• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
شنبه 26 آبان 1397
کد مطلب : 37682
+
-

موج تازه افزایش قیمت مواد پروتئینی

تب قیمت‌ها در بازار خرده‌فروشی گوشت قرمز گوسفندی و گوساله، مرغ و تخم‌مرغ بالا گرفت

بازار
موج تازه افزایش قیمت مواد پروتئینی

علی ابراهیمی/روزنامه‌نگار

با عبور قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی از مرز 63هزار تومان، افزایش قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ به بیش از 11هزار تومان و رسیدن قیمت هر شانه تخم‌مرغ به مرز 18هزارتومان، موج تازه افزایش قیمت مواد پروتئینی، بازار خرده‌فروشی را فراگرفت.
افزایش قیمت مواد پروتئینی در حالی است که مسئولان ستاد تنظیم بازار و شرکت پشتیبانی امور دام با اتکا به عرضه گوشت منجمد گاوی و گوشت گرم وارداتی گوسفندی به نرخ شقه هر کیلوگرم 37هزار و 500تومان، تعیین نرخ مصوب 8هزارو 175تومانی گوشت مرغ و عرضه تخم‌مرغ به نرخ هر شانه 13هزار و 800تومان از نبود نگرانی برای گرانی این اقلام در بازار مصرف خبر می‌دهند. از سوی دیگر فعالان صنفی افزایش قاچاق دام زنده به کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس را علت اصلی کمبود و گرانی گوشت قرمز گوسفندی تلقی کرده و تولید‌کنندگان مرغ و تخم‌مرغ، کمبود و افزایش قیمت نهاده‌های تولید و کاهش تولید به‌دلیل برخی بیماری‌ها و گرانی حمل‌ونقل را در گرانی این اقلام دخیل می‌دانند.

اختلاف قیمت‌ مصوب و خرده‌فروشی
بررسی‌های میدانی همشهری از قیمت خرده‌فروشی انواع مواد پروتئینی در بازار مصرف حاکی از سیرصعودی قیمت انواع گوشت قرمز تولید داخل و مرغ و تخم‌مرغ است. با این روند قیمت خرده‌فروشی انواع گوشت گوسفندی که طی روزهای نخست هفته گذشته حدود 3 تا 5هزار تومان کاهش داشت، بار دیگر سیر صعودی به‌خود گرفت؛ به‌نحوی که قیمت خرده‌فروشی هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی از 57تا 61هزار تومان و ران گوسفندی از 67تا 74هزار تومان در نوسان بود. با وجود این، عرضه گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازاری به نرخ 37هزار و 500تومان در مراکز منتخب و فروشگاه‌های زنجیره‌ای افزایش یافت. در بازار گوشت گوساله و گاو نیز قیمت هر کیلوگرم گوشت ران گوساله از 59تا 70هزار تومان و نرخ هر کیلوگرم فیله و راسته گوساله در بازار خرده‌فروشی به‌ترتیب بین 75تا 80 و  95 تا 100هزار تومان در نوسان بود. گوشت چرخ‌کرده مخلوط گوساله و گوسفندی کم‌چرب نیز 58تا 65هزار تومان به مشتریان عرضه می‌شد.

قاچاق؛ عامل گرانی گوشت قرمز 
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور دلیل اصلی گرانی گوشت است، گفت: با وجود کاهش تقاضای بازار و عرضه گوشت قرمز وارداتی، قیمت هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی حدود 2 هزار تومان افزایش یافته است؛ به‌نحوی که اکنون گوشت شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 54تا 55هزار تومان در مغازه‌ها توزیع و با قیمت 60تا 61هزار تومان در بازار عرضه می‌شود. ولی ملکی در گفت‌وگو با همشهری، افزود: اکنون تعداد زیادی دام زنده به کشورهای عربی قاچاق می‌شود و نوسان نرخ پول عراق و امارات با کاهش ارزش ریال منجر به جذابیت صادرات و خروج غیرقانونی دام از مرزهای کشور شده و باید مسئولان از خروج غیرقانونی دام جلوگیری کنند. این در حالی است که منصور پوریان، رئیس شورای تامین دام کشور به ایرنا گفت: اکنون قیمت هر کیلوگرم لاشه داخلی با دنبه 51هزار تومان است اما اتحادیه گوشت گوسفندی ادعا دارد که قیمت هر کیلوگرم لاشه بین 56 تا 60هزار تومان است.

گرانی مرغ و تخم‌مرغ 
به‌رغم حداکثر نرخ تعیین شده 8هزار و 175تومانی گوشت مرغ در ستاد تنظیم بازار، بررسی قیمت‌های خرده‌فروشی حاکی از قیمت حدود 10تا 11هزار و 200تومانی هر کیلوگرم از این محصول است. این در حالی است که رئیس اتحادیه فروشندگان پرنده و ماهی، قیمت خرده‌فروشی مرغ آماده را ۱۱ هزار و ۵۰ تومان دانست و اعلام کرد: قیمت مرغ تازه در کشتارگاه 9هزار و 950تومان، قیمت عمده‌فروشی 10هزار و 150تومان و نرخ خرده‌فروشی این محصول 11هزار و 50تومان است.
 به گفته مهدی یوسف‌خانی، همچنین قیمت هر کیلوگرم گوشت سینه مرغ با کتف 19هزار، سینه بدون کتف 20هزار و فیله مرغ 21هزارتومان است. در بازار تخم‌مرغ نیز نوسان قیمت هر شانه 30تایی این محصول در خرده‌فروشی‌های سطح شهر از 17تا 19هزار تومان موجب اجرای طرح تنظیم بازار تخم‌مرغ شده است؛ به‌نحوی که حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام از اجرای این طرح در روزهای پایان هفته گذشته خبر داد و اعلام کرد: هر شانه تخم‌مرغ 30تایی به قیمت 13هزار و 800تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار عرضه می‌شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید