• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 29 مهر 1402
کد مطلب : 206468
+
-

ثبات بازار محصولات پروتئینی در مهرماه

بازار محصولات پروتئینی نخستین‌ماه پاییز را با آرامش نسبی پشت سر گذاشته است. رشد قیمت در بازار گوشت قرمز بعد از چندین‌ماه مهار شد و دولت توانست با واردات گسترده گوشت گرم، قیمت این محصول را در مهرماه برای نخستین بار طی امسال کاهشی کند؛ اگرچه این کاهش چندان چشمگیر نبوده است. به‌گفته قائم‌مقام وزارت جهادکشاورزی، واردات گوشت گرم که از شهریورماه برای کنترل قیمت در بازار گوشت آغاز شده، در حال حاضر به 250تن در روز رسیده و این گوشت با نرخ مصوب در حال توزیع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و میادین میوه و تره‌بار است. علیرضا پیمان پاک، نرخ مصوب لاشه گرم را کیلویی۲۸۰هزار تومان و گوشت مخلوط بسته بندی را کیلویی ۳۱۶هزار تومان عنوان و تأکید کرد؛ معاونت بازرگانی وزارت جهاد در کنار حمایت از تولید داخل، واردات را تا رسیدن قیمت بازار به محدوده ۳۱۰ تا ۳۶۰ هزار تومان ادامه خواهد داد. در عین حال علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی از کاهش 20هزار تومانی قیمت گوشت در بازار خبر داد. به‌گفته این مسئول صنفی، قیمت مصرف‌کننده گوشت گوسفندی داخلی در بازار ۴۳۰هزار تومان بوده که تا حدود ۴۱۰هزار تومان کاهش داشته است. با این حال مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که در بیشتر قصابی‌های سطح شهر، میانگین قیمت گوشت گوسفندی داخلی از رقم عنوان شده بالاتر است. گرچه قیمت گوشت در قصابی‌های مناطق مختلف متفاوت است اما براساس مشاهدات میدانی قیمت هر کیلو شقه گوسفندی در قصابی‌های بیشتر مناطق پایتخت از 450هزار تومان بالاتر است و راسته با استخوان گوساله هم کمتر از 430هزار تومان فروخته نمی‌شود.

ثبات قیمت در بازار مرغ
در بازار مرغ با اینکه قیمت مرغ تازه کامل کماکان از نرخ مصوب بالاتر است اما ثبات نسبی قیمت آرامش را در یکی دو‌ماه اخیر در بازار حاکم کرده است. نرخ مصوب رسمی اعلام شده برای هر کیلو مرغ کامل برای مصرف‌کننده در اوایل امسال 73هزار تومان اعلام شد اما در اواخر تابستان با درخواست مرغداران، این نرخ با ابلاغ شفاهی به 78هزار تومان رسید. در حال حاضر میانگین قیمت هر کیلو مرغ تازه کامل در بازار 85هزار تومان است؛ قیمتی که در یک‌ماه اخیر ثابت بوده و به‌نظر می‌رسد با وجود رشد چشمگیر تولید روی این رقم فریز شده است. کاهش شدید جوجه‌ریزی در اسفندماه، قیمت مرغ را از فروردین امسال در مسیر رشد قرار داده و بازار این کالا را ملتهب کرد. به‌رغم افزایش جوجه‌ریزی تا بالای 120میلیون قطعه، رشد قیمت تا تیرماه ادامه پیدا کرد و قیمت هر کیلو مرغ تازه به حدود 120هزار تومان رسید. از مرداد با رسیدن جوجه‌ریزی به 130میلیون قطعه و واردات تخم‌مرغ نطفه‌دار، قیمت در بازار کاهشی شد و امروز تا کانال 80هزار تومان پایین آمده است. نیاز سالانه کشور به مرغ ۲ تا 2.2میلیون تن برآورد می‌شود که بنابر آمار وزارت جهادکشاورزی سالانه ۲.۵ تا ۲.۷ میلیون تن گوشت مرغ در کشور تولید و به بازار داخلی عرضه می‌شود.

افزایش تولید تخم‌مرغ
در زمینه تخم‌مرغ نیز شواهد حاکی از آن است که بازار به ثبات نسبی رسیده است. گرچه در هفته‌های ابتدایی مهرماه، قیمت هر شانه 30عددی تخم‌مرغ با جهشی نسبتا بلند به حوالی 160هزار تومان رسید اما امروز قیمت برای تخم‌مرغ دولتی شانه‌ای 110هزار تومان و آزاد حداقل 130هزار تومان است. به‌گفته رئیس هیأت مدیره اتحادیه مرغداران میهن، میزان تولید تخم‌مرغ کشور به 3.500تن در روز رسیده و پیش‌بینی می‌شود که تولید این محصول تا پایان سال به بیش از یک‌میلیون ‌و۳۰۰ هزار تن برسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید