• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 23 آبان 1397
کد مطلب : 37444
+
-

تدابیری برای فصل بارش و سرما

حسن مدیرروستا|  معاون خدمات شهری شهردار کرج: 

در اواسط فصل پاییز هستیم و از چند هفته پیش، دمای هوا رو به کاهش رفته است و باران و برف در استان می‌بارد؛ بنابراین باید به‌‌خوبی آماده مقابله با این پدیده و هوای سردی باشیم که زمستان با خود می‌آورد. با این ضرب‌المثل بزرگ شده‌ایم: «پیشگیری بهتر از درمان است». پس برای پیشگیری از بروز هر حادثه سخت در زمستان باید از الان که هنوز سرمای هوا شدت نگرفته است و بارندگی‌ها کم و قابل پیش‌بینی است، شهر را آماده کنیم. با بارش نخستین باران شدید پاییزی و زمستانی، آبگرفتگی معابر اولین مشکلی است که هر شهر به آن دچار می‌شود؛ این مشکل به‌ قدری همیشگی است که گذران فصلی بدون آبگرفتگی گذرگاهها، به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل شده است.

رای رفع این مشکل در شهرهای بزرگ مانند کرج لایروبی جوی‌ها و مسیل‌های بزرگ، باید نخستین کار باشد. حوزۀ معاونت خدمات شهری در مرحله اول و قبل از بارندگی، شهرداری نواحی را با امکانات اولیه مثل مخازن نمک و خودروهای سبکِ نمک‌‌پاش و اعلام از طریق بی‌سیم، مجهز می‌کند. برای هدایت آب‌های سطحی و پاکسازی جوی و جداول شهری، نیروها در شهر مستقر شدهاند و در آماده‌باش کامل هستند. نیروهای خدمات شهری برای رفع مشکل آبگرفتگی معابر و باز کردن کانال‌ها و جداول و جلوگیری از ایجاد مشکل برای تردد شهروندان، نخاله‌های ساختمانی را جمع‌آوری و نهرها و جوی روان آب‌های شهر را پاکسازی کرده‌اند. خدمات شهری قبل از بارش باران با آمادگی کامل و آماده‌سازی ماشین‌آلات سبک و سنگین شهر را پوشش دادهاند و با حضور بموقع خود آبگرفتگی ها را مهار و آب‌های سطحی را کنترل خواهند کرد.

در همین زمینه، مانور ستاد مدیریت عملیات زمستانی شهرداری کرج به منظور اعلام آمادگی تجهیزات و برنامه‌ریزی برای سومین سال متوالی برگزار می‌شود. هماهنگی لازم درخصوص تجهیزات مانور عملیات زمستانی انجام شده و بررسی و بازدید گروه‌های عملیاتِ زمستانی مناطق ده‌گانه، به کمک اداره کل هماهنگی و برنامه‌ریزی حوزۀ معاونت خدمات شهری در حال اجراست. کانال‌ها، نهرها و چاه‌های جذبی بررسی کامل می‌شود. در این راستا آموزش عوامل مجری عملیات زمستانی، معاونان خدمات شهری، جانشینان، ناظران، رانندگان گریدر، نمک‌پاش و کارگران در دستور کار قرار گرفته است.

ناظران عالی مناطق ده‌‌گانه باید بر مناطق خود بیشتر نظارت کنند و فهرست نقاط دارای آبگرفتگی مناطق خود را هرچه سریع‌تر تهیه و به حوزۀ معاونت عمرانی ارسال کنند. همچنین در دستورالعمل‌های ابلاغ‌شده، کارگران شیفت شب باید از لباس شبرنگ‌دار و  در معابر پرخطر از جارو مکانیزه استفاده کنند.
 تلاش می‌کنیم با به‌کارگیری این اصول و اقدامات بموقع در ارائه خدمات به مردم بخشی از مشکلات فصل سرما را کاهش دهیم و مانع از نگرانی آنان شویم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید