• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
دو شنبه 7 آبان 1397
کد مطلب : 35825
+
-

پایه‌های لرزان مدارس

مدیر کل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان: با تامین اعتبار طی 4 سال می‌توان مدارس تخریبی استان را بازسازی کرد

آموزش
پایه‌های لرزان مدارس

نفیسه امامی |  خبرنگار :

 یکی از استان‌هایی که در کشور کمترین فضاهای آموزشی را دارد، استان سیستان و بلوچستان است. وجود مدارس کپری هم یکی از نمونه‌های بارز برای اثبات محرومیت زیاد این استان است که با وجود اختصاص اعتبارات فراوان برای رفع این محرومیت، باز چنین مدارسی در حال فعالیت هستند. این در حالی است که نبود زیرساخت‌های مناسب و تجهیزات لازم در فضاهای آموزشی می‌تواند باعث ایجاد خطر جانی برای دانش‌آموزان شود؛ موضوعی که در هفته‌های گذشته در کردستان اتفاق افتاد. 

ایمن‌سازی و مقاوم‌سازی مدارس در مناطق محروم یکی از جدی‌ترین موضوعاتی است که دولت باید به آن توجه نشان دهد؛ چراکه با جان دانش‌آموزان ارتباط مستقیم دارد. این در حالی است که بیشتر مدارس مناطق محروم استان، از خشت و گل هستند و با توجه به قرار گرفتن در آستانه فصل سرما، امکان تخریب وجود دارد و این برای دانش‌آموزان بسیار خطرآفرین است. 

خیران مدرسه‌ساز و نهادهایی مانند بنیاد برکت در استان سیستان و بلوچستان طی چند مرحله اقدام به ساخت و تجهیز مدارس کرده‌اند و به نوعی این استان رکورددار جذب خیران مدرسه‌ساز بوده است، اما با این اوصاف هنوز جای کار بسیاری باقی مانده و محرومیت سایه خود را از چهره استان برنداشته است. 

این استان با توجه به نرخ بالای تعداد موالید و جذب بازماندگان از تحصیل، همچنان با وجود همه اقدامات مطلوب صورت‌گرفته باز هم به کلاس‌های درس جدید نیاز دارد و این همت مسئولان و خیران را می‌طلبد. میزان بالای موالید یا بازماندگان از تحصیل نمی‌تواند بهانه‌ای برای رشد مدارس خشتی و گلی یا کپری در استان باشد؛ چراکه فرزندان این استان شایستگی تحصیل در فضاهای آموزشی استاندارد را دارند.
 
مدیر کل نوسازی مدارس استان سیستان و بلوچستان درباره وضعیت کلاس‌های کپری استان در سال تحصیلی جدید می‌گوید: با توجه به به‌کارگیری نیروهای خرید خدمات برای جذب کودکان بازمانده از تحصیل در مناطق دورافتاده در سال تحصیلی 98-97، استفاده از فضای موجود کپری در برخی مناطق در حال شکل گرفتن است. این در حالی است که ساخت مدرسه برای نقاط جمعیتی ساکن در اولویت کاری این اداره کل در نظر گرفته شده است. 

 «علیرضا راشکی» با اشاره به تجهیز و نوسازی مدارس برای آغاز سال تحصیلی اضافه می‌کند: در سال تحصیلی جدید افزون بر 1100 کلاس تجهیز شده است که از این میزان 430 کلاس نوسازی شده و بقیه کلاس‌ها در حال انتقال تجهیزات برای جایگزین کردن وسایل ارسال‌شده هستند. بر اساس جمعیت دانش‌آموزی استان از سال ۹۲ تا سال ۹۶ در حدود ۲۰۰ هزار تجهیزات استاندارد را در اختیار مدارس قرار داده‌ایم. 
راشکی ادامه می‌دهد: از آخرین وضعیت پروژه‌های بازسازی و نوسازی استان می‌توان به ساخت۲۶ مدرسه و کلاس درس و ۱۴۴ کلاس درس توسط کمک‌های مردمی و ۱۶۳ مدرسه با بهره‌گیری از منابع دیگر اشاره کرد. 

وی در پاسخ به این سؤال که چند درصد از کلاس‌های مدارس استان نیازمند بازسازی هستند، می‌گوید: افزون بر 28 درصد از کلاس‌های مدارس استان نیازمند تخریب و بازسازی هستند که در صورت تأمین اعتبار لازم، ظرف 4 سال آینده می‌توان این مدارس را بازسازی کرد. 

مدیر کل نوسازی و تجهیز مدارس اداره آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان درباره شاخص سرانه فضای آموزشی استان اعلام می‌کند: طبق اعلام سازمان نوسازی مدارس کشور در مهرماه سال جاری، به دلیل رشد بالای جمعیت، تغییر فاحشی در سرانه فضای آموزشی رخ نداده است و در حال حاضر سرانه 32/3 متر‌ مربع به ازای هر دانش‌آموز وجود دارد.
 
راشکی با اشاره به حضور خیران مدرسه‌ساز در استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: این استان داعیه‌دار جذب خیران مدرسه‌ساز است، چراکه ما در یک دوره ۶ ساله، ۱۱۵۲ مدرسه و ۴۶۶۶ کلاس درس آماده تحویل شده است که از این تعداد، ۹۴۱ مدرسه را خیران مدرسه‌ساز تکمیل کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید