• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 6 مهر 1399
کد مطلب : 111410
+
-

کنایه ظریف

ظریف خطاب به همتای عراقی: شما به آمریکا می‌روید ما به روسیه!

دیپلماسی
کنایه ظریف

 در میان کشورهای منطقه هیچ 2کشوری مانند ایران و عراق فراز و نشیب در روابط نداشته‌اند؛ از طولانی‌ترین جنگ قرن تا عمیق‌ترین دوستی در روزگار فعلی. عراق هرسال در این روزها در تدارک پذیرایی از زائران ایرانی برای مراسم اربعین بوده اما شیوع کرونا مثل دیگر مناسبات، مراسم اربعین را هم تحت‌الشعاع خود قرار داده است.
فؤاد حسین دیروز برای سفری دوروزه وارد تهران شد و مستقیم به دیدار محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران رفت. فیلمی که از استقبال ظریف از همتای عراقی منتشر شده، نشان می‌دهد طرفین به خوش و بش درباره سفرهای اخیر خود پرداخته‌اند. ظریف به شوخی به همتای عراقی می‌گوید: شما به آمریکا می‌روید ما به روسیه!
ظریف 3روز قبل برای بار سی‌ویکم در دوران وزارت خارجه‌اش به روسیه سفر کرده بود و فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق هم یک‌ماه قبل در واشنگتن با مقامات عراقی دیدار کرد.
 به گزارش همشهری، رایزنی‌های وزیران خارجه ایران و عراق پشت درهای بسته انجام شد اما به‌نظر می‌رسد وزیر خارجه عراق که کشورش پیش از این برای میانجیگری بین ایران و آمریکا اعلام آمادگی کرده بود، درباره کاهش تنش بین تهران و واشنگتن هم گپ‌وگفتی داشته باشد.
وزارت خزانه‌داری آمریکا یک روز قبل از سفر وزیر خارجه عراق به تهران معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا برای خرید برق و گاز را برای 2ماه دیگر تمدید کرده بود.
دولت فعلی عراق روابط نزدیکی با آمریکا دارد و مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر فعلی این کشور هم با چراغ سبز آمریکایی‌ها سکاندار دولت عراق شد.
رفت‌وآمد بین ایران و عراق در ماه‌های اخیر به‌رغم شیوع کرونا انجام شده است. ظریف اواخر تیر‌ماه امسال برای دیدار با مقامات عراقی به بغداد سفر کرده بود و یک روز بعد از سفر وزیر خارجه ایران به عراق، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر این کشور در نخستین سفر خارجی خود به تهران آمد.الکاظمی قرار بود پیش از سفر به تهران عازم ریاض شود اما به‌دلیل آنچه بستری‌بودن پادشاه عربستان اعلام شد سفر الکاظمی به عربستان لغو شد و او به تهران سفر کرد.فؤاد حسین قرار است در این سفر دوروزه با مقامات‌ عالی کشورمان درباره گسترش روابط دوجانبه گفت‌وگو کند؛ ازجمله اینکه امروز با دبیر شورای‌عالی امنیت ملی قرار ملاقات دارد.
وی همچنین درخصوص اجرایی‌شدن توافقات عراق و ایران با مقام‌های عالی کشورمان رایزنی خواهد کرد. دولت عراق بابت خرید برق و گاز از ایران، بدهی سنگینی داشت و به بهانه تحریم‌ها پرداخت این بدهی‌ها معوق مانده بود اما خرداد امسال در جریان سفر وزیر نیرو به عراق طلسم پرداخت بدهی‌ها شکسته شد و عراق 500میلیون دلار از مطالبات ایران را آزاد کرد. این سفر فؤاد حسین در شرایطی انجام شده که آمریکا اخیرا معافیت‌های تحریمی عراق را به‌مدت 2 ماه دیگر برای این کشور تمدید کرد.
در پی شیوع کرونا در جهان، ایران و عراق رفت‌وآمد بین 2کشور را محدود کرده‌اند؛ تا جایی که عراق که هرسال در ایام محرم و اربعین پذیرای زائران ایرانی بود، امسال اعلام کرده است به زائران خارجی مجوز ورود نخواهد داد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید