• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 13 آبان 1397
کد مطلب : 36411
+
-

تهران هوشمند با شهرداری داده‌محور

نشست خبری
تهران هوشمند با شهرداری داده‌محور

 نشست خبری مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران تحت‌تأثیر مسابقه فینال پرسپولیس و کاشیما آنتلرز ژاپن در لیگ قهرمانان آسیا بود. به واسطه همین موضوع، روز گذشته پیش از آغاز نشست، در سالن آمفی‌تئاتر این مسابقه برای خبرنگاران و عکاسان خبری نمایش داده شد. با اتمام نیمه نخست اما حاضران به توافق رسیدند تا نشست خبری برگزار شود. به گزارش همشهری، این برنامه به بهانه هفته «تهران هوشمند» با صحبت‌های محمد فرجود، مدیرعامل فاوا شروع شد. او در این هنگام از برنامه‌های سازمان فاوا گفت و اینکه برخی دیگر از سرویس‌های شهر هوشمند در سال آینده نیز به‌روز می‌شود. مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران گفت: «تراکنش‌های کارت بلیت‌های مترو و اتوبوس در روز 3.5میلیون تراکنش است که حدود 1.5میلیارد تومان گردش مالی برای شهرداری تهران دارد. همچنین بحث پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی‌ها از طریق اپلیکیشن پرداخت در حال انجام و گسترش است. به‌طوری که تا پایان سال ابزارهای جدیدی در درگاه‌های پرداخت پذیرش می‌شوند.» او ابزارهایی مانند کیوسک‌های هوشمند و سامانه تهران‌من را در درگاه ارتباط شهرداری با شهروندان مطرح کرد. به گفته فرجود، سامانه تهران‌من به 10سامانه ملی و 8سامانه اطلاعات شهرداری متصل است. او ادامه داد: «در فاز دوم سرویس‌های حوزه شهرسازی را قرار دادیم، سرویس‌های دیگری ازجمله پرداخت عوارض نوسازی و پسماند، رزرو‌ معاینه فنی خودرو و اطلاعات کیفیت هوا به‌زودی به این سامانه اضافه می‌شود.»

محمد فرجود سامانه طرح ترافیک را یکی از سرویس‌های شهر هوشمند دانست و گفت: «تمام زیرساخت‌های طرح ترافیک را تغییر دادیم و این کار با نگاه یکپارچه‌سازی‌ ایجاد شد. رزرو معاینه فنی به‌صورت الکترونیکی انجام و توسط دوربین‌های مختلف کنترل می‌شود. این کار کمک زیادی به محیط هوشمند و کاهش آلودگی هوا می‌کند.»

مدیرعامل فاوا در ادامه شفافیت را در تهران هوشمند با اهمیت توصیف کرد و گفت: «شفافیت جزو دغدغه‌های کلیدی ما‌ست، به‌طوری که در حوزه داده و شفافیت چند برنامه اجرا کردیم.» و بعد به سامانه شفافیت در شهرداری تهران اشاره کرد. او سرویس پارک حاشیه‌ای را سرویسی مهم و از مطالبات شورای شهر عنوان کرد و یادآور شد: «این سرویس در لیست پروژه‌های نقشه راهمان بود که از آن لیست 11 مورد را آغاز کردیم. پارک حاشیه‌ای از ابزارهای مختلف استفاده می‌کند و کسانی که الان به‌عنوان پارکبان در سطح شهر هستند، هیچ ارتباطی با شهرداری ندارند؛ چرا‌که مبنای پرداخت سرویس پارک حاشیه‌ای پرداخت الکترونیک در سامانه تهران‌من خواهد بود.» او با بیان اینکه در حوزه داده‌ها در حال حرکت به سمت شهرداری داده‌محور هستیم، تأکید کرد: «یک چالش در این رابطه وجود دارد که چقدر این داده‌ها قابل استفاده و استناد هستند. ما استانداردسازی داده‌ها را آغاز کردیم. سامانه‌های زیادی در شهرداری وجود دارد که نیاز به پلتفرمی داریم که این داده‌ها را تجمیع کند و در اختیار ذینفعان قرار دهد.»

او همچنین هوشمندسازی در حوزه پسماند را سبب کاهش 20 تا 25درصدی هزینه در یک منطقه تهران دانست و گفت: «در بخش دکل‌ها هم تجمیع و یکپارچه‌سازی‌ کمک زیادی به کاهش تعداد دکل‌ها در سطح شهر کرد. به‌طوری که از میان درخواست‌ها برای نصب دکل، 300درخواست کسر شد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید