• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
پنج شنبه 26 دی 1398
کد مطلب : 92959
+
-

کنایه‌ ظریف به جانسون

ظریف: با ذوق‌زدگی صحبت از توافق ترامپ می‌کنند؟ چه توافقی؟! توافقی که ۱۰‌ماه هم طول نکشد؟!

ایران تمایلی به مذاکره با آمریکا ندارد. این پیامی است که وزیر امورخارجه ایران دیروز از دهلی به واشنگتن فرستاد. در روزهایی که تنش بین ایران و آمریکا به بالاترین سطح خود در 3 دهه اخیر رسیده است، ترامپ که بارها خواستار مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران شده دیروز موافقت خود را با یک توافق جدید با ایران اعلام کرد، اما همزمان با این اظهارات فیلم فحاشی سخیفش به سردار سلیمانی منتشر شد!
محمدجواد ظریف، دیروز در کنفرانس رایسینا در هند درباره ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا گفت: دو چیز بسیار خطرناک هستند و وقتی با هم ترکیب شوند خطرناک‌تر هم می‌شوند؛ نادانی و گستاخی. وقتی کسی یک نادان گستاخ یا یک گستاخ نادان می‌شود، تبدیل به یک فاجعه می‌شود، به‌ویژه اینکه قدرت زیادی در اختیارش باشد. اینها موجب شدت بخشیدن به هرج‌ومرج در منطقه ما شده است. وی گفت: سپهبد سلیمانی تنها نیروی مؤثر در مبارزه علیه داعش بود و از ترور او جز ترامپ و داعش کسی خوشحال نشد. فقط در ۴۳۰نقطه هند برای او عزاداری کردند و یادش را گرامی داشتند.
به گزارش ایسنا، وی در سخنانی کنایه‌ای به ترامپ و جانسون گفت: ما توافق برجام را داشتیم. برجام حاصل مذاکره کری- ظریف نبود؛ تعهد دولت آمریکا بود. الان با ذوق‌زدگی صحبت از «توافق ترامپ» می‌کنند؟ چه توافقی؟! توافقی که ۱۰‌ماه هم طول نکشد؟! یا به اندازه پرواز از کانادا تا آمریکا؟!
اشاره ظریف به خروج آمریکا از توافق آب و هوایی پاریس است که ترامپ ساعاتی بعد از موافقت با آن در کانادا، امضای خود را پس گرفت. ظریف همچنین کنایه‌ای به خروج ترامپ از توافق اوباما زده و به او یادآوری کرده ممکن است توافق ایران با ترامپ هم 10‌ماه دیگر با انتخاب یک رئیس‌جمهور جدید در آمریکا کن لم یکن شود!
جانسون به تازگی اظهاراتی دو پهلو درباره برجام بر زبان جاری کرده. او از یک سو اعلام کرده انگلیس به برجام پایبند است و از سوی دیگر از لزوم جایگزینی توافق هسته‌ای با توافق ترامپ سخن گفته با این حال مقامات رسمی انگلیس تأکید کرده‌اند که انگلیس تا زمانی که برجام برقرار باشد از آن حمایت می‌کنند و اظهارات جانسون به معنی قصد انگلیس برای تخریب توافق هسته‌ای موجود نیست.
ظریف یک روز بعد از اعلام تصمیم اروپایی‌ها برای مراجعه به سازوکار حل اختلاف برجام درخصوص سرنوشت توافق هسته‌ای گفت: آینده توافق هسته‌ای به اروپا بستگی دارد. برجام یکی از بهترین توافق‌ها بود؛ یکی از بهترین توافق‌های چندجانبه. هیچ‌یک از 11تعهدی که به ایران داده شده بود، اجرایی نشدند. نه‌تنها آمریکا بلکه اروپا هم نتوانست به این تعهدات پایبند بماند. اتحادیه اروپا مستقل از تخطی‌های آمریکا، در حال تخطی از تعهدات برجامی است. شما[کشورهای اروپایی]، کشورهایی مستقل هستید. چرا اجازه می‌دهید آمریکا به شما زور بگوید؟ ما مکانیسم ماشه را فعال کردیم. هیچ اتفاقی نیفتاد. آنها حتی واکنشی نشان ندادند.

این خبر را به اشتراک بگذارید