• سه شنبه 11 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 21 شوال 1445
  • 2024 Apr 30
دو شنبه 16 مرداد 1402
کد مطلب : 199092
+
-

روایت‌هایی از آزار و اذیت معلولان در مرکز توانبخشی مجوزدار بوشهر

معلولان به مرکز دیگری منتقل شدند

چند روزی است که انتشار یک کلیپ، احساسات ایرانیان را حسابی جریحه‌دار کرده است. این فیلم کوتاه، درباره نحوه برخورد غیرانسانی در یک مرکز توانبخشی در بوشهر است که در آن نشان داده می‌شود که کسانی، در حال ضرب و شتم معلولان هستند. انتشار همین فیلم کافی بود تا افکار عمومی، مطالبه برخورد با عوامل این رفتارهای غیرانسانی را دنبال کند. مسئولان هم با توجه به حساسیت بالای این مسئله، دنباله ماجرا را گرفتند تا ببینند چه اتفاقی افتاده است.
در بررسی‌های اولیه، مشخص شده که این ویدئو، متعلق به ضرب و شتم معلولان ذهنی مرکز توانبخشی نیلوفران آبی در بوشهر بوده است. بهزیستی کشور هم سریع وارد عمل شد و در اطلاعیه‌ای گفت که هم مجوز این مرکز لغو خواهد شد و هم دیگر معلولانی که در آن نگهداری می‌شوند، به مراکز دیگر انتقال خواهند یافت. گفته می‌شود که این مرکز، 105معلول را نگهداری می‌کرده. حال برخی از مراکز مرتبط با حقوق معلولان با بازنشر این ویدئو، خواستار برخورد جدی‌تر با مسئولان این مرکز شدند که ادعا می‌شد سابقه چنین تخلفاتی را داشته‌ است.
در اطلاعات دیگری که ارائه شد، گفته شد که ضارب لباس قرمز، از پارسال از این مرکز اخراج شده و این فیلم، مربوط به تابستان سال گذشته بوده است. هرچند که برخی اشاره کرده‌اند که با توجه به این فیلم منتشر شده، برخوردهای صورت گرفته تنها معطوف به این فرد نبوده و پرسنل دیگری از این مجموعه هم چنین رفتارهایی داشته‌اند؛ رفتارهایی چون نشستن روی آنها، بستن دست و پای‌شان به تخت و فشردن گلو! البته نکته‌ای دیگر که برخی از درگاه‌های مرتبط با حقوق معلولان به آن اشاره کرده‌اند، آن است که فرد پیراهن قرمزی که ادعا می‌شود سال گذشته از این مجموعه اخراج شده، تا همین چند وقت پیش هم در این مرکز سرگرم کار بوده و اخراجش به دلایل دیگری صورت گرفته است؛ ادعایی که مشخص نیست صحت داشته یا نه.
در ادامه ماجراهای مرتبط به مرکز نیلوفران آبی که ظاهرا گفته می‌شود 2 شعبه در بوشهر هم دارد، رئیس دادگستری بوشهر، اعلام کرد دستور بازداشت خاطیان صادر شده و برای این مرکز معلولان هم پرونده کیفری تشکیل شده است. همانطوری هم که اشاره شد، به‌ گفته مدیر کل مدیریت عملکرد بهزیستی کشور، «مددجویان ساکن در مرکز غیردولتی نیلوفران آبی به مراکز دیگری جهت برخورداری از خدمات بهتر در استان بوشهر منتقل شدند.» سیدجواد حسینی، همچنین اشاره کرده: «به‌دلیل اهمیتی که به جامعه هدف بهزیستی می‌دهیم در نخستین فرصت، تیمی از ستاد بهزیستی به بوشهر حرکت کرد و آنجا مستقر شد و مستندات را بررسی کرد.» او صیانت از جامعه هدف را جزو اولویت‌های بهزیستی برشمرد و البته برخوردهای قضایی را در حیطه اختیارات دادستانی دانست.
همچنین در ادامه نیز اعلام شد که عامل اصلی ضرب و جرح معلولال این مرکز هم دستگیر شده است تا برخوردهای قضایی و کیفری با او صورت بگیرد. این فرد، همان فرد پیراهن قرمز در فیلم است. به‌گفته سرهنگ جهانبخش طهماسبی، معاون اجتماعی فرماندهی نیروی انتظامی بوشهر، «با انجام اقدامات اطلاعاتی، مخفیگاه فرد مورد نظر در مدت زمان کمتر از یک ساعت پس از انتشار این فیلم شناسایی و پس از هماهنگی قضایی، طی عملیاتی غافلگیر‌کننده دستگیر شد.»
اما نکته عجیب درباره این مرکز، آن بود که به‌گفته رئیس‌کل دادگستری بوشهر، این مرکز از استانداردهای خوب بهداشتی و امکانات مناسبی برخوردار بوده که در دیداری که از آن داشته‌اند، مشخص بوده است. این مرکز که میزبان 105معلول بوده، به گفته دادگستری، پیش از این نیز مورد تأیید بهزیستی استان قرار داشته است. این نکته را البته مدیرکل بهزیستی بوشهر هم تأیید کرده است: «فیلمی که از کتک‌زدن یک معلول به شبکه‌های اجتماعی ورود کرده از یک مرکز غیردولتی ولی دارای مجوز از بهزیستی استان بوده است.» حسین اسدی‌راد همچنین اشاره کرده: «این فیلم براساس آنچه زیرنویس شده و به تاریخ میلادی قید شده است مربوط به مرداد‌ماه سال گذشته بوده که فردی این فیلم را نگه داشته و از امروز شروع به انتشار در فضای مجازی کرده است. اصل این عمل غیرانسانی کتک‌زدن یک معلول، مورد تقیبح سازمان بهزیستی است و به محض مشاهده این فیلم ورود کردیم و مراجع قضایی را در جریان کار قرار دادیم.» این مقام بهزیستی استان بوشهر، اشاره کرده به‌دلیل محدودیت مکان در مراکز دولتی، ناچارند که برخی از معلولان را به سمت مراکز غیردولتی، ولی مجوزدار، هدایت کنند تا نگهداری از معلولان اتفاق بیفتد. در نهایت اینکه با ورود دادستان، کمیسیون اضطراری برای این مرکز تشکیل شده تا در کنار سلب امتیاز، برخورد کیفری و قضایی لازم هم با آن صورت گیرد. گفته شده که برخی افرادی که در این فیلم اقدام به ضرب و شتم کرده‌اند، تحت عنوان مادریار، پدریار و نیروی خدماتی فعالیت می‌کنند که اتفاقات
 پیش آمده مربوط به این نیروهاست. موضوع استفاده از نیروهای غیرمتخصص در حوزه نگهداری از معلولان، موضوعی است که فعالان این حوزه بارها نسبت به آن تذکر داده‌اند؛ موضوعی که باعث می‌شود تا چنین اتفاقات تلخی بیفتد و افکار عمومی را حسابی به هم بریزد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید