهرداری مبنی بر توزیع عادلانه فضای سبز شهری در مناطق با سرانه فضای سبز پایین به‌دنبال تملک اراضی و ایجاد پارک عمومی هستیم. مناطق 7، 8، 10، 11، 12و 17 سرانه فضای سبزشان زیر ۱۰متر است که در اولویت ساخت پارک و بوستان هستند. در این مناطق در حال شناسایی محدوده‌هایی برای توسعه فضای سبز در آن و تملک اراضی مورد نیاز هستیم. سرانه فضای سبز تهران از استانداردهای بین‌المللی بالاتر است و با وجود این پراکندگی فضاها عادلانه نیست و باید لکه‌های مشجر و پهنه‌هایG را به پارک عمومی تبدیل کنیم. با همین رویکرد نیز سال گذشته ۲۸بوستان محله‌ای با تملک احداث شد که ۴بوستان آن در منطقه ۱۰ بود. سال گذشته زمین و اراضی متعددی را به ارزش ۶۰۰میلیارد تومان تبدیل به پارک کردیم؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت هدف شهرداری تهران توسعه فضای سبز و توزیع عادلانه آن است. امسال بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰هزار اصله درخت در کمربند سبز تهران، منازل و معابر شهری کاشته شده است. طی 3سال گذشته در دوره مدیریت جدید شهرداری ۴۷۵۰هکتار توسعه جنگل‌کاری در شهر تهران به بهره‌برداری رسید و 101بوستان محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای احداث شد و مورد  بهره‌برداری قرار گرفت. این آمار بیانگر عزم شهرداری برای توسعه فضای سبز و حفظ درختان است و اگر مراکز فرهنگی هم ساخته می‌شود در مناطق فاقد درخت خواهد بود.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید