• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 9 بهمن 1402
کد مطلب : 217090
+
-

بیداد سرما در غزه

کودکان فلسطینی در زمستان سرد غزه، نه چادری برای پناه گرفتن دارند و نه لباسی گرم برای پوشیدن

گزارش
بیداد سرما در غزه

بهاره محبی-روزنامه‌نگار

حملات رژیم صهیونیستی علیه غیرنظامیان فلسطینی در نوار غزه پس از 112روز به میانه فصل زمستان رسیده است؛ جایی که روزها دمای هوا اغلب حدود 9 تا 10درجه است و در شب به زیر صفر هم می‌رسد. بسیاری از فلسطینی‌ها پس از آنکه خانه‌هایشان در حملات صهيونيست‌ها تخریب شده مجبورند  در نبود امکانات - ازجمله تجهیزات گرمایشی - در اردوگاه‌های پرجمعیت یا چادر روزگار بگذرانند. این روزها روایت‌های زیادی از کودکان فلسطینی که با سرمای گزنده غزه دست‌وپنجه نرم می‌کنند منتشر می‌شود. شیوع بیماری‌های واگیر ازجمله ویروس آنفلوآنزا نیز به مشکلی مضاعف تبدیل شده است.

دل درد از بی‌آبی
«روی یک ملحفه نازک می‌خوابیم و شن‌ها را به شکل بالش در می‌آوریم تا بتوانیم سرمان را روی آن بگذاریم و استراحت کنیم.» این بخشی از مصاحبه احمد فلسطینی 45ساله با روزنامه نیویورک‌تایمز است. احمد می‌گوید: «جانا تنها دختر و کوچک‌ترین فرزندم که ۹سال دارد تقریبا ۲هفته است که به‌دلیل کم‌آبی شدید دچار دل‌درد شده اما نمی‌توانم او را به بیمارستان یا کلینیک ببرم چون در حال حاضر مراکز پزشکی کمی در غزه وجود دارد و دسترسی به آنها با پای پیاده تقریبا غیرممکن است. دخترم از درد جیغ می‌کشد و تنها چیزی که می‌توانیم به او بدهیم، مقداری آب باران است.»

ژاکت پشمی دست دوم
اصیل الخطی زن فلسطینی به خبرگزاری آناتولی ترکیه می‌گوید که برای در امان ماندن دخترش از سرما مجبور شده یک ژاکت پشمی دست دوم برای او بخرد. اصیل می‌گوید: «تا حالا لباس مستعمل نخریده بودم اما اکنون برای حفاظت از فرزندانم در برابر سرما مجبور به این کار شده‌ام. هیچ وقت فکر نمی‌کردم مجبور بشوم لباس‌های دست دوم بپوشم. تمیز نبودن لباس‌های مستعمل یک مشکل جدی است. ما هیچ امکاناتی برای پاک کردن لباس‌ها از گردوغبار و میکروب‌ها نداریم و این میکروب‌ها باعث بیماری‌های پوستی و تنفسی در کودکان می‌شود اما چاره‌ای نداریم و مجبوریم از آنها استفاده کنیم.»

آتش زدن پلاستیک برای گرم شدن
اسماعیل نبهان، پدر فلسطینی این روزها در چادری از پارچه و پلاستیک که در جنوب شهر رفح در نوار غزه برپا شده با فرزندان و نوه‌هایش روزگار می‌گذراند. نبهان که 60سال را پشت سر گذاشته به خبرگزاری فرانسه می‎گوید: «با شروع زمستان بادهای شدیدی می‌وزد و ما تمام شب سعی می‌کنیم که با نایلون درزهای چادرمان را مسدود کنیم. ما مجبوریم برای گرم شدن چادر گاهی چوب‌های‌تر یا پلاستیک بسوزانیم که دود زیادی تولید می‌کند و چشمان‌مان را به‌شدت می‎سوزاند. بوی نامطبوعی که از سوختن پلاستیک تولید می‌شود نيز ریه‌های ما به‌خصوص كودكان را به‌شدت ناراحت می‌کند.»

ما هنوز زنده و صبوریم
علیاء السمونی مادر آواره فلسطینی نیز شرایط این روزهای خود و کودکانش را تراژیک توصیف می‌کند. علياء به شبكه الجزيره مي‌گويد: «هوا بسیار سرد است. ما زمانی که خانه را ترک کردیم فقط با خودم لباس تابستانی برای بچه‌هایم آوردم و حالا وقتی بازار را جست‌وجو می‌کنم چیزی پیدا نمی‌کنم، حتی لباس‌های دست دوم هم موجود نیست اما ما هنوز زنده و صبوریم و بر اشغالگران پیروز خواهیم شد و در بیت‌المقدس نماز خواهیم خواند حتی اگر با یک شمع شب‌هایمان را سر کنیم و سرمان را روی یک تکه چوب بر زمین بگذاریم و بخوابیم.»

بالشی از شن، تشکی از خاک
بازی برای گرم شدن

شادی بلیها 20ساله که پیش از جنگ دانشجو بوده، با اشاره به اینکه به همراه چند کودک 5تا 12ساله در سرپناهی برپا شده از نایلون روزگار می‌گذراند، می‌گوید شب‌ها بیرون در کنار آتش می‌خوابد چون جای کافی برای همه در چادر نیست. بلیها به سی‌ان‌ان می‌گوید: «سعی می‌کنم پیش از خواب با بچه‌ها بازی کنم و آواز بخوانیم تا گرم شوند و حداقل مدت کوتاهی غصه‌ها را فراموش کنند اما با هربار بارندگی، آب باران حجم زیادی زباله و فاضلاب را به داخل چادرها می‌آورد و همه‌‌چیز را خیس و گل‌آلود می‌کند. باران اغلب منابع محدود آب و غذای ما را هم آلوده می‌کند.»

خواب زمستانی بدون تشک و پتو
محمد شبان پزشکی که در بیمارستان صحرایی در غزه کار می‌کند، هم به خبرنگار گاردین می‌گوید: «من کودکان زیادی را می‌بینم که بدون تشک و پتو روی زمین می‎خوابند. حتی کسانی هم که پول دارند نمی‌توانند لباس زمستانی و پتو تهیه کنند چون در بازار نیست. اغلب اردوگاه‌ها سرد و شلوغ است. در هر اتاقی که قبل از جنگ کلاس درس بوده 50نفر در آن روزگار می‌گذرانند که باعث می‌شود بیماری‌ها به راحتی شیوع پیدا کنند. هفته گذشته، به‌دلیل آب و هوای بد، موارد زیادی از آنفلوآنزا و سرماخوردگی داشتیم.»

توسل به هر ابزاری برای زنده ماندن
خبرنگار میدل‎ایست مونیتور نیز از سرمای شدید و باران‌های سیل‌آساي غزه می‌گوید. به‌گفته محمد اسد، خوش‌شانس‌ترین خانواده‌های فلسطینی این روزها کسانی هستند که چادری برای پناه گرفتن دارند اما همین چادرها نیز به‌سختی می‌تواند از آنان در برابر بارش‌های شدید باران محافظت کند. بنابراین گزارش، خانواده‌های آواره فلسطینی در زمستان سخت غزه و در غیاب کمک‌های انسان‌دوستانه به هر ابزار ممکن برای زنده ماندن متوسل شده‌اند. اسد می‌گوید: «همسو با تجاوزهای نظامی اسرائیل و محاصره شدید غزه که باعث کمبود موادغذایی شده، نبود سرپناه و زمستان نیز جان کودکان فلسطینی را به‌شدت تهدید می‌کند.»

کودک 3ماهه در سرما
سلام الطیبی فلسطینی 53ساله نیز با یادآوری اینکه چگونه ناامیدانه کیلومترها در جست‌وجوی پتو و چادر پیاده‎روی کرده تا 4فرزندش را از گزند سرما در امان نگه دارد، به شبکه سی‌ان‌ان می‌گوید: «خسته شده‌ام و عمیقا نگران بچه‌ها هستیم چون چیزی نداریم که بتوانیم آنها را گرم نگه داریم. بچه‌ها شب‌ها از سرما می‌لرزند و گریه می‌کنند. من شدیدا نگران جان آخرین کودکم هستم که تنها 3‌ماه دارد. بچه‌ها تمام روز از گرسنگی گریه می‌کنند، غذا کم است و اگر چیزی هم پیدا شود هزینه بسیار گزافی دارد که توان خریدنش را ندارم.»

شیوع بیماری، مانند آتش‌سوزی در جنگل
انگلز پزشک انگلیسی مستقر در غزه می‌گوید برای کسانی که در حال حاضر درگیر یافتن سرپناهی گرم و امن هستند، شیوع بیماری‌های واگیر تهدیدی مضاعف است. انگلز می‌گوید: «در اردوگاه‌های پرجمعیت که امکان برآورده شدن نیازهای بهداشتی و بهداشتی اولیه هم وجود ندارد بیماری‌هاي واگیر مانند آتش‌سوزی در جنگل خشک به‌سرعت شیوع پیدا می‌کند. به‌گفته این پزشک انگلیسی، فلسطینی‌ها به‌ویژه کودکان به‌دلیل نبود تهویه مناسب علاوه بر آنفلوآنزا و سرماخوردگی در معرض بیماری‌های دیگری ازجمله اسهال و هپاتیتA و همچنین شپش بدن و ناراحتی‌های پوستی قرار دارند.

در آرزوی لباس گرم
شبکه خبری قدس‌نیوز نیز ویدئویی را از خلیل کودک خردسال فلسطینی منتشر کرده که بزرگ‌ترین آرزویش داشتن لباس گرم زمستانی است. در این ویدئو، خلیل در پاسخ به این پرسش که چه چیزی نیاز دارد می‌گوید که لباس‌هایش را در خانه‌ای که اسرائیلی‌ها بمباران کرده‌اند جا گذاشته است و برای همین هیچ لباس گرمی ندارد. آناستازیا ماریا لوپز فعال حقوق بشر نیز در شبکه اجتماعی ایکس فیلمی را از گروهی از کودکان فلسطینی که با خوشحالی کاور حمل جنازه را برتن کرده‌اند منتشر کرده و نوشته کودکان در آرزوی لباس گرم تصور می‌کنند که این پوشش‌ها لباس زمستانی هستند که به آنها اهدا شده است.






 

این خبر را به اشتراک بگذارید