• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 24 بهمن 1402
کد مطلب : 218125
+
-

اینجا خوشمزه‌ترین ازگیل‌ شمیران را داشت

اینجا خوشمزه‌ترین ازگیل‌ شمیران را داشت

  پارک جمشیدیه
  موقعیت: بلوار جمشیدیه، ابتدای مسیر کلک‌چال


پارک دیدنی و جذاب جمشیدیه که بیشتر یک باغ وسیع با انواع درختان میوه است از باغ‌های مشهور ده جماران بوده است. جمارانی‌ها از میوه‌های این باغ به‌عنوان میوه‌های بسیار مرغوب و خوش‌طعم یاد می‌کنند. در محدوده این باغ درختان ازگیلی وجود داشت که به خوشمزه‌ترین ازگیل شمیران معروف بود.
بوستان جمشیدیه یا به قول جمارانی‌ها، باغ جمشیدیه متعلق به خاندان دولو بود؛ خاندانی بزرگ و قاجاری که باغ‌های زیادی در محدوده شمیران داشتند.
محمد تیموری، از قدیمی‌های محله جماران، می‌گوید: «بچه که بودیم زیاد به این باغ می‌آمدیم. ازگیل‌هایش معروف بود. همه در شمرون می‌گفتند برویم باغ دولوها ازگیل بخوریم. از طرفی مالک باغ علاقه زیادی به نگهداری حیوانات داشت. شنیده بودم که سگش را خیلی دوست داشت. آن‌قدر که وصیت کرده بود اگر مردم و سگم زنده بود، از آن خوب مراقبت کنید و وقتی مرد در همین باغ دفنش کنید. سگش هم که مرد در همین باغ جمشیدیه دفنش کردند.»
در دوران ‍ پهلوی، برخی ازاعضای خاندان قاجار سعی در برقراری ارتباط حسنه با خانواده شاه داشتند. از این ‌رو، مالک باغ حدود ۶۹ هزار مترمربع از باغ جمشیدیه را از سر خوش‌خدمتی به فرح دیبا تقدیم می‌کند. هرچند بعدها عنوان شد که فرح قرار است در این باغ خانه سالمندان بسازد، ولی هیچ‌وقت این وعده عملی نشد. تا اینکه سال‌۱۳۵۶ برخی از باغ‌های بزرگ شمیران به بوستان عمومی تبدیل و باغ جمشیدیه نیز به‌عنوان یکی از زیباترین و بکرترین بوستان‌های تهران معروف شد.
سال ۱۳۷۴ بخش دیگری از باغ جمشیدیه به‌عنوان بوستان درنظر گرفته شد و چیزی حدود ۱۶هکتارش در دسترس عموم مردم قرار گرفت. بخش‌هایی از این فضا چون به‌صورت صخره‌ای است و درختان پلکانی رشد کرده‌اند به محدوده سنگی جمشیدیه معروف شد که این بخش را به یاد شاعر بزرگ ایرانی بوستان سنگی فردوسی نام‌گذاری کردند. بوستان سنگی در محوطه اصلی باغ جمشیدیه است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید