• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 19 دی 1396
کد مطلب : 3693
+
-

کنایه‌های عراقچی و استراو درباره امنیت دیپلمات‌ها

کنایه‌های عراقچی و استراو درباره امنیت دیپلمات‌ها

رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران به‌طور حتم در 4سال گذشته نقش بسزایی در گفت‌وگوها و ترمیم روابط دیپلماتیک ایران و انگلیس ایفا کرده است؛ هرچنداو دیروز کنایه‌ها وانتقادهایی درباره امنیت دیپلمات‌ها در ایران طرح کرد که بی‌پاسخ نماند. 

جک استراو در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 3بار به ایران سفر کرد. روز دوشنبه این هفته نیز درحالی‌که بنا به دعوت به دومین کنفرانس امنیتی تهران در سالن اجلاس سران آمده بود سخنرانی کرد و بخشی از اظهاراتش در یکی از پنل‌های کنفرانس با پاسخ‌های عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌الملل وزیر امور خارجه مواجه شد. 

به گزارش همشهری، وزیر خارجه پیشین انگلیس در اظهاراتش انتقاداتی نسبت به حادثه 6سال قبل حمله به سفارت انگلیس و ضرورت تأمین امنیت دیپلمات‌ها مطرح کرد. عراقچی هم پاسخ داد سفارت ایران در انگلیس پس از انقلاب مورد تهاجم قرار گرفته بود.

استراو با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در این اجلاس مبنی بر تعامل سازنده با جهان گفت: «اگر بخواهیم صحبت‌های وزیر امور خارجه ایران عملی شود نباید فراموش کنیم که طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی که ایران هم به آن پایبند است، دیپلمات‌ها باید امنیت فیزیکی داشته باشند و این امر 2بار در ایران نقض شد ولی تأکید می‌کنم که برای رسیدن به اهداف‌مان باید نقطه‌های تاریک برطرف و امنیت دیپلمات‌ها در تهران به رسمیت شناخته شود.»

اشاره او به 2مورد حوادث حمله به سفارت‌های انگلیس و عربستان یکی در آذرماه سال90و دیگری در دی‌ماه سال94در تهران بود. عراقچی نیز در واکنش به صحبت‌های او در این نشست مبنی بر اینکه باید دیپلمات‌ها در تهران امنیت داشته باشند، گفت: من نیز با این موضوع موافق هستم که باید ترتیباتی اتخاذ شود که دیپلمات‌ها در امنیت باشند ولی ما یادمان نمی‌رود که نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی سفارت‌مان در شهر لندن مورد هجوم قرار گرفت و یک دیپلمات ایرانی براثر هجوم به سفارت ایران درشهر لندن کشته شد. 

عراقچی تأکید کرد: ما از ابتدای انقلاب تاکنون بارها شاهد بوده‌ایم که  مقابل سفارتخانه‌های ایران در کشورهای مختلف اروپایی تظاهرات برگزار و بعضا به آنها حمله شده و دیپلمات‌هایمان مورد تهدید قرار گرفتند. اشاره عراقچی به 6روز اشغال سفارت ایران در لندن در اردیبهشت‌ماه سال59بود.در جریان آن گروگانگیری 6روزه، عباس لواسانی وابسته مطبوعاتی سفارت ایران و علی صمدزاده دیگر دیپلمات ایرانی به شهادت رسیدند.

فوزی بداوی نژاد، تروریستی که در آن ماجرا دست داشت در  سال 2008 از زندان آزاد شد و هم‌اکنون در لندن به سر می‌برد.  استراو نخستین‌بار بعد از حمله به سفارت انگلیس، 17دی‌ماه سال92به تهران آمد. او در این سفر با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه نیز دیدار و گفت‌وگو کرده بود. استراو از سال 2001تا 2006وزارت خارجه انگلستان را هدایت می‌کرد، یعنی همان زمان که حسن روحانی، رئیس‌جمهور مسئولیت مذاکرات هسته‌ای ایران را با قدرت‌های هسته‌ای دنیا ازجمله انگلیس برعهده داشت.

استراو در آن دوران 5بار به ایران سفر کرد و برای بار ششم وارد ایران می‌شد. مأموریت او مطابق با آنچه از طرف ایران هم اعلام شد ارتقای روابط دیپلماتیک بین 2کشور بود؛ اتفاقی که بعدها با سفر وزیر خارجه انگلیس به ایران منجر به بازگشایی مجدد سفارت انگلیس در اول شهریورماه سال94در تهران شد. او 2ماه پس از بازگشایی سفارتخانه‌های ایران و انگلیس نیز در قالب هیأتی گردشگری به ایران سفر کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید