• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 22 دی 1397
کد مطلب : 44246
+
-

ریزنویس

سال76، غیراز انتخابات ریاست‌جمهوری خبرهای دیگری هم داشته

محمدتقی حاجی‌موسی

عوضش سماق‌ آزاده - مسئولان بهداشت کشور در سال‌های گذشته یک مقدار با خوردنی‌های جدید و تنقلات مشکل داشتند و هر چیز جدیدی به بازار می‌آمد می‌گفتند نخورید چون مریض می‌شوید؛ مثلا همان موقع می‌گفتند توی پفک نفت وجود دارد و دلیلش هم آتش گرفتن پفک است! داخل بستنی‌ها هم رنگ است و شیرموز هم معلوم نیست چقدر مانده و ضمن تقویت بیش از حد، موجب مسمومیت خواهد شد. با این همه دوستان پزشک دست ما را در مواردی هم باز گذاشته بودند و با سماق مکیدن ما مشکلی نداشتند و اجازه می‌دادند در اوقات فراغت سماق مصرف کنیم که از همین جا از آنها تشکر می‌کنیم. ولی واقعا مشکل بستنی چوبی چه بود؟ چوبش مشکل داشت؟

شتر هم شترهای قدیم- قاچاقچی جماعت دلش برای کسی نمی‌سوزد و تا می‌تواند از بقیه سواری می‌گیرد و تنها به فکر سود خودش است. نشانه این قساوت‌قلب را هم می‌توان در استفاده بیش از ظرفیت از شترهای بینوا دید. تابستان  76و درست در وسط تیرماه، خبر آمد که از یک کاروان شتر در کویر، 79کارتن سیگار و توتون کشف شده که طبق محاسبات ما این میزان بار را معمولا 3تا خاور هم نمی‌برد و چه برسد که این بار در گرمای تیرماه کویر باشد‌.جا‌دارد از همین جا ضمن محکوم کردن حرکت قاچاقچی‌ها و تشکیل کمپین نه به خشونت علیه شترها، از شترها هم عذرخواهی و قدردانی کنیم که این همه زحمت می‌کشیدند تا ما سیگار بکشیم ولی خب نشد.

منظورتون چیه؟ - بعضی وقت‌ها آدم از نتیجه یک فعالیتی آگاهی ندارد و بعدا که فهمید چه کاری کرده دودستی می‌کوبد توی سرش و کاسه چه کنم چه کنم دستش می‌گیرد. نمونه‌اش پیام یکی از مخاطبین به روزنامه اطلاعات که گفته برخورد منشی پزشکان به‌خصوص پزشکان معروف با مراجعین خوب نیست و عطوفت ندارند و خشونت به خرج می‌دهند. ثمره این پیام حالا این شده که برای استخدام یک منشی مطب پزشک غیرمعروف حتی شما باید هزار و یک آپشن منحصر به فرد داشته باشی و این شغل هم برای ما از حیز‌ انتفاع ساقط شد. بد بود قبلا منشی‌ها سبیل چخماقی داشتند؟ حالا خوب شد؟

وقتی ملت نفتی بودند - یک آقای کارشناسی در سال 76 گفته که هر ایرانی در سال10 بشکه نفت مصرف می‌کند و این خیلی بد است و باید جلویش گرفته شود. ما که آن موقع بچه بودیم و نمی‌توانستیم پاسخ وی را بدهیم ولی الان از فرصت استفاده کرده و جوابش را می‌دهیم. آن موقع هر بشکه نفت نهایتا 20دلار بوده و 10تایش می‌شده 200دلار که با دلار 600تومانی آن موقع هم حساب کنید یعنی ما سالی 120هزار تومان خرج داشته‌ایم که الان می‌شود 6 تا بسته اینترنت 4گیگابایتی. همین نوگلان باغ زندگی که بعضی‌هایشان با 2گیگ‌اش هم دچار مشکل می‌شوند. حالا اگر پاسخی هست ما در خدمتیم.

الان همه مشکلات کشور حل شده؟ - از نیمه دهه‌70 به بعد اوضاع زندگی مردم رو به بهبود گذاشت و مردم کمی احساس راحتی کردند که این مسئله ناراحتی بعضی مسئولین را به همراه داشت و دنبال راهی بودند تا حرص ما را دربیاروند؛ مثلا وزیر آموزش و پرورش یکهو همین جوری صبح از خواب بلند شد و اعلام کرد تعطیلات تابستانی بچه‌ها زیادی طولانی است و معضل است و باید اصلاح شود. البته ایشان نگفت که آیا این بزرگ‌ترین مشکل کشور یا سیستم آموزشی کشور است یا چه؟ البته این را هم نگفت که فرض کنید بچه‌ها یک‌ماه دیگر هم در تابستان به مدرسه بروند. برق دارید؟ کولر دارید؟ آب دارید؟ پول دارید؟ اصلا کلا ماذا فازا؟!

همین دورهمی‌ها رو دوست داریم - ایرانی‌ها از اول مردم خونگرمی بودند و همیشه دوست داشتند دور هم جمع شوند و بگویند و بخندند و خوش بگذرانند؛ نمونه‌اش رسم و رسومات ما که همه‌شان بر مبنای بالای 20نفر تنظیم شده و هر چه جمعیت بیشتر، شور و حال بیشتر. همین فرهنگ در اردیبهشت 76 و وقتی دمای هوای قشم روی 45درجه قرار داشت باعث شده بود هزاران مسافر به این جزیره تازه کشف شده بروند و بخواهند ضمن تفریح و خوشگذرانی و گشت‌و‌گذار، یک مقدار محدودی کالا هم با خودشان بیاورند و بفروشند. این ازدحام البته آنقدر زیاد شد که دولت سفر به قشم را موقتا ممنوع اعلام کرد تا اقلا توی گمرک قشم یک کم هواخور وجود داشته باشد و مسافرین از خفگی نمیرند؛ تصمیمی که یکی از بهترین تصمیمات تاریخ دولت‌های ایران بعد از حمله مغول بوده است. البته 2روز بعد این سفر آزاد شد!

تولید ملی، افتخار ملی - وقتی عروسک‌های باربی به سمت ما تهاجم کردند، مسئولان فرهنگی تصمیم گرفتند با دارا و سارا به جنگ آنها بروند که اکنون بعد از 21سال می‌بینیم چقدر هم موفق عمل کرده‌اند و با انجام عملیات فریب علیه باربی حالا حتی یک دانه دارا و سارا هم باقی نمانده و تنها خاطراتشان در یاد ماست. البته ناگفته نماند که طراحی ظاهر این عروسک‌ها و بهت و ترس موجود در چشمانشان یکی از دلایل عدم‌اقبال کودکان به آنها بود.

ما فقط نگاه می‌کنیم - 15اسفند سال76، نماینده رئیس‌جمهور در امور بازسازی مناطق جنگ زده اعلام کرد که «کار بازسازی مناطق جنگ‌زده کشور پایان یافته است». این جمله از سوی گوینده آنقدر طبیعی گفته شده که خود ما الان به عقل و چشم‌مان شک کرده‌ایم و داریم فکر می‌کنیم پس آن چیزهایی که ما دیدیم چیست؟ یعنی ما هنوز هم خوابیم؟ الان یعنی در سال97، مناطق جنگ زده همه‌شان بازسازی شده‌اند؟ پس آن مسئول منظورش چه بوده؟ آیا شوخی کرده؟ توی روز درخت‌کاری حس طنز داشته یا چه؟ 



 

این خبر را به اشتراک بگذارید