• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 8 اسفند 1402
کد مطلب : 219400
+
-

کانون عزاداران حسینی شمیران

کانون عزاداران حسینی شمیران

  حسینیه اوین
  بزرگراه یادگار امام (ره)، خیابان شهید کچویی


حسینیه اوین از مکان‌های مقدس این محله است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. قدیمی‌های اوین روایت می‌کنند که خشت‌خشت این حسینیه به همت مردم ساخته شده و در ماه‌های محرم و صفر، کانون اصلی برپایی مراسم عزاداری در شمیران بوده است.
محلی‌های اوین نقل می‌کنند که در سال‌های قبل از پیروزی انقلاب، بیرق عزاداری ‌سالار شهیدان فقط در همین حسینیه بالا می‌رفت اما بعد از پیروزی انقلاب این روال که به یکی از سنت‌های رایج در اوین تبدیل شده بود، تغییر کرد. حسینیه درست در همسایگی مسجد جامع اوین قرار دارد و قدیمی‌های محله طوری تدارک دیده‌اند که هر دو مکان مقدس اوین میزبان عزاداران حسینی باشند. تدبیر قدیمی‌های محله موجب شده مراسم دهه‌های اول و دوم محرم در حسینیه برپا شود و مسجدجامع هم در ‌ماه صفر میزبان خیل عزاداران حسینی است.
حسینیه اوین در دوره ناصرالدین‌شاه ساخته شده و در همان دوره تاریخی به یکی از کانون‌های اصلی برپایی مراسم مذهبی در پایتخت تبدیل شد. نقل می‌کنند که تا دوره پهلوی اول که تعداد حسینیه‌های شمال شهر محدود بود، اهالی شمیران برای برپایی مراسم عزاداری امام‌حسین(ع) در حسینیه اوین جمع می‌شدند و از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کردند. سنت عزاداری شمیرانی‌ها در حسینیه اوین با گذشت سال‌های طولانی هنوز پابرجا مانده و در 2 دهه نخست محرم حدود 4هزار نفر برای عزاداری و تشکیل دسته‌های عزادارای به این مکان می‌روند که در تهران یک رکورد به‌حساب می‌آید.

بسیاری از سنت‌هایی که طی سال‌های طولانی در حسینیه‌های محدوده شمیران وجود داشته هنوز در حسینیه اوین رعایت می‌شود و پابرجا مانده است. دید و بازدید دسته‌های عزاداری یکی از همین سنت‌های محرم و صفر است که نقطه شروع آن در شمیران از حسینیه اوین و تکیه درکه بوده است. طبق رسم و آیینی که بیش از 100سال از آن گذشته، در روز هشتم محرم دسته عزاداری حسینیه اوین به تکیه درکه و در روز تاسوعا هم دسته عزاداری تکیه درکه به حسینیه اوین می‌رود و طبق قول و قرار قدیمی، بازدید پس می‌دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید