• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 8 دی 1397
کد مطلب : 42646
+
-

رشد خانه‌های مجردی ساکنان قلب تاریخی تهران را نگران کرده است

مجوز عبور مجردها از دروازه شمیران

مجوز عبور مجردها از دروازه شمیران

معصومه غلامی|خبرنگار

منطقه 12


سال‌ها پیش اگر مجرد بودید و از دیارتان برای کار و تحصیل راهی تهران می‌شدید، به آسانی امروز نمی‌توانستید خانه اجاره کنید. هیچ‌کس حاضر نمی‌شد به مرد یا زن تنها خانه اجاره بدهد و این کار را خلاف عرف می‌دانستند. امروز در گذر زمان، پدیده مجرد‌نشینی رواج پیدا کرده و رشد صعودی گرفته است. پدیده‌ای که سبب نگرانی اهالی محله دروازه شمیران در تکه دوازدهم تهران شده و آنها باور دارند با باز شدن پای مجردها به محله، امنیتشان از بین رفته است.

رشد خانه‌های مجردی در مناطق شمالی و جنوبی تهران، رنگ و بوی متفاوتی دارد. افراد مجردی که بیشتر آنها کارگر ساده هستند، برای کار در کارگاه‌های تولیدی راهی جنوب تهران می‌شوند و نوجوانان و جوانان مرفه نیز برای تجربه زندگی دور از نظارت والدین راهی شمال تهران می‌شوند. در این میان، منطقه 12 تهران به دلیل وجود بازار بزرگ و کارگاه‌های تولیدی، مقصد بسیاری از کارگران مجرد است و بافت قدیمی و فرسوده قلب تاریخی تهران به پاتوق آنها تبدیل شده است. رویدادی که اگر مسئولان مربوطه به آن توجه نکنند، چه بسا نگرانی اهالی به دغدغه بزرگ تبدیل و در چشم برهم زدنی اصالت محله‌ها از جمله دروازه شمیران نابود ‌شود و تنها خاطره‌ای از آنها بماند. «زینب عادلی» مدیر دفتر توسعه محلی با تأیید پدیده مجردنشینی در محله دروازه شمیران می‌گوید: «متأسفانه مدتی است که شاهد افزایش تعداد خانه‌های مجردی، در خیابان‌های مازندران، انقلاب و صفا هستیم. بسیاری از خانه‌های قدیمی و فرسوده تبدیل به کارگاه‌های تولیدی شده است و به همین دلیل کارگران شهرستانی و تعدادی از اتباع بیگانه برای کار در کارگاه‌ها راهی این محله می‌شوند و خانه‌های قدیمی را اجاره می‌کنند. مهاجر‌پذیر شدن محله و حضور مجردها در دروازه شمیران موجب محله گریزی ساکنان قدیمی شده است و همین موضوع می‌تواند آسیب جدی به محله و اصالت آن بزند.» گویا برخی از کارگاه‌های تولیدی غیرقانونی و بدون مجوز و در کوچه‌های بن‌بست و به دور از چشم مسئولان، فعالیت می‌کنند و به همین دلیل است که محله دروازه شمیران به مکان امنی برایشان تبدیل شده است. عادلی به شرایط اسفبار خیابان مازندران اشاره می‌کند و می‌گوید: «از یک سو وجود سمساری‌ها و وسایلی که کاسبان در پیاده‌رو‌ها می‌گذارند و از سوی دیگر افزایش تعداد خانه‌های مجردی در این بخش از محله، سبب نارضایتی شهروندان شده و وضعیت این خیابان بدتر از سایر خیابان‌ها است.» به گفته او برای حل مشکلات ناشی از افزایش خانه‌های مجردی، جلسه‌هایی با حضور مسئولان اداره نوسازی و واحد مددکاری اجتماعی شهرداری منطقه، برگزار شده است: «امیدواریم از طریق همفکری راهکار مناسبی برای حل این مشکل بیابیم.»


 جلو ورود مجردها را بگیرید 

اهالی محله شمیران خواستار رسیدگی به وضعیت کنونی محله و جلوگیری از رشد بی‌رویه مجرد‌نشینی در کوچه‌ها و خیابان‌هایشان هستند و براین باورند امنیتشان از بین رفته است. «مسعود اکرمی» ساکن خیابان صفای غربی در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «سال‌هاست در این محله زندگی می‌کنم و هیچ‌وقت تصور نمی‌کردم یک روز مجبور به ترک آن شوم. از وقتی پای مجردها به محله باز شده است، امنیت محله از بین رفته و متأسفانه نمی‌توانیم مانند گذشته با اطمینان خاطر خانواده‌هایمان را تنها بگذاریم یا در محله قدم بزنیم.» بیشتر ساکنان با اکرمی هم‌عقیده‌اند و باور دارند وجود مجردها آرامش و امنیت محله دروازه شمیران را از بین برده‌اند. «مریم موسوی» ساکن خیابان مازندران می‌گوید: «تازه‌واردها، صفا و صمیمیت محله و اهالی را به‌هم زده‌اند. دیگر مانند سابق مهر و محبت در بین اهالی وجود ندارد و از راه رفتن در کوچه‌ها وحشت داریم.» گویا اهالی حضور نامبارک مجردها را به گوش برخی از مسئولان انتظامی رسانده‌اند اما تاکنون اقدامی صورت نگرفته است. 

شهرداری تنهاست 


احمد کهربایی
|سرپرست روابط‌عمومی منطقه 12

اهالی برای حل مشکل خانه‌های مجردی چشم به اقدامات شهرداری دوخته‌اند و انتظار دارند مدیران شهری دراین‌باره اقدامی کنند. «احمد کهربایی» سرپرست روابط‌عمومی منطقه 12 در گفت‌وگو با همشهری محله می‌گوید: «این مشکل تنها به دست مدیریت شهری حل نمی‌شود؛ چراکه شهرداری یک سازمان خدماتی و اجتماعی است و نمی‌تواند در مسائلی امنیتی و انتظامی دخالت کند.» او در مورد فعالیت غیرقانونی کارگاه‌ها می‌گوید: «بیشتر این کارگاه‌ها داخل منازل مسکونی و املاک شخصی هستند که شهرداری اجازه ورود به آنها را ندارد. بنابراین اهالی در صورت شکایت می‌توانند با سامانه‌های 137 و 1888 تماس بگیرند تا مدیریت شهری با حکم قضایی ورود کند.» به گفته کهربایی برقراری امنیت محله بر عهده مأموران نیروی انتظامی است: «مشکل محله دروازه شمیران در مدت یک ماه به وجود نیامده است و شهروندان هم نباید انتظار داشته باشند در مدت کوتاهی رفع شود. برای رسیدگی به این مشکل نیاز است دستگاه‌های انتظامی، قضایی و شهری به‌شکل یکپارچه عمل کنند.» تملک برخی از خانه‌های فرسوده در محله دروازه شمیران و سرعت بخشیدن به روند نوسازی اقداماتی بوده که مدیریت شهری در چهارچوب وظایفش برای بهبود کیفیت زندگی در این محله انجام داده است و به گفته سرپرست روابط‌عمومی شهرداری منطقه، عزم ملی و همت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف می‌تواند مانع افزایش خانه‌های مجردی در محله دروزاه شمیران شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید